• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad borde en enklare vintage-klocka vara värd egentligen?

pemlock

Silver
2-Faktor
(Jag funderade på att lägga det här i 'Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden' först, men bestämde att det här är en separat fråga. Den tråden handlar om vad man faktiskt kan förvänta sig få för en klocka, den här ifrågasätter det. ;) )

Jag har spanat en del på enklare vintage-klockor på de vanliga säljsidorna (mest Tradera och Blocket) ett bra tag nu, i första hand på "enklare" klockor, dvs inte Omega med vänner, utan de otaliga mindre, ibland nästan helt okända, märkena. Tänk enklare Certina och Seiko, som iofs är kända, men oftast ligger lågt i pris, och märken som Lagonda och Nivada m.fl., som säkert är kända i detta forum, men antagligen inte ute på gatan, och andra som man knappt hört talas om. De är oftast från 50-talet till 70-talet. De har ofta startpriser på tior eller någon hundralapp, skicket kan vara allt från "fungerar" (påstås det), till "funkar ett tag om man skakar på den", eller "funkar inte, renoveringsobjekt". Men oavsett detta, så bjuds det ibland vilt på dem och de drar iväg till 300-400, ibland 600 eller mer. För en klocka helt utan historik... som kanske funkar... ett tag... ibland. Själv tänker jag oftast, "den vore ju kul om den funkar, en hundralapp eller två kan den vara värd".

Så nu (äntligen!) till frågan: Har jag fel och köparna rätt? Eller är folk galna? Om man vore urmakare (till professionen eller hobbyist) och kan serva såna här klockor själv så är det en sak, men om man inte är det så känns det som om man antingen köper skrot som i bästa fall håller i veckor eller månader, eller kostar ett antal tusen i service? Eller hur ska man tänka egentligen?

Också nyfiken på detta, man blir förvånad ibland hur saker drar iväg när det är som du säger, reparationsobjekt 🧐

Har också funderat på detta, främst när jag senast idag såg tre Certinor gå för över 6k. Jag har ju iofs inte mycket koll och antar att det var en relativt ovanlig DS som gjorde att det drog iväg(?), men ändå. Ingen av klockorna är i fungerande skick vid köp och det kommer kosta lite att få de fungerande och i DS fall, korrekt.

Köper oftast klockor för mindre summor än så, men har gjort flertal köp som i efterhand varit helt i onödan för att man chansar, eller tror att man ska lämna in klockan. Vilket inte har hänt än iaf.

Återigen, för att ha ryggen fri 😉, denna modell av DS kanske t o m är ett fynd. Vet för lite för att ha en åsikt om just denna, men överlag så kan det springa iväg i pris på främst vintage av kvalitet och efterfrågade ur.

Screenshot_20210403_131149_com.tradera.jpg
Screenshot_20210403_131157_com.tradera.jpg

Många har ETA-verk och är inte särskilt dyra att serva. Att betala någon hundring för ett vintage-ur, oavsett servicehistorik, som man gillar tycker jag absolut inte är galenskap.
Fast de flesta jag tittat på har inte ETA-verk, och min poäng är just att folk inte betalar "någon hundring", de betalar 4-6 ggr mer än det, ibland ännu mer.
Sedan vet jag inte om ETA-verk är billigare att serva än något annat (av de olika som förekom i enklare 3-handare från perioden). Större delen är arbetskostnad och beror inte på fabrikat eller värde på klockan.

Jag tycker det finns många äldre ur som är väldigt prisvärda. En fungerande mekanisk klocka från 50-60 tal för under 1000 kr tycker jag ett fynd. Typ Tissot, Certina, mm.
Säkert, men min poäng (igen) är att de ofta inte är fungerande. Eller snarare, man vet oftast inte om de är det, egentligen. (Och i alla fall jag sett så lämnar säljaren förstås inga garantier, oavsett hur den funkade när annonsen lades upp, vilket jag inte ifrågasätter; jag skulle inte heller lämna några garantier.)

Fast de flesta jag tittat på har inte ETA-verk, och min poäng är just att folk inte betalar "någon hundring", de betalar 4-6 ggr mer än det, ibland ännu mer.
Sedan vet jag inte om ETA-verk är billigare att serva än något annat (av de olika som förekom i enklare 3-handare från perioden). Större delen är arbetskostnad och beror inte på fabrikat eller värde på klockan.
Om vi vänder på det. Ska de vara värda klubbat minus servicekostnad? Dvs negativt värde? De flesta klockor har gått i 20’+ år utan speciell service så de kan gå ett par till. Generellt är det väldigt rimliga priser på noname. Jämför med vad nytt kostar.

