• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad händer vid inbrott i bankfack?

Esquared

Cartier
Tanken slog mig just - vad skulle hända om mitt bankfack fick en påhälsning? Hur styrker jag vad jag hade i facket? Vems försäkring går in - min eller bankens?

Någon som har en aning?
 

M.U

Rolex
Bankens försäkring som går in isåfall. Sen vet jag inte om det gäller dina saker i bankfacket.. Eller om man är rökt isåfall :)
 

Husse

Patek
Självklart täcker bankens försäkring dina saker, men du måste ha något slags bevis på vad du har lagrat där!
Lämpligtvis fråga banken hur du ska gå till väga.
Bankerna har låga självrisker för detta, då de har gjort det så svårt som möjligt att stjäla från bankfacket. Det händer INTE ofta! Kanske nån KSare vet?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ta bilder/kopior på värdesaker/papper så borde du ha ditt på det torra.

Har min papper för klockorna i två olika kassaskåp och hos försäkringsbolaget.
Hörde jag hängslen och livrem? :p
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
De täcker det mesta. Undantag brukar kunna vara kontanter och saker som är förbjudna typ knark, vapen etc..
 

Lukkan

Cartier
Tror inte det är så lätt att göra inbrott i ett bankfack. Kort på det mesta om du har värdefulla smycken osv.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Kan inte svara på frågan men Swedbank där jag har mitt bankfack har "förbjudit" att man förvarar kontanter där. Sedan att de inte vet var jag har mitt fack är en annan sak.

Men till sak så har jag än vän som hade ett bankfack i Köpenhamn för många år sedan där det blev inbrott, var en jävla massa strul med banken som inte ville ta på sig något. Nu är det visslingen Danmark och inte Sverige men tror inte man kan räkna med att bara komma med en lista och banken ger dig ersättning för det.
 

Jolly

Cartier
Det är skillnad på servicefack och bankfack. Det förstnämnda ansvarar du för vem det är som får lov att besöka fackett och det sistnämnda är det banken.

Vad gäller försäkring så beror det väl på vems ansvar det var och fel det var att inbrottet skedde.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Hur gör man inbrott i ett bankfack? Skulle krävas både identitetskapning för ID-kort, och stöld av nyckel?
Så här kan du göra: http://www.dt.se/allmant/dalarna/en-mangd-bankfack-kan-ha-lansats Nu är det i och för sig rån och inte inbrott men finns några fall av rena inbrott också, bara att googlea.
Angående mitt fack så måste jag visa id, använda ett magnetkort med kod och sedan låsa upp själva facket och ska någon annan få tillgång så måste det registreras i förväg. Men självklart om du kan komma över mitt magnetkort med kod och nyckel till facket samt ett falskt id-kort i mitt namn så är det bara att gå ner.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Självklart täcker bankens försäkring dina saker, men du måste ha något slags bevis på vad du har lagrat där!
Lämpligtvis fråga banken hur du ska gå till väga.
Bankerna har låga självrisker för detta, då de har gjort det så svårt som möjligt att stjäla från bankfacket. Det händer INTE ofta! Kanske nån KSare vet?
SEBs och Handelsbankens försäkring täcker inte dina saker om "rätt åtgärder vidtagits från deras sida". Ringde och hörde med de tidigare idag.
 

Esquared

Cartier
SEBs och Handelsbankens försäkring täcker inte dina saker om "rätt åtgärder vidtagits från deras sida". Ringde och hörde med de tidigare idag.
det är ju märkligt - vad är isåfall anledningen till att ha bankfack. Jag kan iofs köpa att man måste kunna visa på vad man haft I facket, men det är lätt att missa. @Per - värderar du dina klockor eller har du dom bara fotograferade?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
det är ju märkligt - vad är isåfall anledningen till att ha bankfack. Jag kan iofs köpa att man måste kunna visa på vad man haft I facket, men det är lätt att missa. @Per - värderar du dina klockor eller har du dom bara fotograferade?
Jag har vettiga foton på dem och info om vad det är. Jag vill inte tänka på vad som händer om banken brinner upp eller har inbrott. Jag har klockorna på banken primärt för att inte behöva ha dem hemma.
 

azcii

Patek
2-Faktor
det är ju märkligt - vad är isåfall anledningen till att ha bankfack. Jag kan iofs köpa att man måste kunna visa på vad man haft I facket, men det är lätt att missa. @Per - värderar du dina klockor eller har du dom bara fotograferade?
Det de menade var att så länge banken haft igång rätt larmsystem, haft låsta dörrar, polisen tillkallats osv kommer inte försäkringen täcka något. Tyckte också det lät lite skumt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
050B3E47-44B3-482A-839F-FBCAECF33160.jpeg
 

poormans

Rolex
Vill bankerna ens tillhandahålla tjänsten med bankfack längre?

De flesta banker håller väl på att avsluta sina bankfack? jag har fått byta bank 2 ggr senaste 3-4 åren för att de avslutat den tjänsten
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vill bankerna ens tillhandahålla tjänsten med bankfack längre?

De flesta banker håller väl på att avsluta sina bankfack? jag har fått byta bank 2 ggr senaste 3-4 åren för att de avslutat den tjänsten
Givetvis inte vidare lukrativt att erbjuda men i rätt lokaler så går det fortfarande att motivera. Det är en tjänst som trots allt efterfrågas av många kunder och även om inte banken tjänar på det så är det nog ett nödvändigt ont i städer där det finns tillräckligt många som vill kunna stoppa bort saker. På mindre orter så är det dock nog något som kommer att försvinna över tid. Tyvärr.
 
Topp