• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad gör du och din klocka just nu?

IMG_0182.JPG
IMG_0172.JPG
Försöker bli klok på huruvida Heuern ska bäras med nato eller ej. :)
IMG_0185.JPG
Gummi eller Tropic till Heuern! Då flyger det!
 
Dags för en annan av mina favoriter, från ett band som knappast någon av er ens har hört talas om. Ni har helt klart missat något ... ;)

Timothy Pure - Island of the Misfit Toys (1999)

Bandet är ifrån Georgia USA och spelar en mycket melodisk progresiv rock. Musiken har drag av sena Pink Floyd och dom sista skivorna Genesis gjorde med Peter Gabriel, men utan att på något sätt kopiera. Första skivan, The Fabric of Betrayal, gavs ut 1995. Den efterföljande Blood of the Berry, som är ett konceptalbum om dom uppoffringar man gör för kärlek, landade på skivdiskarna 1997.

Det för oss fram till dagens skiva. Island of the Misfit Toys är också ett konceptalbum, men om dom problem vi brottas med i dagens samhälle. Det som gör den lite speciell är att texterna handlar om hur barn förhåller sig till varandra på en lekplats, men det kunde lika gärna ha varit vuxna på en arbetsplats och dom olika roller vi medvetet eller omedvetet spelar. Mycket bra texter som leder till eftertanke. När sen musiken är bedövande vacker och produktionen perfekt är det inte konstigt att skivan har blivit en av mina favoriter.

Det finns väldigt lite information om Timothy Pure på nätet, så jag misstänker tyvärr att bandet inte längre är aktivt. Det ska dock finnas en fjärde skiva från 2005, Bones of Ghosts, men den har jag inte hört och har ingen åsikt om. Har däremot dom första tre och alla är riktigt bra, men Island of the Misfit Toys är den absoluta höjdpunkten.

IWC I 2017-08-08.jpg
 
Tillbaka
Topp