• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad gör du och din klocka just nu?

Soffhäng med lite Youtube :)
20200420_202729.jpg
20200420_202745.jpg

Har länge tänkt tipsa om det här bandet men aldrig blivit överens med mig själv om vilken skiva jag skulle välja. Nu bestämde jag mig ...:

Cockney Rebel - The Human Menagerie (1973)

Band förresten, det kunde lika bra ha klassats som soloskivor av Steve Harley med uppbackande musiker som kom och gick i en strid ström.

I slutet på 60-talet spelade Harley (sång, gitarr) tillsammans med John Crocker (fiol, gitarr) på gatorna i London för småpengar. Efter en kort period som musikjournalist återförenades Harley med Crocker 1972 och bildade Cockney Rebel med några andra musiker. Efter bara några få spelningar, bl a som förband till Jeff Beck Group, fick man ett skivkontrakt. Det första resultatet blev dagens skivtips, en rätt annorlunda skiva mot vad som var vanligt på den tiden. Bara det att man inte hade någon elektrisk gitarr utan byggde mycket av musiken på fiol och ett Fender Rhodes-piano. Singeln Sebastian blev en stor framgång men albumet sålde inget vidare. Den separata singeln Judy Teen (bonusspår på dagens skivtips) placerade sig dock högt på topplistorna. Det efterföljande albumet The Psychomodo (1974) sålde inte mycket bättre trots en entusiastisk publik under den turné som följde. Bandet splittrades efter att ha avslutat turnén, då flera av medlemmarna inte kunde acceptera att Harley hävdade ensamrätt på att skriva låtarna. Kvar blev bara den mycket kompetenta trummisen Stuart Elliot.

Efter att ha rekryterat några nya musiker kom albumet The Best Years of Our Lives (1975) som, uppbackad av miljonsäljande singeln Make Me Smile (Come Up and See Me), blev det stora genombrottet som dock var kortlivat. Harley kunde inte upprepa framgångarna på dom efterföljande albumen, även om ett par singlar sålde rätt bra, en cover på George Harrisons Here Comes the Sun t ex. Till slut upplöstes bandet och Harley övergick till att ge ut renodlade soloskivor, även om dom ibland givits ut under namnet Steve Harley & Cockney Rebel.

Jag valde länge mellan dom tre första skivorna innan jag bestämde mig. Många har kanske redan hört The Best Years of Our Lives, som dessutom är lite för "poppig" för min smak, så den föll bort. Till slut blev det debutskivan tack vare dom långa spåren Sebastian och Death Trip. Flera kritiker har liknat musiken på deras två första skivor vid en mörk kabaré eller en smågalen cirkus, en inte helt tokig liknelse. Men oavsett eller tack vare detta, bra är det ... ;)

Rolex 2020-04-21 (CD).jpg

Spotify shortcut powered by @Träff : https://open.spotify.com/album/2dQ3M0lHLraMpIjcNMKzk5

Tillbaka
Topp