• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad får en klocka kosta?

Hur långt är ett snöre?? Kan vi inte snälla sluta använda det när det inte passar in?
Jag tror jag förstår hur ts tänker och har själv tänkt mycket och länge nu på att köpa mig en Råålääx. Med det köpsuget har jag självklart också grävt i min pengapung och funderat över om jag är dum om jag lägger dom pengarna på en klocka när jag tjänar eller har SI eller så mycket på mitt konto..
Menar inte att man måste ha en bil, äga ett hus eller lägenhet för att få äga en dyr klocka, men hur det skulle påverka min privatekonomi.
Sen att frågan var lite udda formulerad är en annan sak;)

Oerhört trött sätt att se på saken...hur mycket man lägger på en klocka handlar väl om prioriteringar snarare än lön? Varför måste man nödvändigtvis ha en viss bil innan en viss klocka? Jag är helt ointresserad av bilar, båtar, elektronik etc men lägger oskäligt mycket på klockor, kläder och skor.

Har hört samma argument för att man inte får köpa skräddarsytt förrän man har "resten av livsstilen" vilket är lika fånigt det. Man behöver absolut inte köpa BMW eller Mercedes och ha Rolex eller Patek för att prioritera ett annat kostsamt hantverk.

Jävlar vad dryg man kan vara då. Om ämnet är så korkat och ointressant...varför ens vara inne i tråden?
Och hur var det nu med den där fantastiska KS-andan...ingick det i den att såga en ny medlems första trådstart?
Som vissa brukar skriva...det finns inget tvång att skriva i alla trådar så ibland kanske det är mer klädsamt att bara avstå.
Varför försvara någon som är dryg/trollar?
Köp en bil och var glad.

Så stundenter får inte ha en dyr klocka i din värld? Du får ju tänka på att en 22 åring oftast har mycket mindre fasta och oplanerade utgifter än någon 30-40 åring och därför kan avsätta mycket pengar på hobby även med lägre inkomst.

Kalle är smart som lägger pengarna på en Rolex istället för en bil som hans vänner kanske gör. 5 år senare säljer de sina bilar för 1/3 av inköpspris medans Kalle går plus 10 k när han säljer sin klocka. Sen har han ju kunnat spara 3-4 k mer i månaden fär att han inte har en bil att hålla rullande.

Kalle är smart
+1
Pengarna i klockor är även roligare än pengar på banken

Intressant, många vettiga svar men också många ”bokstavstolkande” du tycker fel. Hur man nu kan tycka fel. Jag vet vad jag tycker jag är intresserad av vad andra tycker. Vitsen med alla forum oavsett ämne är väll ändå att utbyta åsikter inte såga eller medvetet misstolka.

Om man köper en klocka i månaden fattar jag att man helst inte vill att den ska kosta mer än månadslönen. Om man samlar på klockor så har man nog ett längre perspektiv och prioriterar annorlunda.
Klart att Kalle ska köpa en Rolex och bli medlem på KS!
Himla mkt roligare än o åka runt i en rostig 9-5.
Jag har både Rolex och rostig 9-5:cigar::cigar::cigar: Living the dream!

BOOKS_2-1.jpg

Jag har levt innanför samma ekonomiska ramar sedan jag var student.
Tycker om att laga mat själv, är inte så road av krogsvängen, tycker om att semestra i fjällstugan, kör en betald bil, är befäst ointresserad av klädmode.
Sedan jag slutade studera har jag inte bara skaffat jobb med bra rörlig lön, startat en firma som ger inkomst på fritiden, investerat pengar med bra avkastning samt fortsatt ett engagemang i försvarsmakten som även det betalar ut sin kosing. Dessutom har jag iom samboskap fått ner boendekostnaderna med 50%.
Överskottet som därmed blir kan jag med gott samvete lägga på roliga klockor, skärmflygning eller andra nöjen.

Jag har armbandsur som köpts in för långt över min fasta månadslön men jag undrar exakt vilken relevans det har för något om jag i övrigt har ett lyckligt och säkert liv. Nu är inte jag personen som behöver rättfärdiga mina inköp men bara det jag det senaste året sparat på att göra matlådor istället för att äta ute uppgår i stort sätt till en halv bättre klocka (då har jag dessutom fått bättre käk). En av mina kollegor har som fritidsnöje att köpa bostadsrätter, rusta upp dem och sälja dem vidare för vinst. En annan har som fritidsnöje att bränna hela bonusen på trötta utekvällar där drinkar köps till andra människor än han själv.

Min poäng är att det även för knegare finns alternativ till avundsjuka och/eller nudlar. Trots att man har bil. Hitta något du är bra på och tycker om att göra, se till att kunna tjäna pengar på dina fritidsintressen/hobbys, ge tusan i att lägga pengar på sådant du ändå inte tycker om. Helt plötsligt sitter du men nog stålars för den där resan/klockan/whatever. Och om det inte finns något du är supersugen på just nu: INVESTERA I RIKTIGA INVESTERINGAR istället för att ha dem i madrassen.

Disclaimer: Jag är hemskt medveten om att barn, nedsatt arbetsförmåga och annat är begränsande faktorer för många.

Tillbaka
Topp