Om vi vänder på det. Ska de vara värda klubbat minus servicekostnad? Dvs negativt värde? De flesta klockor har gått i 20’+ år utan speciell service så de kan gå ett par till. Generellt är det väldigt rimliga priser på noname. Jämför med vad nytt kostar.
Det är liksom det som är min fråga: Hur motiverar man priset? Ska man räkna med att man egentligen köper den för klubbat pris plus X tusen i service? Skulle man i så fall ha köpt samma klocka nyservad för det priset? Eller köper man en "lott" för 500 kr och hoppas på vinst?

Det är liksom det som är min fråga: Hur motiverar man priset? Ska man räkna med att man egentligen köper den för klubbat pris plus X tusen i service? Skulle man i så fall ha köpt samma klocka nyservad för det priset? Eller köper man en "lott" för 500 kr och hoppas på vinst?
Jag tycker man köper något för 500 med osäker funktion och efter en billig service så har man kanske lagt ner 2500-3000 kr totalt. Då går klockan nog att bruka i 20 år. Om du vill sälja klockan får du antagligen inte tillbaka pengarna i närtid.

Jag vet inte om priset på ett ur lika lite som något annat jag gillar alltid måste vara motiverat 🤗 I bland vill jag unna mig något jag faktiskt gillar och uppskattar👍 Glad Påsk!

Senast ändrad:
Fast de flesta jag tittat på har inte ETA-verk, och min poäng är just att folk inte betalar "någon hundring", de betalar 4-6 ggr mer än det, ibland ännu mer. Sedan vet jag inte om ETA-verk är billigare att serva än något annat (av de olika som förekom i enklare 3-handare från perioden). Större delen är arbetskostnad och beror inte på fabrikat eller värde på klockan.
Ok, då missförstod jag. Folk betalar väl för ett ur som dom gillar och bortser från servicekostnaden. Jag köper mycket heller servade klockor till billigare peng än ett ex som påstås vara servad. Tycker vintage Certina, Nivada mm. är bra bang for the buck jfr med mycket annat som stuckit iväg.

(Jag funderade på att lägga det här i 'Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden' först, men bestämde att det här är en separat fråga. Den tråden handlar om vad man faktiskt kan förvänta sig få för en klocka, den här ifrågasätter det. ;) )

Jag har spanat en del på enklare vintage-klockor på de vanliga säljsidorna (mest Tradera och Blocket) ett bra tag nu, i första hand på "enklare" klockor, dvs inte Omega med vänner, utan de otaliga mindre, ibland nästan helt okända, märkena. Tänk enklare Certina och Seiko, som iofs är kända, men oftast ligger lågt i pris, och märken som Lagonda och Nivada m.fl., som säkert är kända i detta forum, men antagligen inte ute på gatan, och andra som man knappt hört talas om. De är oftast från 50-talet till 70-talet. De har ofta startpriser på tior eller någon hundralapp, skicket kan vara allt från "fungerar" (påstås det), till "funkar ett tag om man skakar på den", eller "funkar inte, renoveringsobjekt". Men oavsett detta, så bjuds det ibland vilt på dem och de drar iväg till 300-400, ibland 600 eller mer. För en klocka helt utan historik... som kanske funkar... ett tag... ibland. Själv tänker jag oftast, "den vore ju kul om den funkar, en hundralapp eller två kan den vara värd".

Så nu (äntligen!) till frågan: Har jag fel och köparna rätt? Eller är folk galna? Om man vore urmakare (till professionen eller hobbyist) och kan serva såna här klockor själv så är det en sak, men om man inte är det så känns det som om man antingen köper skrot som i bästa fall håller i veckor eller månader, eller kostar ett antal tusen i service? Eller hur ska man tänka egentligen?

Vad gäller överraskande priser som det betalas så skiljer det omotiverat lite många gånger på skick. Jag tycker det överbetalas ofta för grejer i nära skrotskick och underbetalas för saker i bra eller t.o.m. servat skick. Det kan bero delvis på beskrivning av objektet samt ovana vintageköpare.

Det finns mycket att tänka på när man köper vintage. Ibland hjälper inte det heller fast man vet man ska göra det, bara gå till en själv. Det känslomässiga bär iväg men förhoppningsvis då medvetet.

Tycker inte att vintageklockor av märken typ Certina och Tissot generellt blir överbetalda när de är fina och bra. Tvärtom. Hur många finns det av dem om det är tillräckligt välbevarade? Varför är en Tissot billigare än motsvarande Omega med i stort samma verk? Finns andra märken också som svårförståeligt värderas konstigt. Men såna märken kan överbetalas när det är skrotexemplar. Antagligen förstår inte intressenterna skillnaden på en rostig och en ovanligt bra.

