• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad definierar ett klockmärkes ursprungsland?

Oniel

Panerai
Där tycker jag att Sjöö Sandström skärpte till sig ett snäpp när det kom till lanseringen av Royal Capital. Där uttryckte man att klockan var ett "sammarbete" (eller missminner jag mig?) mellan SS och Vaucher, som hade modifierats och kontrollerats i Stockholm. Den formen av ärlighet uppskattar jag!

(Naturligtvis hade jag gärna sett en in-house Sjöö Sandström, men jag inser naturligtvis samtidigt att prisbilden hade varit lååångt utanför vad jag hade klarat av att lösa).

Ärlighet lönar väl alltid sig så länge sanningen inte kommer fram, vilket den oftast gör!!
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
S&S är svenskt enligt mig. Det finns massa intressanta artiklar om COO/country of origin och marknadsföring bla . Finns även nyare forskning på country affinty som visar konsumentens val styrs av produktens accosiation relaterat till ett visst land.
 

Cryssarn

Rolex
Nja. Den först frågan som ställdes var om Söner by Sweden, tillsammans med ett gäng andra märken, var att betrakta som svenska bara för att det grundades i Sverige.
Man behöver ju inte tänka särskilt långt för att inse att det ligger i TS intresse att så är fallet. Att sälja in en ny modeklocka på en het marknad med argumentationen att det är 99% äkta asiatisk högkvalitet, lär nog inte få så många att känna ett jättesug att köpa just DEN klockan.
Alltså. Det finns potentiellt pengar i att hävda att det är en svensk klocka.
Men. Är det det?
Urifrån vad @Henrik-Andersson skriver tycker jag resonemanget stämmer. Svaret blir nej. Det må vara grundat här. Men det finns inget av värde i klockan i sig som härrör härifrån.
ooooooj, så första frågan var om man kan kalla söner för svenskt. väldigt lätt att svara på utan att tjafsa om annat. känns mer som att han såg ett tillfälle för att klanka ner.
 

Cryssarn

Rolex
@Söner by Sweden Vad vill du få ut av de trådar du startar, bortsett från den uppenbara smygreklamen?
Vill du verkligen diskutera klockor kanske det är bättre att göra det med ett annat konto och inte nämna ditt eget märke.
just denna tråden fiskade han nog efter att få reda på om man kan kalla söner för swedish made. men visst, han hade ju kunnat gör det utan att nämna sitt eget märke....helt klart.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
just denna tråden fiskade han nog efter att få reda på om man kan kalla söner för swedish made. men visst, han hade ju kunnat gör det utan att nämna sitt eget märke....helt klart.
Det blir ju bara pinsam smygreklam för ett märke som 99.99% av KS medlemmar aldrig skulle köpa.
Kontraproduktivt helt enkelt.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det blir ju bara pinsam smygreklam för ett märke som 99.99% av KS medlemmar aldrig skulle köpa.
Kontraproduktivt helt enkelt.

Jag tror iofs att TS är smärtsamt medveten om att 99,99% av KS medlemmar inte kommer att köpa hans klocka. Därför tror jag mycket väl att det kan vara en frågeställning sprungen ur nyfikenhet. Jag kan i alla fall inte komma på något annat öppet forum där frågan är bättre lämpad.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag tror iofs att TS är smärtsamt medveten om att 99,99% av KS medlemmar inte kommer att köpa hans klocka. Därför tror jag mycket väl att det kan vara en frågeställning sprungen ur nyfikenhet. Jag kan i alla fall inte komma på något annat öppet forum där frågan är bättre lämpad.
Gjorde en liten due diligence på TS när planerna om ett eget klockmärke blev kända. Det får mig att tro att det inte handlar ett dugg om nyfikenhet.
Men jag kan ha fel.
 

Cryssarn

Rolex
Det blir ju bara pinsam smygreklam för ett märke som 99.99% av KS medlemmar aldrig skulle köpa.
Kontraproduktivt helt enkelt.
ja det blir smygreklam. men sen är det ingen som tvingas öppna länken. tror dom flesta klickar för att kunna dra syrliga kommentarer mot just den användaren :p faktum är att om tråden blir lämnad ifred så faller den snabbt i glömska
 

Oniel

Panerai
ja det blir smygreklam. men sen är det ingen som tvingas öppna länken. tror dom flesta klickar för att kunna dra syrliga kommentarer mot just den användaren :p faktum är att om tråden blir lämnad ifred så faller den snabbt i glömska

men i vilket fall som så känns det inte som om TS vinner speciellt mycket av att göra reklam här!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Där tycker jag att Sjöö Sandström skärpte till sig ett snäpp när det kom till lanseringen av Royal Capital. Där uttryckte man att klockan var ett "sammarbete" (eller missminner jag mig?) mellan SS och Vaucher, som hade modifierats och kontrollerats i Stockholm. Den formen av ärlighet uppskattar jag!

(Naturligtvis hade jag gärna sett en in-house Sjöö Sandström, men jag inser naturligtvis samtidigt att prisbilden hade varit lååångt utanför vad jag hade klarat av att lösa).
Har svårt att se SS skulle modifiera verket i stockholm...

Tycker tråden i allmänhet blir pinsam när medlemmarna går OT istället för att svara på ursprungsfrågan, inte värdigt.
 

Cryssarn

Rolex
Fair enough! Nu kanske inte detta var riktat mot mig?
Inte helt nej. Det första var mest riktat mot dig, dvs delen där jag höll med dig. Det sista var rent generellt. I övrigt så tycker jag att detta är ett bra exempel på hur man inte bör starta ett märke. KG och Alf är exempel på hur man borde göra istället.
 

Oniel

Panerai
Inte helt nej. Det första var mest riktat mot dig, dvs delen där jag höll med dig. Det sista var rent generellt. I övrigt så tycker jag att detta är ett bra exempel på hur man inte bör starta ett märke. KG och Alf är exempel på hur man borde göra istället.

Nu försvarar jag ingen men om det blir fel från början så kan det bli svårt att ta sig ur situationen samt att det skapas en snöbollseffekt... söner of sweden har agerat märkligt men det blir inte bättre av den heta stämningen.

Jag har säkerligen också bidragit med dålig stämning så vill inte höja upp mig själv på något sätt!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Alla andra Söner trådar var låsta...
SoS har lyckats komma med som vinstpremie i King. En början på en framgångsrik lansering får vi hoppas.
image.jpeg
 

Rey

Rolex
Instragramkontot för SbS är ganska roligt att följa :) massa uppenbara spamkommentarer från andra konton som letar följare men SbS bemödar sig att svara och tackar för uppmuntran ;)
 
Topp