• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad gör du och din klocka just nu?

Degar på hotellet...
2775C9DC-6623-4EEB-870E-745C5C3B16EF.jpeg

A trip down memory lane och dags för skivan som för alltid förändrade mitt musikliv. :happyhappy:

The Jimi Hendrix Experience - Axis: Bold as Love (1968)

När den här skivan gavs ut var jag 14 år. Musikintresset hade jag redan då men jag hade ingen vidare koll på ljudprylar. Musiken kom oftast från en transistorradio som sprakade pga dåliga batterier eller via min 4-spårs Dux rullbandspelare, oftast inspelat via mikrofon från samma sprakande radio. Min far (frid över hans minne) hade ingen koll på ljudprylar heller men bättre ekonomiska resurser. Hans farbror hade dessutom en radio & TV-affär, så även om han hade dålig koll fick han bra priser på grejorna han köpte. Vid den här tiden hade han en med den tidens mått mätt en rätt skaplig radio ståendes i bokhyllan i vardagsrummet, dvs en sån här:

Arena Stereoradio.jpg

Om jag minns rätt var väl Arena ett systermärke till dom redan då lite mera kända och dyrare B&O, dvs lite som Tudor och Rolex idag. Till Arenaradion hade han en billig Dual skivspelare inkopplad via en 5-polig DIN-kontakt. Själv hade jag bara en bunt singlar och några EP'n, men flera av mina polare hade lite LP-skivor som jag ibland fick låna någon enstaka av. Någon gång under 1968 hade jag turen att få låna dagens skivtips av en kompis. Glad i hågen sprang jag hem, satte mig på en stol framför min fars radio och började spela LP'n. Lät väl sådär tyckte jag men man måste ju höra hela i alla fall. Medans jag satt där och lyssnade studerade jag alla tryckknapparna på radion. Dom flesta visste jag vad dom var till för men funderade över vad den där knappen märkt STEREO gjorde (nummer två från vänster)? Lika bra att prova och med en knapptryckning förändrades mitt liv. Musiken som tidigare hade varit ganska platt och tråkig exploderade nu ur dom två inbyggda högtalarna, dessutom med olika ljud från respektive högtalare. Helt fascinerad började jag om från början av skivan. Första spåret, EXP, är inte en vanlig låt utan bara en lek med hans gitarr och häftiga stereoeffekter, dvs en perfekt introduktion till stereons magiska värld. Jag lyssnade nog på hela skivan fem gånger på raken för att inte missa något i min nyupptäckta värld. Då skivan dessutom kan vara hans bästa, med underbara spår som t ex Little Wing och Bold as Love, tålde även musiken upprepade spelningar.

Ni som tillhör senare generationer kanske har svårt att förstå vilken effekt detta hade på mitt musikintresse. Om ni beroende på utrustning har möjligheten, lyssna ett bra tag på en skiva i mono för att sen koppla över till stereo mitt i en låt. Då inser ni skillnaden men kom ihåg att hela min musikvärld hade varit i mono fram tills jag tryckte på den där knappen ... :)

PS.
Oavsett om min far var medveten om stereo eller inte spelade det ingen roll för honom, då han var döv på ett öra sen en olycka i tidiga år. ;)

GS 2019-03-12 (CD).jpg

Kan man äta detta som frukost om man är 47år? Dagens problem: skall börja lager jobbet den 21 mars men den 25 mars har jag just fått en intervju på ett annat intressant jobb. intervjun är 2h så hur fan löser jag detta? helst vill jag ha det andra jobbet som är mer för mig men jag vill inte förlora lagerjobbet heller innan det är säkert jag får det andra jobbet...
nZ0d%lklSkiTIiUf1AW5YQ.jpg

Kan man äta detta som frukost om man är 47år? Dagens problem: skall börja lager jobbet den 21 mars men den 25 mars har jag just fått en intervju på ett annat intressant jobb. intervjun är 2h så hur fan löser jag detta? helst vill jag ha det andra jobbet som är mer för mig men jag vill inte förlora lagerjobbet heller innan det är säkert jag får det andra jobbet...
nZ0d%lklSkiTIiUf1AW5YQ.jpg
Ja!
Klart du kan äta glass som frukost. Kan jag fjanta runt i djupsnön för att fota klockan, så kan du äta glass!
Angående den andra intervjun, tala om för den första arbetsgivaren att du måste på ett viktigt möte den 25:e mars.
Du måste inte tala om varför du ska på mötet!
Kör hårt min vän!

Tillbaka
Topp