• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad gör du och din klocka just nu?

Oj! Den där carreran var helt otrolig! Osäker om jag tidigare sett den modellen i guld, är det guld rätt igenom eller låtsas guld? Riktigt fin hur som, skulle gärna vilja se lite fler bilder…Btw är kronograf tavlorna blå?
Hej, nej det är riktigt "fulguld" och subarna är svarta.
Den har ref. 110.515, caliber 12 sitter i, troligen tillverkad 1974.

Jag får ta lite bättre bilder, denna var från arkivet.
/J

Hej, nej det är riktigt "fulguld" och subarna är svarta.
Den har ref. 110.515, caliber 12 sitter i, troligen tillverkad 1974.

Jag får ta lite bättre bilder, denna var från arkivet.
/J

Ja, jag såg nästan det. Tycker vintage fulguld ser riktigt sexigt ut =) Har själv en omega geneve fulguldare som enligt mig ser helt fantastisk ut. Tror nästan jag får leta fram en likadan, den var väldigt fin. Den ser dock lite tjock ut, är den övertung?

Bidrar med ytterligare några bilder:
5y5a3y5u.jpg

a2ajezyd.jpg

Tagna på min klocka, tack till fotografen!
J

Har faktiskt burit lite Breitling idag!
Denna får gå som beater:
ha3e5yma.jpg

Dock gammal bild.
Förra sommaren fick denna tunga pjäs tjänstgöra:
mu5yvete.jpg

a3y4ugy5.jpg

8yqu7uty.jpg

8azapy2y.jpg

y7uturyz.jpg

/ Jens

Vackert! Skön patina på hela klumpen! Lär se riktigt fin ut nu på sommaren..kanske med ett svart singular rally? Avundsjuk är jag iaf..Vad kan en sådan gå loss på om man lyckas hitta?
jag har ett sånt band på ibland. Jag tycker nog inte jag blev helt skinnad när jag gav 6K på kaplans.
/ J

Tack, jo visar bild:
När man tar på sig klockan.
Det satans bandet är dessvärre svindyrt. Bytt ut det flera ggr, kostar drygt 2 tusen varje gång..
Ändå väldigt förtjust i klockan.

Oj! Det var minsann en märklig jävel ;) Men roligt med nytänkade, tråkigt dock när det inte är hållbart i längden.
Äh jag gillare ändå

Denna får gå som beater:
ha3e5yma.jpg

Dock gammal bild.
Köpte en likadan som tänkt beater, men det kändes inget bra att lägga sig i trädgårdslandet med den. Helt enkelt för fin för onödiga repor. Seiko SKX på väg och denna är numera uppgraderad till vardags-/fritidsklocka. Fin är den och mycket klocka för pengana!:D

Mm, najs.

Beställde dial/crystal/steelbezel/pushers idag.
Men jag har inte fått fram till 100% hur allt borde se ut original, t.ex. så ser dina visare gula ut? Jag har bara fått fram att dom ska vara orange, vilket även mina gamla är.
Sen har jag sett både och men av vad jag kan läsa mig fram till så ska "TACHYMETER" på bezeln vara gul text?
Har även läst att många aftermarket glas är lite tjockare vilket gör att fasningen på ytterkanten blir större, jämför jag ditt glas med mitt så har mitt glas mindre fasning. Är ditt glas helt flat? mitt verkar ha en mycket svag kupning

edit: testade ta ett kort på min och då ser min fasning större ut också. Kanske var en optisk illusion :)

Blir inte klok på detta hehe :)

Min uppfattning är att Tachymetertexten inte skall vara gul. När det gäller visare och färgkombinationer beror det ju helt på vad som hänt genom åren, en del bleknar vilket jag ser som ett tecken på originalitet, men mycket är after-market med ganska bjärta färger (tex kronografvisarna på min 6138-0031).

Sedan tycker jag detpå rak arm är svårt att säga exakt hur en "all original" 6138-003x ser ut eftersom de sett lite olika ut mellan åren och regionerna de såldes i. Suwa symbolen till vänster om dagfönstret skall inte vara gul iaf. Pilvisarna på din är ju ett kännetecken för blå -0030 varianter men det finns flera olika visartyper över åren och regionerna(läs modellserierna/tavelvarianterna) - helt kort, det är en djungel :).

Glasen bör vara platta, men fasningen gör att de upplevs som lite kupade(?).

Om du kan få fram tavelkoden som sitter kl "fem i halv" kan det bli enklare att säga hur en original skall se ut.

Kan bara gratulera till ett bra val av kronograf!

Tillbaka
Topp