• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vackraste urverket?

kmg

Patek
2-Faktor
Personligen finner jag bra urverk vackra, det är det som huvudsakligen avgör. Tvärtom tycker jag att några av urverken i den här tråden är fula - bara för att de blivit pyntade med olika detaljer. Historiskt sett har klockan varit ett av människans viktigaste redskap - inte har det spelat någon roll om urverket varit pyntat med diamanter och guld eller inte. Jag menar inte att urverk ska vara enkla, tvärtom, ett komplicerat urverk är ett vackert urverk där varje liten del fyller en funktion. Men ett pyntat urverk ser i min mening bara fånigt ut.
Nu vill jag inte vara dryg utan bara ifrågasätta din argumentation. Om vi använder dina argument på en klocka så ska alla detaljer fylla en funktion. Vi kan ju därmed helt skippa guldklockor, dykarringar på vardagsklockor, mekaniska urverk över huvudtaget och istället köra quartz, skippa allt som heter blånerade visare, romerska siffror... Urverket är en del av klockan. Om det nu ska vara där kan det väl få vara snyggt likt klockan?
 
Vad menar du "pyntade med diamanter och guld"?
Tänker du på att lagerstenarna (Se: Juveler/Jewels/rubiner) är diamanter istället? Kvalitetsdetalj som i vissa fall kan förbättra livslängden och hållbarheten av stenarna.
95% av detaljerna i ett urverk har en funktion. Ovanstående jag länkade (Sista bilden.) så är ytorna blästrade för att få en finish som attraherar eventuella dammpartiklar och slitagepartiklar så de ska lägga sig på dessa ytor istället för tjänstgörande ytor.
Att ett verk har rodinerats eller plätterats på vissa stället är ofta för att få en bättre och mer hållfast yta.

Nej, jag tänker inte på lagerstenarna. Guld och diamanter var mer ett utryck, de finns bara där för synes skull utan att fylla en funktion. T.ex. finns det flera urverk i tråden där man verkar graverat lite olika mönster och detaljer. Men de kanske fyller en funktion också? Jag frågar inte för att vara stöddig, jag frågar för att jag är genuint intresserad.
 

Ronnie

Rolex
Roger W Smith leder ju denna kategori utan tvekan.

0e83f647bebac2b2e944194475283642.jpg

...

Fina fiskengrejor, men jag tycker det blir ännu mycket finare när han får lite mer utrymme att leka med:

1409412dc9be61736d8432e2ed6c82ef.jpg
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    188.1 KB · Visningar: 38
Nu vill jag inte vara dryg utan bara ifrågasätta din argumentation. Om vi använder dina argument på en klocka så ska alla detaljer fylla en funktion. Vi kan ju därmed helt skippa guldklockor, dykarringar på vardagsklockor, mekaniska urverk över huvudtaget och istället köra quartz, skippa allt som heter blånerade visare, romerska siffror... Urverket är en del av klockan. Om det nu ska vara där kan det väl få vara snyggt likt klockan?

Jag förstår vad du menar, men dykarringar på vardagsklockor och mekaniska urverk har ju historiskt sett fyllt en funktion, och därför finns det en charm bakom det. Sen sa jag väl inte att urverk behöver vara fula? Jag tycker bara det är lite fånigt när det är pyntat. Men jag välkomnar din kritik, mitt argument håller nog inte så mycket mer och därför lovar jag att dra mig ur denna tråd. Och apropå guldklockor - ja, det får man gärna skippa! Godkväll! :)
 

Ronnie

Rolex
image.jpeg


Apropå Roger Smith skulle jag gärna vilja hitta ett bättre foto på det här Danielsverket, från insidan av hans bok Watchmaking. Ser mycket härligt ut! Nu har jag lagt in sex urverk. Nu finns det inga regler längre, om det nu fanns några i den här tråden.
Jajja.. första är nog favoriten iallafall.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Personligen finner jag bra urverk vackra, det är det som huvudsakligen avgör. Tvärtom tycker jag att några av urverken i den här tråden är fula - bara för att de blivit pyntade med olika detaljer. Historiskt sett har klockan varit ett av människans viktigaste redskap - inte har det spelat någon roll om urverket varit pyntat med diamanter och guld eller inte. Jag menar inte att urverk ska vara enkla, tvärtom, ett komplicerat urverk är ett vackert urverk där varje liten del fyller en funktion. Men ett pyntat urverk ser i min mening bara fånigt ut.

