• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad gör du och din klocka just nu?

Mot Högbo och några timmars slit i spåren. :)
IMG_0867.JPG
Högbo?? I Gästrikland?
 

Är ju bara för bra med jubilee på YM.

Citerar Nannes låt...

För jag är avundsjuk, jag är så avundsjuk
Det finns så myckat jag behöver

Chokladbollar med pärsocker, vänner, resor klöver
Avundsjuk, jag är så avundsjuk

Jag är så avundsjuk
Jag är så avundsjuk
Så jäkla avundsjuk
Jag är så avund, avundsjuk...
 
Dags för ett sista klock- och skivtips, då jag nu har blivit så desperat att jag dragit in min frus klocka i det här. Fick dessutom till lite rymdkoppling till dagens skiva ...:

Fortis B-42: Inte det vanligaste märket på KS, men fina och prisvärda klockor är det definitivt. Fortis startades av Walter Vogt redan 1912 men är kanske mest känt för att sedan 1994 ha varit standardklocka för ryska kosmonauter. Deras flygarklockor är också mycket uppskattade, så mycket att man tilldelades Aviation Watch Award 2004. Modellen B-42 (42mm) finns i många varianter (dykare/flygare, GMT, kronograf) och i många färger. Min frus vita med vackert blånerade visare och index är dock en av de snyggare (enligt mig). Grym antireflexbehandling gör den dessutom otroligt lättavläst i alla situationer. Det enda jag kan klaga på är en ganska svag lume. Inget vidare andrahandsvärde heller, vilket gör en begagnad till ett klipp! :cigar:

Mike Oldfield - The Songs of Distant Earth (1994): Mike Oldfield och hans skiva Tubular Bells kan till stor del skyllas för skivbolaget Virgins framgångar och därmed Richard Bransons förmögenhet. Han har dock under åren givit ut ett stort antal skivor som spänner över allt från komplex instrumentalmusik till trallvänlig pop med Maggie Reilly. Dagens skiva kan dock snarare klassas som filmmusik, dock till en film som ännu inte spelats in. Titeln kommer från en science fiction-bok som Arthur C. Clarke (RIP) gav ut 1986. Handlingen utspelar sig i en avlägsen framtid och beskriver den kulturkrock som uppstår när ett rymdskepp med emigranter från den döende jorden anländer till en koloni grundad av människor i ett annat solsystem. Mike Oldfield blev så fascinerad av boken att han skrev och spelade in komplett musik till en eventuell framtida film. Arthur C. Clarke lär ha sagt att om han själv hade kunnat komponera musik till den tänkta filmen skulle den ha låtit precis såhär. Själv vet jag bara att den mestadels instrumentala musiken är bedövande vacker och det mest helgjutna som Mike Oldfield har gjort. :happyhappy:

Coda: Slut i klocklådan nu, men om ni inte har något emot det fortsätter jag gärna med skivtips ihop med dagens klocka på tisdagar. Antalet gilla kommer att avgöra ... ;)
Fortis 2017-01-17.jpg
Fortsätt GÄRNA med skivtips. Riktigt trevligt:)
 
Tillbaka
Topp