Köper man grisen i en säck?? Priserna har ju dragit iväg. Varför kostar en omega 10 ggr mer än en Eiger? Gillar man budget så är det ju bra, har tre eiger just nu. Bifogar bilder på Mido där servicekostnaden översteg inköpet. Tyckte tråden behövde lite bilder!
20210403_193741.jpg
20210403_193758.jpg

Har också funderat på detta, främst när jag senast idag såg tre Certinor gå för över 6k. Jag har ju iofs inte mycket koll och antar att det var en relativt ovanlig DS som gjorde att det drog iväg(?), men ändå. Ingen av klockorna är i fungerande skick vid köp och det kommer kosta lite att få de fungerande och i DS fall, korrekt.

Köper oftast klockor för mindre summor än så, men har gjort flertal köp som i efterhand varit helt i onödan för att man chansar, eller tror att man ska lämna in klockan. Vilket inte har hänt än iaf.

Återigen, för att ha ryggen fri 😉, denna modell av DS kanske t o m är ett fynd. Vet för lite för att ha en åsikt om just denna, men överlag så kan det springa iväg i pris på främst vintage av kvalitet och efterfrågade ur.

Screenshot_20210403_131149_com.tradera.jpg
Screenshot_20210403_131157_com.tradera.jpg
Nu är det inget toppskick men en ds pppp (mitten) i toppskick på länk kostar 20 lök. Inget särskilt dyrt alls för denna lot :)

Jag resonerar lite som att det är lite lotteri på billigare enklare ur på Tradera.

Om det står att dom funkar så får man läsa lite mellan raderna i annonsen, dvs köp säljaren. Ännu viktigare vid lite dyrare ur.

Sen som ni varit inne på att om dom funkat 50-80år utan större service så kan dom ju funka i allt från ett halvår till 10år+ så lite lotteri.

En grön Relide, en blå Nilax och min Timex, alla köpta på Tradera sammanlagt pris strax under 200kr (med frakten inräknat)
Alla har funkat utan större problem, under minst ett års tid för mig.

16179160493275092593206755475685.jpg

Sen om man jämför med billigaste "Ur&Penn" klocka så får man 3 st vintagare för samma pris som en ny själlös massproducerad quartzare.

Jag resonerar lite som att det är lite lotteri på billigare enklare ur på Tradera.

Om det står att dom funkar så får man läsa lite mellan raderna i annonsen, dvs köp säljaren. Ännu viktigare vid lite dyrare ur.

Sen som ni varit inne på att om dom funkat 50-80år utan större service så kan dom ju funka i allt från ett halvår till 10år+ så lite lotteri.

En grön Relide, en blå Nilax och min Timex, alla köpta på Tradera sammanlagt pris strax under 200kr (med frakten inräknat)
Alla har funkat utan större problem, under minst ett års tid för mig.

16179160493275092593206755475685.jpg

Sen om man jämför med billigaste "Ur&Penn" klocka så får man 3 st vintagare för samma pris som en ny själlös massproducerad quartzare.
Men då verkar du ha haft tur. Jag skulle också köpa de uren för under 200 spänn. Det som föranledde min fråga var att jag ofta ser dylika ur dra iväg betydligt mer, typ 400 eller mer, per klocka, ibland utan att veta om ens de funkar. (Heter ofta "ej funktionstestad").

... och samtidigt verkar det som om de som sätter utropspris i par med detta, t.ex. 500 för en gammal Seiko 5, inte får ett enda bud. Verkar vara någon märkligt psykologi som spelar in där.

Ett märke som var stort på 60- och 70-taken var Facit och dessa har blivit helt ignorerade idag. Man får ofta en mycket lite använd klocka med mycket fint urverk till kaffepengar.

Man får ha mycket tålamod och tid när man letar billiga vintageur. Leta, leta, leta och leta. Vi var nog ett gäng härifrån som satte kaffet i halsen när vi såg auktionen ”Tre armbandsur” häromveckan på Tradera. Låg inlagd under Certina och första bilden var en Certina i guld (eller double). Första bilden brukar ju vara på finaste uret men det gäller ju att kolla efter ändå.
andra bilden var en Omega geneve i guld (eller double) och tredje bilden var en pie pan constellation i guld (eller double). Glasringen på connien saknades men ändå.

gick för 11600 tillslut.

Tillbaka
Topp