• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad gör du och din klocka just nu?

Jobbar hårt!
386536CE-E926-40E2-A91C-48E1A0F24E09.jpeg

(Ursäkta lite långt inlägg.)

I dessa tider är det inte helt enkelt det här med ryska armbandsur. I mitt jobb ser jag av olika skäl vissa svårigheter med att bära armbandsur, där själva bärandet skulle kunna tolkas som att jag tar ställning mot Ukraina i det pågående kriget där. Att mina klockor och min kärlek till dessa är någonting som inte har någonting med ett pågående krig att göra är en annan sak, men det kan också vara viktigt att tänka på vad det är man förmedlar. Det mesta i min klocksamling kommer dessutom från Sovjetunionen. Att en majoritet av klockorna är köpta från antingen Ukraina eller Danmark är en omständighet jag själv känner till men som inte syns.

Med detta sagt gör jag denna fredag ett undantag och vrider tillbaka klockan (!) till 1930-talet och ett läge där den franska klocktillverkaren Lip hade hamnat i en ekonomiskt riktigt besvärlig situation. Sovjetunionen letade samtidigt efter samarbetsmöjligheter inom klockindustrin i väst, något som milt uttryckt hade bemöts med ett betydande ointresse. Nu var ju Lip nästan på väg att gå omkull och det blev därför möjligt för Sovjet att köpa verktyg, kompetens och även rätten att använda patent från Lip. Lip kom på fötter igen och finns för övrigt kvar än idag som Frankrikes äldsta existerande klockmärke. Sovjet fick bra starthjälp i sina inledande försök att få igång en egen klocktillverkning.

Resultatet blev klockmärket Zvezda och några olika varianter på modeller som rakt av baserades på och såg ut som Lip T18. Win-win och en påminnelse om att det är bättre att hjälpa varandra än att slåss.

Min Zvezda är, enligt stämpling på urverket, daterat till 1954.

💙💛
1646980409103.png

Tillbaka
Topp