• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad gör du och din klocka just nu?

Mikroskop

Omega
Ecozilla på nytt "lädernato" från panatime

o9RJsne.jpg
 

berg35

Omega
Hemskt tacksam om någon tydligt förklarar skillnaden mellan de två uren 15202 och 15400 (vad jag förstår de som säljs nya idag) samt hur de känns på handleden!
Ytterligare fråga jag har, vågar man bada med sin ROO (de jag nämnt)
cIAD2dT.jpg
Är det verkligen en "Jumbo" på bilden? Jag trodde namnet Jumbo kom ifrån att den hade en stor AP-logga som index klockan tolv, istället för indexet med de två vertikala strecken som klockorna på bilden. Kan det vara så att Jumbon har olika tavlor, både med och utan Jumbo-loggan?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Är det verkligen en "Jumbo" på bilden? Jag trodde namnet Jumbo kom ifrån att den hade en stor AP-logga som index klockan tolv, istället för indexet med de två vertikala strecken som klockorna på bilden. Kan det vara så att Jumbon har olika tavlor, både med och utan Jumbo-loggan?

Om jag nu inte minns fel, så såg ursprungs jumbon ut som den på bilden. Sedan förändrades den till, som du säger, AP loggan klockan tolv bland annat.
Den nuvarande jumbon ser i stort sett exakt likadan ut som ref 5402, dvs originalet. Med loggan kl sex.
 

Lunkan

Cartier
Hemskt tacksam om någon tydligt förklarar skillnaden mellan de två uren 15202 och 15400 (vad jag förstår de som säljs nya idag) samt hur de känns på handleden!
Ytterligare fråga jag har, vågar man bada med sin ROO (de jag nämnt)
cIAD2dT.jpg

Jag skulle inte bada med min bumble Bee :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ja, det blev denna idag... tillsvidare i alla fall ;-) Är det bara jag som har svårt att välja vilket ur som ska få tjänstgöra, eller är alla andra här OWG, mer eller mindre?

20130523_104007_zps3cffacce.jpg


/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Om jag nu inte minns fel, så såg ursprungs jumbon ut som den på bilden. Sedan förändrades den till, som du säger, AP loggan klockan tolv bland annat.
Den nuvarande jumbon ser i stort sett exakt likadan ut som ref 5402, dvs originalet. Med loggan kl sex.
Bekräftar att det vaniljglass skriver stämmer. Ursprungliga 5402 och nuvarande 40-års jubileums Jumbon 15202 har loggan kl 6. Men namnet Jumbo handlar om storleken 39 mm, som 1972 var ovanligt stort för en klocka i den stilen från en premiumtillverkare.
Även PP Nautilus, som kom fyra år senare som är i samma storleksklass, fick smeknamnet Jumbo .
Så någon sk. jumbo-logga tror jag inte det talats om.

Här en mycket bra historielektion och jämförelse mellan de två Jumbo;
http://www.fratellowatches.com/patek-philippe-nautilus-versus-audemars-piguet-royal-oak/
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Idag TH. Jag behöver krongraffunktionen för att hålla reda på tiden mellan medicinintagen :blackeye:
En skön, tung och sjyst klocka.

bild_zpsb97d3c38.jpg
 
Topp