• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad gör du och din klocka just nu?

A26310B1-E9AA-4B79-BB55-943C363A26F0.jpeg
För att jag är värd det..
Trevlig torsdagskväll;)

Snart gått en vecka nu med en Speedy på armen. En vecka säger ju bra mycket mer än att bara prova en som hastigast på en GTG eller hos en AD. Lite snabba intryck:

Pros
En hel del faktiskt:
  • Mycket bekväm på min 18cm handled. Bärs mindre än vad måtten antyder och upplevs inte som speciellt hög tack vare boettens utfomning.
  • Extremt lättavläst oavsett ljus, inklusive bra lume.
  • Trots mycket på urtavlan tycker jag inte den blir plottrig. Dom smala men tydliga visarna bidrar säkert en hel del till det.
  • Mycket bekväm länk. Den här lite äldre länken (2013) finns det dessutom halvbitar att köpa till om mikrojusteringen i låset (3) inte skulle räcka till.
  • Det här exemplaret går perfekt (+1 spd) trots att den legat still i ett bankfack i flera år.
  • Lätt att fota. Det är dock nästan omöjligt att undvika ljusreflexer i ytterkanten av det kupade plexiglaset.
Cons
I grunden bara två saker:
  • Kronan är försänkt i boetten och sticker ut väldigt lite. Då klockan är manuell gör det den lite svårgreppad när det är dags att dra upp den.
  • Det går inte att stoppa sekundvisaren genom att dra ut kronan. Du måste istället tjyvhålla kronan lite bakåt för att få stopp på sekundvisaren vid 60 om du vill få minutvisaren att pricka ett minutindex exakt. Tar du i för mycket bakåt börjar sekundvisaren att gå baklänges och tar du i för lite tickar den på som vanligt igen. :banghead:
Lite bilder i dåligt ljus med den nya kameran:

Omega SP 2019-10-24 (tavla 1).jpg

Omega SP 2019-10-24 (tavla 2).jpg

Omega SP 2019-10-24 (tavla 3).jpg

Omega SP 2019-10-24 (snett).jpg

Omega SP 2019-10-24 (sida).jpg

Omega SP 2019-10-24 (lås).jpg

Omega SP 2019-10-24 (baksida).jpg

Har väl aldrig varit speciellt sugen på en Speedy. Lite för vanlig klocka och jag har störts av alla dessa "limiterade" specialversioner. Efter den här veckan har jag dock insett att det är en förbaskat trevlig klocka, i alla fall i detta grundutförande. Kommer nog fortfarande inte att köpa en (vill kunna bada med alla mina klockor) men jag är glad att jag fick chansen att prova den en vecka. Skulle egentligen ha fått låna den tills jag fick tillbaka min Mark XVI från service men den har nu sålts och kommer att byta ägare i början på nästa vecka.
Kameran verkar ju vara något av ett fynd. Länge ångrat att jag sålde min Leica CL.

Tillbaka
Topp