• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej,

Funderar på att köpa en Rolex Explorer från Chrono24. Två frågor, rimligt pris och är den äkta? Finns två olika trådar men tänker att det kanske passar bäst i denna.

Länk till chrono: https://chrono24.app/rolex/explorer-ii--id42537926.htm?SETLANG=en_SE&SETCURR=SEK

IMG_5258.jpeg
IMG_5259.jpeg
IMG_5260.jpeg

Säljaren nämnde också att en "vanlig service" gjordes i Maj men inte med dokumentation. Är det vanligt?

Tacksam för svar :)
Service utan dokumentation/kvitto/underlag? Det kan ju alla påstå. Inget köpskydd/ångerrätt från privat säljare. Mvh/P

Ja det är sant.

Hörde av mig till Chrono24 och det fanns visst skydd när man köpte från privatpersoner:
• Pengarna hålls i escrow i 7dagar och om produkten är falsk så skickas inte pengarna till säljaren
• Dock ingen returgaranti som när man köper av en handlare på Chrono

Hej,

Funderar på att köpa en Rolex Explorer från Chrono24. Två frågor, rimligt pris och är den äkta? Finns två olika trådar men tänker att det kanske passar bäst i denna.

Länk till chrono: https://chrono24.app/rolex/explorer-ii--id42537926.htm?SETLANG=en_SE&SETCURR=SEK

IMG_5258.jpeg
IMG_5259.jpeg
IMG_5260.jpeg

Säljaren nämnde också att en "vanlig service" gjordes i Maj men inte med dokumentation. Är det vanligt?

Tacksam för svar :)
En service som är helt odokumenterad kan såklart ha utförts, men rent ekonomiskt så värderar man klockan som att den aldrig har inträffat tycker jag. Om man nu inte råkar känna säljaren och ha förtroende för den osv.

@Putteman Vad finns det för anledningar till varför man gör en odokumenterad service? Både från säljaren och den som gör servicens perspektiv?
Kan väl finnas massor av anledningar. Antingen så ljuger man om det, eller så har man tappat kvittot, eller betalat svart, eller gjort servicen hos någon som inte är professionell nog...

@Putteman Vad finns det för anledningar till varför man gör en odokumenterad service? Både från säljaren och den som gör servicens perspektiv?
Jag tänker spontant att det är någon hobby urmakare som gör det på fritiden. Dvs kanske saknas både företag och därmed kvitto.

Billigare för ägaren utav klockan, och hobby urmakaren får tjäna lite svarta pengar på sin hobby.

Ah okej tack för svaren båda!
Värt att tänka på är att icke Rolexauktoriserade urmakare inte har tillgång till originaldelar, dvs de kan inte beställa från Rolex SA.
Det går ju känna någon som är,och på så vis få tag i grejor,köpa nått gammalt restlager etc men överlag blir det svårt.

Vad gäller service som påstås ha gjorts hos näringsidkare.
De ha garanterat en vit transaktion i sin bokföring upp till tio år.
Inget problem be om en kvittokopia. Lite mer bök om klockan bytt ägare sedan service men inte alls omöjligt.
Enklast är ju fråga säljaren om det är denne som låtit utföra jobbet.
Blir svaret NEJ och inget kvitto finnes....Skulle jag tro lika mycket på det som på Jultomten. Det kan ju vara sant men är med största sannolikhet inte så

Någon som har koll på tidtagarur och värdet på dessa?

-Tag Heuer pulskronograf ref.403.227

-Omega tidtagarur

Bilagor

• 1000011760.jpg
    1000011760.jpg
    235.6 KB · Visningar: 1
  • 1000011759.jpg
    1000011759.jpg
    217 KB · Visningar: 1
Det här är helt unchartered territory för mig… Pop Swatch. Har kollat på nätet och priserna på Etsy och eBay för den här typen av skeleton (troligen -80 talare) säljs som ”rare” eller ”ultra rare” för drygt 350€
(min erfarenhet är att nästan allt säljs som ”rare” och priserna alltför optimistiska hittepå-priser…)

Vad säger Klocksnack rådet?
IMG_0215.jpeg

Jag vet flera urmakare som utför service utan att skicka mer dokumentation än faktura.

Men, eftersom du köper klockan på Chrono24 så är det lugnt; när du fått klockan så kilar du ned till stadens urmakare och ber att han tittar på klockan och gör en amplitud test, han kan givetvis se ifall klockan är ren och oljad och om den håller rätt beat. Om allt är ok, så har du nog gjort ett bra köp.

