• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad göra med dessa fickur?

sjdswe

Breitling
Fick dessa från min farfar. Har inget behov av dem men samtidigt är det ett arv.
Den vänstra tickar men visarna behöver lagas. Vet ej märke.
Den högra är en Hamilton. Den går inte att vrida upp. Dessutom är glaset löst.
Vet någon vad de kan vara värda eller vad de kan kosta och laga?
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    172.8 KB · Visningar: 201

Zingo

Rolex
Fick dessa från min farfar. Har inget behov av dem men samtidigt är det ett arv.
Den vänstra tickar men visarna behöver lagas. Vet ej märke.
Den högra är en Hamilton. Den går inte att vrida upp. Dessutom är glaset löst.
Vet någon vad de kan vara värda eller vad de kan kosta och laga?
Arvegods som kan vara trevligt att ha en dag ska klart sparas till kommande generationer! :)
Dock ingen aning om värde, pris för reparation etc.:confused:
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Farfars ur i Stockholm reparerar fickur,. Värdet är tyvärr långt ifrån priserna på vintage ur, varför vet jag inte.
Men sentimentalt värde är också ett värde :)
 

MartinMyhrman

Breitling
Jag har själv ärvt ett fickur från IWC av min mormors far och har därför också gjort en del research. Vad jag fått fram om den är att värdet ligger på max 2500 i perfekt skick, vilket mitt inte är. Tyvärr är inte fickur speciellt eftertraktade :)
En service hos urmakare hade kostat mig ungefär 3000 kr (jag har fått offert på det)

Dock har jag lite kontakter och lyckades få det lagat av en pensionerad urmakare som inte tog mycket alls. Så det går att hitta folk bara man letar :)

I alla fall så är det en rolig sak att ha kvar!
 

Dirac

Omega
Friends Of KS
Intressant med arvegods! Svårt att säga något desto mer om uren på basen av bara framsidan. Ifall du kan, ta en bild på själva verken så kan man kolla upp. När det gäller fickur så fick man på den tiden välja fritt bland olika urverk och skal. Så för att lägga ett värde på en klocka behövs mer information (serienummer, modell, etc) om både skal och maskineri.
 
Senast ändrad:

solex

Omega
Att serva oavsett en fickur eller ett armbandsur med några tusen belopp är förfärliga fantasikostnader, trots jobbar jag som urmakare.
Det skulle kosta som man t.ex byta motor olja på en person bil som kostar ca några hundra spänn till max 1000 kr: om det behöver lagning med en vintage klocka - även dessa innebär hela packet inkluderar urverk isärtagen - ultraljudstvättade urverks delar och boett - smörj - oljad - vibrografkontrollerad - justerad med tidhållning. rengjord med urtavla och putsa med visare och m.m
Ha ni något behov service eller lagning av klockor, slår en signal till mig med e- mail adress: [email protected]
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Använd som inredning annars, kan vara fint på en hylla sen har de ju en koppling till familjen :)

Mina föräldrar har ett fint ärvt Zenith guld fickur på en bänk i köket
 
Topp