Vad är det som gör att alla ger så ironiska svar och inte verkar bemöda sig att svara på frågan?
Det är ju i sig inte speciellt komplicerat.
Utgå från att du har ett praktiskt och legalt krav på frågan.
Praktiskt sett: Nej det kommer med all sannolikhet inte att hända någonting. en klocka som en person för in till Sverige utan att förtulla klassas nog inte som ett prioriterat ärende hos en tulltjänsteman. Handlingen i sig är dock fortfarande olaglig så ur den aspekten så är det inte något jag rent principiellt kan stödja i ett nationellt forum.
Legalt krav: Per idag får du tar in varor till ett värde av 4 300 SEK in till Sverige tull och skattefritt, om klockan därför understiger det värdet så är det i sig en ickefråga. Om det däremot är en dyrare klocka så pratar vi varusmuggling. Frågan är då om det är grova eller ringa varusmuggling. I ett fall som berör 1 klocka, oavsett värde, skulle jag spontant tro att det rör sig om ett fall av ringa varusmuggling. Utifrån lagtext så är straffet då:
"
8 § Den som, i samband med att en vara förs in till landet, uppsåtligen underlåter att anmäla varan till tullbehandling, lämnar oriktig uppgift vid tullbehandling eller underlåter att lämna föreskriven uppgift vid tullbehandling och därigenom ger upphov till fara för att tull, annan skatt eller avgift undandras det allmänna, döms för tullbrott till böter eller fängelse i högst två år."
"
9 § Om ett brott som avses i
8 § är att anse som ringa, döms till penningböter."
Hur stora penningböterna blir antar jag beror på värdet på varan man väljer att inte förtulla.
Så vad blir då det värsta som kan hända? Det absolut värsta skulle vara fängelse två år, men det förutsätter att brottet inte klassas som ringa, i annat fall är det penningböter.