Gick ju lite till överdrift förra veckan så det får bli en kortis (nåja ...) idag:
The Doors - Morrison Hotel (1970)
Med åtta guldskivor på raken och över 100 miljoner sålda skivor totalt var The Doors ett av dom hetaste banden under slutet av 60-talet och början på 70-talet, men också ett av dom mest kontroversiella. Det sistnämnda berodde uteslutande på sångaren Jim Morrisons texter och drogrelaterade uppförande, både på och av en scen. Han blev flera gånger arresterad, bl a för obscent beteende och anstiftan till upplopp, en gång mitt under en pågående konsert. Det hela tog dock slut när han under oklara omständigheter hittades död i sitt badkar den 3'e juli 1971. RIP!
Jag ska ärligt erkänna att det här bandet aldrig hört till mina favoriter. Visst, det finns minst en eller två riktigt bra låtar på alla deras skivor, men med ett undantag är dom för ojämna för min smak. Har därför bara en dubbel "Greatest Hits" och skivan i dagens tips, som är riktigt bra rakt igenom. Jämfört med övriga album som spretar iväg åt olika håll är den här mer fokuserad på rock och blues, dock med The Doors omisskännliga sound. En kul grej med omslaget är att det inte är fejkat. Hotellet finns i Los Angeles men man fick inte tillstånd att fota där. När receptionisten var tvungen att gå iväg en stund smet man in och tog bilden i alla fall ...
Spotify shortcut powered by
@Träff :
https://open.spotify.com/album/6AFLOkpJjFF652jevcSOZX