• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är optimalt antal klockor?

Subsec

Rolex
2-Faktor
Svårt med ett visst antal när man hittar en ny varje vecka här på KS :) . Har dock sålt bort en hel del här på KoS den gågna tiden och har "bestämt" mig för att max 6 st får vara kvar. Får se hur länge det håller....
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Förr trodde jag 4:
Dykare
Krono
Dress
Gmt

När jag kollar på samling idag så är jag i princip en OWG (plus g-shock vid träning)
Haft samma klocka nu dagligen i ca 4 månader. Känner inget behov av dom andra alls 3-4!

Klockan som jag valt (eller som valt mig?) är Omegas Planet Ocean 43,5 8900 Blå
IMG_0033.JPG

IMG_0032.JPG
Alltså, förutom att jag känner sug efter alla möjliga klockor utöver min (likadana) PO för att det är kul med nya klockor så börjar jag känna likadant. Jag älskar min speedy, men samtidigt vill jag oftast (hela tiden) hellre ha min PO.
Jag tror nog att det optimala antalet klockor är så många man vill bära hela tiden. För mig är det just nu också en, kanske blir det två eller tre lite längre fram? Vet ej.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
OWG är väl egentligen det optimala i teorin, men för jävla tråkigt, och i praktiken omöjligt för en klocknörd.

5 st tycker jag verkar vettigt! En råbeater, som man inte bryr sig nämnvärt om. En beater som klarar det mesta, men som ändå har ett visst värde för en. En vardagsklocka. En kronograf eller annat kul att variera med. Och sist en dressare.

Tyvärr kan även 5 vara i minsta laget IMHO. Man behöver självklart även en komplett back-up set-up :)

10 är alltså det magiska numret!
 
Senast ändrad:

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tycker detta är riktigt svårt. Men intressant! Har funderat en del på det.

Jag vill säga och tycka att 3, eller möjligen 4, är optimalt, men jag tror inte jag kan komma ner i det.

För tillfället har jag förköpt mig lite och har 12 st, inklusive min första klocka som jag har som prydnad i en glaskupa (dock fungerande (kvarts) med rätt tid inställd!). Av dessa är fem mekaniska/automariska. Tror dock jag får sälja av några av ddm, då det känns som de blir liggande när man inte orkar ställa in dem inför varje användning. Problemen kommer när man tycker om alla sina klockor, och jag lägger nog orimligt mycket tid på att fundera över vilka som platsar i den slutgiltiga samlingen. Målet som jag satt är max 7. Hoppas det ska gå.

Fotnot: min fru säger att jag aldrig kommer bli nöjd och har slutat köpa argument som går ut på att mina inköp för mig närmare den slutgiltiga samlingen. Kanske är det är så för alla med klockintresset?
 
OWG är väl egentligen det optimala i teorin, men för jävla tråkigt, och i praktiken omöjligt för en klocknörd.

5 st tycker jag verkar vettigt! En råbeater, som man inte bryr sig nämnvärt om. En beater som klarar det mesta, men som ändå har ett visst värde för en. En vardagsklocka. En kronograf eller annat kul att variera med. Och sist en dressare.

Tyvärr kan även 5 vara i minsta laget IMHO. Man behöver självklart även en komplett back-up set-up :)

10 är alltså det magiska numret!

En back-UP råbeater alltså! :)

Edit: antal; en i taget!
 

TomGanks

Panerai
par dykare, ett par kronografer eller GMT/fliegers samt en trevlig kostymklocka. Klart.
Det känns för lätt att hitta tre keepers och då sitter
Frågan ställdes i "visar din "samling", men nu startar jag tråden. :p

Min samling har alltid varierat i storlek. Som mest hade jag väl 10 och som minst 3. Personligen tycker jag 4-5 är ganska perfekt om flera är kvartsare annars blir flera liggande och jag ser bara små högar av pengar som kan "växlas in".

Innan jag nyligen sålde två st hade jag lite väl många:


En ersätter två och då blir det 5. Torde vara perfekt?
Så vad är ditt magic number?

Hur ser det ut idag @yonsson ? :)
 

TomGanks

Panerai
Själv har jag ingen anning.
Har 11 klockor i hemmet, de flesta dock med ett värde <2.5k och 2st lite mer kapitalbindande så att säga. Men sen om man börjar räkna så vill jag ha kvar min Terrorist, 2st är ärvegods etc.. Sedan att det inte finns så mycket pengar i att sälja av gör att man inte orkar ta sig för. Men man kanske borde iaf bara för att få ner antalet lite. Det är nog en 5-6st som inte använts på 1 år nu iaf. Kanske lika bra att kränga bort det för att få in nån tusing till budgeten på årsklockan som känns som nästa på tur att införskaffas.

