• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad gör du och din klocka just nu?

Måste avyttra mig.

Jag köpte min första Squale för en dryg vecka sedan. Har nyligen fått en dotter som älskar att röra mina armbandsur (drägla, riva och okontrollerade slag mot klockan). Tanken som aldrig slog mig var att jag inte bör använda klockor då vi har tid tillsammans. Tanken som slog mig var givetvis, vilket dykarur (drägelsäkert) ter sig lämpat för misshandel?

Jag sökte runt efter bra pris, gedigen historia och ett vattentätt ur. Snabbt fann jag Squale och slog till.

Nu har jag ägt uret under en dryg vecka. Ack så felaktig analys jag gjorde...

Löjligt bra kvalitet för priset. Tung länk, passar min hanled likt handen i handsken, riktig vacker matt urtavla, 120 klick på bezelen, jag älskar den mattsvarta sekundvisaren, ok gångreserv.

One step forward, two steps back. Med andra ord har jag inte funnit det ur jag sökte, men helvete vilken fin dinka för pengarna.

IMG_1982.JPG
IMG_1649.JPG
 
Håller på att lyssna mig igenom skivor jag inte hört på evigheter. Ibland hittar man ett riktigt guldkorn i hyllorna, den här t ex:

Dave Meniketti - Meniketti (2002)

Dave Meniketti är kanske mest känd som gitarrist och sångare i det Californienbaserade hårdrockbandet Y&T (aka Yesterday & Today) som bildades 1974. Jag har ingen koll alls på Y&T men har precis skaffat mig koll på Menikettis tre soloskivor:

  • On the Blue Side (1999): Även om Y&M huvudsakligen spelar hårdrock har Meniketti alltid haft en förkärlek för blues, vilket kommer till uttryck på hans första soloskiva. Egna kompositioner blandas med tolkningar av andras låtar, bl a en höjdarversion av Boz Scaggs låt Loan Me a Dime.
  • Meniketti (2002): Dagens skiva som stått bortglömd i mina hyllor i många år. Nu pratar vi bluesrock av den lite tuffare typen och endast egenskrivet material. Inte ett dåligt eller halvdant spår utan grym bluesrock som kan mäta sig med det bästa inom den musikstilen.
  • Live in Japan! (2003): En liveskiva som rider på framgångarna som skivan från året innan hade. Riktigt bra versioner av låtar från dom två studioskivorna.

När man hör dom här tre skivorna är det lätt att förstå varför Dave Meniketti klassas som en av dom bästa gitarristerna som finns. Han har influerat otaliga andra gitarrister med sin spelstil och han har även fått ett antal erbjudanden om att gå med i betydligt större band än hans eget Y&T. Själv ser jag klara likheter med Gary Moore (RIP), både i spelstilen och i pendlandet mellan blues och rock. Hur som helst, skivorna är en ren njutning att lyssna på om man gillar musikstilen ... :happyhappy:

IWC M 2017-10-10 (small).jpg
 
Tillbaka
Topp