• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad gör du och din klocka just nu?

Allt går att sälja med reklam. Game of Thrones whisky.
867FD5CE-1FA5-43CB-8CB4-753407F408E9.jpeg

Ah, tack för bilden! :) Har svårt för den mjölkiga linjen som FOIS:en har i och med safir. Därför jag valde 005 före 006 men det är kanske något man kommer över med tanke på att storleken är bättre på FOIS än 005:an.
Inga problem i början med min .006, men ett frö såddes och tanken började snurra om den där mjölkvita ringen. Det blev till slut outhärdligt. Den fick gå, vi connectade aldrig. Bara att krypa till korset och inse att hesalite hade varit det nyktra valet.

Inga problem i början med min .006, men ett frö såddes och tanken började snurra om den där mjölkvita ringen. Det blev till slut outhärdligt. Den fick gå, vi connectade aldrig. Bara att krypa till korset och inse att hesalite hade varit det nyktra valet.
Var samma för mig! Testade och båda och jämförde hit och dit men hesalite var det enda! Tyvärr blev senare storleken ett problem på 005:an så den fick lämna. För se om man ska ge FOIS:en en chans ändå :)

Då det är dåligt med levande musikutbud där jag har bott dom senaste 35 åren har jag fått en viss förkärlek för liveskivor som substitut. En av mina favoriter får bli dagens skivtips.

Colosseum - Colloseum Live (1971)

Bandet bildades 1968 av John Hiseman (trummor) och Dick Heckstall-Smith (sax). Dom hade tidigare spelat tillsammans i Graham Bond Organization och John Mayall's Bluesbreakers men ville göra något eget. Man rekryterade Dave Greenslade (orgel) och ett par till medlemmar som var med och spelade in deras första två skivor, Those Who are About to Die Salute You respektive Valentyne Suite, båda utgivna under 1969.

Under 1970 möblerades det om i bandet och Dave "Clem" Clempson (gitarr), Mark Clark (bas) och Chris Farlowe (sång) tillkom, vilket kom att bli den slutliga sättningen. Skivan The Grass is Greener (1970) släpptes av någon anledning bara i USA men senare samma år kom även Daughter of Time. Dagens liveskiva spelades in 1971 under turnén som följde upp utgivningen av Daughter of Time. Skivan gavs ursprungligen ut som en dubbel-LP, där två av dom fyra LP-sidorna upptogs av dom långa spåren Skellington repektive Lost Angeles. Samtliga musiker i bandet är otroligt skickliga och briljerar verkligen på dom här två spåren. Det gäller givetvis övriga spår också, men dom här två är den riktiga behållningen av skivan. Musiken kan väl sägas vara bluesrock med en nypa jazz inslängt, det senare märks främst när Dick Heckstall-Smith går loss på två saxofoner samtidigt. :)

Kort efter att liveskivan givits ut upplöstes bandet men återförenades 1994 i exakt samma sättning, dvs 23 år senare. Detta har resulterat i ett par skapliga studioplattor och ännu flera liveskivor, dock inget som kommer i närheten av den remastrade och något utökade CD-utgåvan av dagens skivtips ... :happyhappy:

IWC I 2018-11-13 (CD).jpeg

Tillbaka
Topp