Då skulle samlingen som inte säljs av i så fall bestå av:
Vardags/Beater
Helg/fin
Dress/Ärvegods
Årsklockan
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag tror jag blev oavsiktligt taggad, men jag tänker inte så längre. Jag har de klockor jag gillar och känner mig bekväm med. Vad för slags klockor det är spelar ingen roll, samtidigt har jag mestadels gett upp om kronografer.
Det är lite som att bestämma hur många byxor man skall ha i garderoben. I alla fall för mig. :)
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
1 > även kallat OWG, är för lite, behöver inte ens förklara varför...
5 < service kostnader på mer än fem klockor känns dyrt, lite för dyrt. Sen när ska man hinna använda alla, blir bara att större delen av ens klockor ligger i byrån och samlar dam.
Så mellan 2 och 5 känns sådär alldeles lagom.
En vintage, en Seiko, en Rolex och en klocka man nästan skulle kunna bli OWG med.
 

OddD

Panerai
2-Faktor
1543517458106576155934164895907.jpg
Jag har 10+ klockor, som flera (dom flesta?) av er andra.
Men framförallt är det 5-7st som används, så där någonstans kanske det optimala är.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag tror jag lutar åt 4-6 st också. Dock tror jag inte så mycket på att försöka "täcka" alla behov mha olika stilar. Nog för att det säkert finns dom som gillar alla stilar men i mitt fall har jag kommit fram till vad jag gillar o jag tror bara jag kommer använda klockor jag verkligen gillar. Så inget täcka allt. (Det har jag för övrigt en som gör alldeles ensam) Däremot tror jag antalet skall vara tillräckligt stort för att man skall sakna den som ligger längst ifrån i rotationen och tillräckligt litet för att man skall få en relation till klockan. Försöker bära varje klocka en vecka var ca och med fem sex klockor blir det rätt långt till man ser en av dom nästa gång. Ergo... 4-6...:)
 

Lauda

Patek
2-Faktor
- Bra tråd!

Jag tänker att man ska ha en klocka till varje tillfälle. Antalet olika/unika tillfällen kan variera beroende livstilen man har.

•Jag har sagt till mig själv att nedan skulle kännas som en rimlig fördelning per användningsområde. Och att själva samlingen kommer att kännas komplett:

1. En dykare
2. En dressare
3. En träningsklocka
4. En vardags beater
5. En sportig kronograf
6. En flygare (även om jag inte flyger särskilt frekvent)
7. En tåligare klocka
8. En digital klocka

•Hur det egentligen ser ut nu (efter en del inköp och försäljningar):

1. Tre stycken dykare
2. En dressare
3. En G-Shock som tålig klocka (ana-digi)
4. En digital klocka (Casio AE1200)
5. Träningsklocka

Samligen känns inte perfekt balanserat utifrån användningsområden... Men jag kan konstatera att jag trivs med samtliga i nuläget:happyhappy:

Så småningom kommer jag uppgradera samlingen med en åttonde klocka, en kronograf.
Utifrån min livstil anser jag att en samling av
8 klockor täcker alla mina behov.

27CF62DC-528C-4CEA-8777-4D98AB351ADF.png
 

Makkann

Omega
Föredrar tre varav en dykare, en dressare och en sport(pulsklocka). Sen är det alltid kul att ha en klocka i rotation mellan byte men mer än så är fullt tillräckligt för mig.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Jag har 10. Många spontanköp och majoriteten köpta bara i år. Ångrar egentligen inget köp sådär jättemycket men tänker ibland på vad jag kunnat ha istället om jag bara hade en. Har många billigare Casio osv. Känns inte värt att försöka sälja och lägga pengarna på annat men men nu är det för sent. Hade jag börjat om på 0 hade jag gjort annorlunda och fokuserat på typ 4 klockor och tagit några dyrare. En dykare, en dressare, en beater av valfri typ och en digital.

Men men. Är kul och samla också. Har några jag nästan aldrig använder men tycker de är kul att ha ändå.

Allt är relativt. Personligen känner jag ibland att 4 dyrare än mina 10 hade varit ett bättre alternativ men ibland är jag glad över samlingen.
 

Marand

Cartier
2-Faktor
Jag tänker sex stycken. En sjyst stålklocka som funkar bra i vardagen och jobbet. En dödsbeater som kontinuerligt kan jaga den där fantastiska patinan genom allt från hundpromenader till husrenovering. En snygg sub för sommarn, semestern eller annan allehanda ledighet. En dressare (självförklarande). En klocka att faktisk sporta i som är digital och tålig. Samt något personligt och kul att variera med på fest eller andra sammanhang som kanske inte nödvändigtvis påbjuder kostym.
 
Topp