Jag vet flera urmakare som utför service utan att skicka mer dokumentation än faktura.

Men, eftersom du köper klockan på Chrono24 så är det lugnt; när du fått klockan så kilar du ned till stadens urmakare och ber att han tittar på klockan och gör en amplitud test, han kan givetvis se ifall klockan är ren och oljad och om den håller rätt beat. Om allt är ok, så har du nog gjort ett bra köp.
Om någon säljaren inte auktoriserat öppnar klockan lär du inte kunna skicka den i retur oavsett anledning.

Hmm fast om den inte är äkta borde man väl kunna returnera även fast man öppnar den?
Om en näringsidkare medvetet säljer falska varor lär denne skratta dig i ansiktet om du försöker returnera något.
Är det ett ärligt misstag så självklart kan du returnera öppnad eller ej.

Min poäng är mer att det inte alls är självklart,snarare tvärtom,att någon icke auktoriserad får öppna för kontroll och att det sedan skulle vara så att retur är acceptabel.
Undantaget ditt scenario.

Säljaren har inget att säga till om det.
Då har du inte läst det finstilta.
I stort sett alla näringsidkare som säljer på distans tillåter dig prova varan,men inte mer om returrätten skall gälla.

Var har du fått idén att du kan öppna en klocka och sedan returnera den till säljaren ifrån om det inte är överenskommet innan köp?

Då har du inte läst det finstilta.
I stort sett alla näringsidkare som säljer på distans tillåter dig prova varan,men inte mer om returrätten skall gälla.

Var har du fått idén att du kan öppna en klocka och sedan returnera den till säljaren ifrån om det inte är överenskommet innan
Och vart står det att du inte får inspektera klockan?

Därför att dinkan, om den öppnas, ska ha en ny originalpackning samt trycktestas. /P
Här är ju frågan om en köpare som vill veta ifall klockan är servad på riktigt eller inte alt. om den är äkta eller inte.

Ifall han köper klockan så gäller ju ingen returrätt vid köp från privat säljare så klockan är ju hans i varje fall, om den är äkta. Om den är falsk då är ju diskussionen om auktorisering löjlig.

Om klockan inte är servad enligt vad stadens kompetenta urmakare kan se så går ju köparen kanske till service med den???

Om den däremot är servad och fin, så klarar väl de flesta urmakare att beställa packning (om inte packningen är ny och oskadd), skruva på boettlocket och trycktesta den???

Hur föreslår du att han ska röna ut allt detta själv?

Allt detta vid privat köp.

Är det en handlare så då gäller ju de skydd som C24 erbjuder. Köparen kan begära bättre pris eller returnera varan om det förhåller sig så att den är oservad och inte som den ska vara enligt annons.

Du får inspektera hur mycket du vill,okulärt.
Att du är ute efter att märka ord,göra dig löjlig och få reaktioner är uppenbart.
Men även Du ser nog en skillnad på att visuellt syna och att plocka isär ett föremål för att sedan hävda returrätt.
Du är ju löjlig. Vart skrev jag om plocka isär klockan? För de flesta urmakarna klarar faktiskt av att se en hel del bara genom att öppna klockan. De kan, förstås, även stänga den korrekt.

Jösses…

Fast om jag uppfattat Chrono rätt finns det skydd även vid köp av privatpersoner. Så on klockan är falsk så är pengarna i escrow i 7dagar så då kan man hinna reklamera till Chrono

Det är i viss mån omstritt om det finns en undersökningsplikt vid konsumentköp men ävenså kan det knappast vara ett problem för en konsument att agera som om en sådan fanns. Tumregeln för undersökningsplikt är att den går så långt så hade den gått ännu längre så hade man gjort åverkan. Att fackmannamässigt öppna en klocka ska inte vara något konstigt.

Du är ju löjlig. Vart skrev jag om plocka isär klockan? För de flesta urmakarna klarar faktiskt av att se en hel del bara genom att öppna klockan. De kan, förstås, även stänga den korrekt.

Jösses…
Du ville ju öppna boetten och inspektera urverket,och likväl ha returrätt.
Det är för gemene man att "Skruva isär".
Men du är ju speciell så för dig är det säkert något annat

Vem vet om den du går till smular mariekex medan han rakar sig över urverket och det uppdagas efter återlämnandet?
Vem står då risken?
Du,Urmakaren eller Näringsidkaren

Lättast är ju att inte göra affärer med någon du inte litar 100% på.

Tillbaka
Topp