P
Philippe Stern
Guest
Ahhhh. Centara i Hua Hin. Fint.Har det bara gött. Långt ifrån snöstormar o skit!![]()
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ahhhh. Centara i Hua Hin. Fint.Har det bara gött. Långt ifrån snöstormar o skit!![]()
![]()

Gött med länk. Metallslöjd??Den är i goda händer! Ska bara jämna till glaset lite...
![]()
Behöver större armar för att bära upp en AP..
Yes!
Kaxigt att gå och kolla på Rollar med Plopp!In och kolla klockor...![]()
Tyngre. Vill också bänka. Bänk-fredag imorgon får det bli.Bygger upp till dagens tyngsta femma i pausbänk. Första setet på enklare vikt i bild
![]()
Keep it real!
Snygga! Har samma modell från R.M. Williams, fast mina är nog en nyans mörkareDå var man klar, och dom glänser (Iallafall tills jag kliver ur porten imorgon)..![]()
Mina var tokljusa när jag köpte dom, men med lite lätt pigmenterad skokräm, fett och diverse hjälp ifrån vädret så har de blivit såhär mörka.. Och mörkare kommer de nog att bli! Jävligt softa skor har två par!Snygga! Har samma modell från R.M. Williams, fast mina är nog en nyans mörkare![]()
) och försöker sammanfatta intrycken av en vecka med en SMP'c på armen. Jag kan redan nu avslöja att dom är mycket positiva. Hade väl inte någon direkt åsikt om den tills jag fick möjlighet att prova en svart på en GTG förra året. Det gav mersmak, så när det dök upp ett mycket fint exemplar till ett vettigt pris på KS för två veckor sedan klippte jag till. Den fick tillbringa första veckan i windern, men sen i fredags har den suttit på armen.

Snygging! Gillar svarta SMP av någon anledning...Sitter här med min sedvanliga torsdagswhisky (jobbar inte på fredagar ...) och försöker sammanfatta intrycken av en vecka med en SMP'c på armen. Jag kan redan nu avslöja att dom är mycket positiva. Hade väl inte någon direkt åsikt om den tills jag fick möjlighet att prova en svart på en GTG förra året. Det gav mersmak, så när det dök upp ett mycket fint exemplar till ett vettigt pris på KS för två veckor sedan klippte jag till. Den fick tillbringa första veckan i windern, men sen i fredags har den suttit på armen.
Mina andra klockor med svart urtavla är mer eller mindre matta, men den här är blank. Tyckte först att det kanske var lite väl blingigt, men nu tycker jag ett det ger liv åt urtavlan, speciellt i kontrast mot det keramiska vridringsinlägget. Dags för lite bilder, eller hur ...?
![]()
![]()
![]()
Är ingen stor älskare av mestadels polerade klockor eller länkar (enda orsaken till varför Sinn 104 och 6060 fått lämna samlingen). På SMP'n finns bara små polerade ytor, mycket smakfullt gjort längs med över- och undersidan av boettsidorna och ner över bandhornen:
![]()
Jämfört med t ex en PO bygger den inte mycket på höjden och glider lätt in under skjortan. Ovan kan man också se den snygga och originella utformningen av vridringen.
Länken är fantastiskt följsam och trevlig på alla sätt. Även här används polering bara som en snygg accent:
![]()
Låset saknar microjustering men istället levereras det med två små länkbitar där varje motsvarar lite mindre än en halvlänk. Du kan med andra ord få till rätt många kombinationer för att uppnå bra passform:
![]()
Avsaknaden av microjustering har ju fördelen att låset inte bygger mycket på höjden. Notera även skruvade länkbitar:
![]()
Baksidan har ingen direkt information men givetvis den klassiska sjöhästen:
![]()
En lite sammanfattning då:
Pros:
- In mina ögon, snygg kombination av urtavla och inlägg i vridringen. Blå eller svart är sen en smaksak.
- Mycket tydlig och lättavläst i alla ljus (grym lume som räcker hela natten, se länk nedan).
- Perfekt storlek med sina 41mm och anständiga höjd.
- Behaglig tyngd som gör att klockan känns mycket rejäl och tålig.
- Snygg och bekväm länk (kom ihåg att jag är bortskämd med mina IWC'er ...).
- Prisvärd. Till och med listpris runt 34k känns inte orealistiskt, men när den går att få tag på ny för något över 25k blir det riktigt mycket för pengarna.
Cons:
- Utformningen av vridringen är som sagt både snygg och originell, men lite svårgreppad jämfört med en traditionell utformning.
- Bara löjligt med en heliumventil.
Sådär, en liten minirecension i fel tråd. Alltid retar det någon, @Nic t ex ...
Länkar även till ett tidigare inlägg där lumen framgår tydligt:
https://klocksnack.se/threads/vad-gör-du-och-din-klocka-just-nu-tråden.4964/page-964#post-1224197
TGIT på er bröder och systrar som inte heller jobbar i morgon!
![]()