Tror det handlar om många människors strävan efter skönhet, för våra ögon, likt en "pyntad" fasad till en byggnad är bra mkt roligare än en platt miljonprogramsbyggnad. Visst, de "urhuggna" lejonen eller vad de nu har, gör i sig ingen nytta för funktionaliteten, men för den där känslan man inte riktigt kan ta på.
 
Tror det handlar om många människors strävan efter skönhet, för våra ögon, likt en "pyntad" fasad till en byggnad är bra mkt roligare än en platt miljonprogramsbyggnad. Visst, de "urhuggna" lejonen eller vad de nu har, gör i sig ingen nytta för funktionaliteten, men för den där känslan man inte riktigt kan ta på.
Bra analys, jag håller med dig! Jag gillar vackra urtavlor och stiliga boetter, jag förstår inte riktigt varför man vill att urverket ska vara likt en pyntad fasad dock. Men alla tycker olika!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Carl F Bucherer har en manufakturkaliber med liknande rotor som rör sig i periferin och inte skymmer urverket. Uppdragningen ska vara effektiv, men hur driftsäker/slitstark konstruktionen är tycks något oklart. Inte så snyggt urverk kanske...

carl-f-bucherer-cfb-a1000-caliber-movement.jpg
Jo, jag tycker att det är ganska snyggt, lite elegant industriellt och minimalistiskt. Det känns om att designern har inspirerats av Minveras klassiska caliber 48 som försöker implementera Pythagoras gyllene snitt i sin design - också vackert i sin enkelhet, dock inte det vackraste...

Minerva-Pythagore-48-Cal-48.jpg
 
De blånerade skruvarna fyller absolut en funktion - de är härdade!

Nix, de är de inte. Härdning så ska de upp i mycket högre temperatur för att sedan kylas av väldigt snabbt och sedan igen värmas långsamt till en viss temperatur (beror på för önskat egenskap, ofta kring 150-300 grader.)
För endast blånering så ska de till 270-300 grader beroende på hur lila/blå man vill ha den.
Färgskalan går från brunröd > lila > mörkblå > blå > ljusblå > blekgrön > stålfärgad igen
 

ybey

Omega
Nix, de är de inte. Härdning så ska de upp i mycket högre temperatur för att sedan kylas av väldigt snabbt och sedan igen värmas långsamt till en viss temperatur (beror på för önskat egenskap, ofta kring 150-300 grader.)
För endast blånering så ska de till 270-300 grader beroende på hur lila/blå man vill ha den.
Färgskalan går från brunröd > lila > mörkblå > blå > ljusblå > blekgrön > stålfärgad igen

Mr. Facit ;)

Vidhåller att de blånerade skruvarna ändock fyller en funktion! Dels för att påvisa vilka skruvar som fäst strukturella delar av urverket (tradition som bla Lange följer om jag förstått det hela rött) men även för att ge skruvarna önskad grad av härdnad för ökad livslängd.

Är jag fortfarande ute och cyklar Delta?

"Usually watch components like screws are tempered to medium to dark blue which makes them strong enough not to break under stress, like when being tightened by a screwdriver, but with a surface hardness that wears well over time."
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Älskar den här tråden! Typ den ända med klockor från Smith och Voutilainen. Av de moderna större märkena är jag en stor fan av Lange.
Åt vintagehållet älskar jag detta:
Rahmen_Bild_Rolex618.jpg


Inte för att det är så enormt komplicerat utan för att det sitter i mina "graal-klockor" och är tillverkat enligt tidens bästa standard av Rolex för Panerai. Så historiskt värde snarare än horologiskt.
 

Ronnie

Rolex
@Niclas86 & @Echo Delta : jag tror att ni båda har rätt så rätt. Jag har aldrig blånerat något, men det verkar vara standard att härda, temperera(?) och sedan blånera.
Jag drar den slutsatsen av att ha sett två exempel ;)
Här blånerar "Clickspring" på YouTube skruvar (3:40 in i videon):

Det finns även en video där Roger Smith blånerar visare, och han verkar göra ungefär likadant.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Läste någonstans att dekoration så som côtes de genève från början gjordes för att fånga upp eventuell överflödig olja. Stämmer detta?
 
Topp