• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad avskyr du mest på en klocka?

Spindel

KS vulkanolog på Island
Konvext glas
Förstoringsbubbla över datumvisning
Guld
Storlek (varför denna trend med gigantiska klockor??)

Är nog det som i första hand dyker upp i mitt huvud. Kan nog komma på mer om jag tänker efter :)
 

Ryttaren

Rolex
Datumvisning med dag före/efter...varför..varför!?
Diamanter och annat ädeljox
Datumbubbla ;) (även om jag har mjuknat lite där)
SMP bond- länken
Två-ton, främst guld-stål.
 

JayJay

Rolex
Finns så mkt att inte tycka om men här är ett par saker:
- Sportklockor med glasbaksida (ja jag har en själv :()
- Klockor som utger sig för att vara sportklockor men inte har minst 100m WR (borde verkligen förbjudas)
- Då man ser datumet för både dagen innan och dagen efter... vafaaaan, finns flertalet klockor som hade kunnat varit snygga om det inte var p g a detta.

har MÅNGA fler saker jag kan störa mig på men det mesta har redan nämnts.
 

JayJay

Rolex
JLC Reverso, t.ex? Det är ju den häftigaste av alla sanna sportklockor!
HeHe... tänkte faktiskt på den när jag skrev och gissade att ngn skulle kommentera. Kul att det inte ens tog 10min. Inga undantag som inte bekräftar regeln. I Reverso fallet är det en helt annan sak, är liksom avsedd för en annan typ av sport. Hade lite mer robusta klockor med länk i åtanke. Ett lysande exempel är AP RO (tar betäckning)(det jobbiga här är att jag stör mig som fan på det men skulle ändå väldigt gärna ha en RO och kommer kanske också ha det i framtiden).
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Romerska siffror
Mercedesvisare
Skeleton
Vridringen på Seiko SKX007/9 (tur att den går att byta ut)
Datum mellan 4 och 5 (varför, när det finns så många mer lämpliga ställen att placera det på?)
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Jag avskyr att de flesta remmar och länkar är svåra att passa mig perfekt på min smala handled.
Det är ofta för lite valmöjligheter på länkarnas microinställningar, och läder/gummiremmarna ärm oftast för långa.
Jag måste ofta använda innersta hålet, och får sååå lång ände då.
Att korta av remmar blir inte bra. Det funkar ju bara att göra på natos och zulus.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Nu måste jag gräva djupt i personligheten för att få fram varför jag gillar/inte gillar vissa klockor. Jag har får ett tag sedan sålt en Omega PO XL som jag tyckte var snygg och stilren. Nu letar jag efter något nytt och det som går bort är

  • chronograf
  • klockor som är intetsägande och som saknar egen designtrygghet/vill försöka efterlikna alla andra
  • orange färg var den än finns på klockan
  • för pråligt
  • för små
  • klockor som vill se exklusiva ut utan att vara det
  • de som inte passar ihop med min personlighet
  • onödiga funktioner på bekostnad av ett fult helhetsintryck
  • dyra klockor som inte ser dyra ut
  • billiga klockor
  • kvartsverk vs kuggar, axlar riktigt hantverk
  • för dyra klockor jag inte har råd med ty de sätter sår i själen
  • sorgen över att inte kunna köpa 3-4 klockor åt gången för att jag inte kan bestämma mig
  • klockmärken utan en historia
  • sorgen över att det bara verkar vara Panerai som förstår att jag kommer att vilja byta armband ibland

Annars är klockor otroligt kul och det finns så mycket snyggt, stilrent och personligt att det inte går att välja. Märken jag tittar mest på nu är Panerai 1950-boetten, IWC Pilot och Omega Aqua Terra, men eftersom jag bara kommer att köpa en klocka som är för dyr känner jag mig för ett tag till, klämmer och känner, tänker hur jag kommer att uppleva den här klockans känsla efter att ha burit den i sex månader varje dag.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
de skickar med verktyg, men jag kanske inte förstår bättre? Menar du att det är lika lätt att byta själv på vilket märke som helst eller måste en urmakare göra det på vissa?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
de skickar med verktyg, men jag kanske inte förstår bättre? Menar du att det är lika lätt att byta själv på vilket märke som helst eller måste en urmakare göra det på vissa?

Anledningen till att du får det till Panerai är att det är samma ägare till Panerai som det är till de som samlar på Barbiedockor. Man vill kunna sätta på ny klänning enkelt. Riktiga män kan fixa det ändå oavsett klocktillbehör ; )
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
HeHe... tänkte faktiskt på den när jag skrev och gissade att ngn skulle kommentera. Kul att det inte ens tog 10min. Inga undantag som inte bekräftar regeln. I Reverso fallet är det en helt annan sak, är liksom avsedd för en annan typ av sport. Hade lite mer robusta klockor med länk i åtanke. Ett lysande exempel är AP RO (tar betäckning)(det jobbiga här är att jag stör mig som fan på det men skulle ändå väldigt gärna ha en RO och kommer kanske också ha det i framtiden).
Vad är en sportklocka If you are serious about being wealthy, one of life’s great pleasures is developing a sense of class that is far beyond that of the common man. This means enjoying activities like polo, croquet and collecting ascots. While nearly everyone has donned a cowboy hat and straddled a petting zoo pony or mounted a dude ranch work horse better named Gluestick than Silver, the truly wealthy do not consider these representative of a true equine aficionado. In fact, the rich consider anyone that wears blue jeans and a straw hat more likely to be proficient with a pitchfork and a wheelbarrow than a saddle and a bridle. Instead, one simply must own a proper collection of riding boots, flared riding pants and a helmet reminiscent of Marvin the Martian, if Marvin owned a Bentley.
Reverson var ju avsedd för hästpolo ursprungligen och behöver på sin höjd vara tät för svett, regn och möjligtvis spilld champagne. ROn är väl inte direkt en robust klocka (om man inte tänker på Offshoren). Min Jumbo är 7mm tjock och känns tämligen delikat. Fast den får ändå hänga med på ett å annat. Den är trycktestad ner till 50 m och får stå ut med en dusch då och då. Ska jag dyka tar jag dock en riktig dykarklocka (eller snarare dator, Suunto D6).
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ursäkta inlägget ovan. Har lyckats klippa in någon text jag läst i mitt inlägg... Ska inte hålla på och fippla med Iphonen!
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
De flesta moderna TAG-Heuer.

De flesta Omega.

De flesta Breitling.

Moderna Daytona var det någon som ogillade ovan. Förstår exakt varför. Det saknas liksom... Daytona.
 

Grandeur

Breitling
Den där hemska, ständigt helt felplacerade, gångreservsindikatorn på Spring Drive.
Håller med carlanton här.

Även...
  • Heliumventilen kl 10 på Omega Seamaster
  • Mesh
  • Datumfönster som lutar. Om man nu ska slippa vrida armen för att se tydligt vad det är för datum - vrid då hela urtavlan snett lika gärna
  • Kombinerad digital och analog urtavla
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det värsta som finns är att efter att ha haft månader av svettig beslutsångest och sena nätter av letande äntligen fattat ett beslut, köpt en dyr klocka man kommer att få betala på i ett par år framåt som blev 3 ggr dyrare än man tänkt sig från börja, sittandes med den nya klenoden runt armen, få känna sig så mycket man, samtidigt läsa i ett forum att man just köpt sin första barbie som man lagt på en rosa handduk. :sorry:

https://klocksnack.se/KineticUploader/up.html#
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Det värsta som finns är att efter att ha haft månader av svettig beslutsångest och sena nätter av letande äntligen fattat ett beslut, köpt en dyr klocka man kommer att få betala på i ett par år framåt som blev 3 ggr dyrare än man tänkt sig från börja, sittandes med den nya klenoden runt armen, få känna sig så mycket man, samtidigt läsa i ett forum att man just köpt sin första barbie som man lagt på en rosa handduk. :sorry:

https://klocksnack.se/KineticUploader/up.html#


Länken funkar inte. Är det en panna? :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
de skickar med verktyg, men jag kanske inte förstår bättre? Menar du att det är lika lätt att byta själv på vilket märke som helst eller måste en urmakare göra det på vissa?

Det är ju skitjobbigt att behöva ha specifika verkyg. Optimalt är borrade luggar, så det bara är att sticka in något spetsigt i hölet.

...sittandes med den nya klenoden runt armen...
Spencer retas bara. Han syftar på att Panerai-ägare verkar ha bandmani och byter band hela tiden (gullar med klockan alltså).
 

Bruset

Panerai
det värsta som finns är när 2:a "hällan" på armbandet är löst, och hela tiden glider av flärpen som den är avsedd hålla på plats. det kan driva mig till vansinne.
 

_z_

Omega
det värsta som finns är när 2:a "hällan" på armbandet är löst, och hela tiden glider av flärpen som den är avsedd hålla på plats. det kan driva mig till vansinne.
Äntligen nåt jag verkligen håller med om!

Finns överhuvudtaget mycket med band som irriterar mig, exempelvis när spännet på länken inte hamnat i mitten vid kortning. När sista flärpen på bandet sticker ut för långt, händer mig ofta med spinkig handled. Zulu, ser anskrämligt ut!

SGS3 via Tapatalk.
 
Topp