deralte
Breitling
Hej!
Detta blir mitt första inlägg här på KS även om jag varit en flitig läsare sedan en tid tillbaka. Jag har givetvis för avsikt att presentera mina kära ägodelar lite senare men just nu har jag en sak jag behöver lyfta.
För en tid sedan köpte jag klockan jag kollat in ett tag (Rolex GMT Master II Ref. 16710). Något mainstream men jag gillar designen och det tidlösa i den. Eftersom utbudet här på KS har varit lite si och så på sagda modell den senaste tiden började snegla på Chrono24. Där fann jag ett exemplar som jag blev intresserad av och påbörjade ett ganska gediget underrättelsearbete om säljaren. Jag fann snart att säljaren (PlusWatch) fått bra recenssioner, både här på KS och på andra ställen, så jag ställde en fråga till honom:
Jag inleder en serie mail till säljaren som hävdar bestämt att han inte lovat något certifikat, att detta inte stått med i beskrivningen och sålunda heller inte kan förväntas. Jag å min sida hävdar att det inte spelar någon roll vad som stod i beskrivningen när han uttryckligen svarar i sitt mail att certifikat ska ingå. Säljaren menar då på att när han skrev "certifikat" menade han sin egen garanti. Mailen ser ut ungefär så här:
Eftersom jag vid tillfället inte befinner mig i Sverige börjar jag känna mig en smula nervös. Jag ber därför en nära anhörig att ta klockan till Rob E för en äkthetskontroll (650 kr) för att åtminstone bli av med känslan att jag blivit blåst.
Efter en ganska hätsk ordväxling där jag kräver 1. certifikat eller 2. rabatt kommer plötsligt ett mail från Chrono24 som ber mig skicka tillbaka klockan för en full återbetalning. Eftersom jag redan har lagt ut 650 kr på äkthetskontrollen förklarar jag bestämt att jag inte är intresserad av det och att jag lägger ner.
Vem hade rätt? Jag eller säljaren? Finns det någon annan definition på certifikat än original? Skulle jag ha fortsatt driva detta eller var det dödfött redan från början?
Vad skulle du ha gjort?
(För den som är intresserad kan jag lägga upp fler valda delar i mailkonversationen).
Detta blir mitt första inlägg här på KS även om jag varit en flitig läsare sedan en tid tillbaka. Jag har givetvis för avsikt att presentera mina kära ägodelar lite senare men just nu har jag en sak jag behöver lyfta.
För en tid sedan köpte jag klockan jag kollat in ett tag (Rolex GMT Master II Ref. 16710). Något mainstream men jag gillar designen och det tidlösa i den. Eftersom utbudet här på KS har varit lite si och så på sagda modell den senaste tiden började snegla på Chrono24. Där fann jag ett exemplar som jag blev intresserad av och påbörjade ett ganska gediget underrättelsearbete om säljaren. Jag fann snart att säljaren (PlusWatch) fått bra recenssioner, både här på KS och på andra ställen, så jag ställde en fråga till honom:
Kort därefter får jag ett svar:Dear sir or madam,
I am sincerely interested in this timepiece. Does it come with a certificate? Does it have a service history?
Jag gör slag i saken och beställer klockan. Några dagar senare dyker det upp ett bud med en fin låda och i den en ännu finare klocka. Men en sak fattas: det utlovade certifikatet.Dear Sir.,
thank you very much for contact us.
The watch is available, in very good condition , naturally full original , with box and certifications.
The watch Works fine
Jag inleder en serie mail till säljaren som hävdar bestämt att han inte lovat något certifikat, att detta inte stått med i beskrivningen och sålunda heller inte kan förväntas. Jag å min sida hävdar att det inte spelar någon roll vad som stod i beskrivningen när han uttryckligen svarar i sitt mail att certifikat ska ingå. Säljaren menar då på att när han skrev "certifikat" menade han sin egen garanti. Mailen ser ut ungefär så här:
Dear Sir.
Certification mean my certification
if you look on chonro24 if rolex warranty is present I took a picture of it
similar watch with papers are sold at 700€ more than 4600€
if the watch has papers I write BOX and PAPERS
ON your watch WAS WROTE only BOX
we can ask to chrono24 to re-activate the listing if you want check
I'm a Professional seller!!!!!
chrono24 is reading this email
Best Regards
Eftersom jag vid tillfället inte befinner mig i Sverige börjar jag känna mig en smula nervös. Jag ber därför en nära anhörig att ta klockan till Rob E för en äkthetskontroll (650 kr) för att åtminstone bli av med känslan att jag blivit blåst.
Efter en ganska hätsk ordväxling där jag kräver 1. certifikat eller 2. rabatt kommer plötsligt ett mail från Chrono24 som ber mig skicka tillbaka klockan för en full återbetalning. Eftersom jag redan har lagt ut 650 kr på äkthetskontrollen förklarar jag bestämt att jag inte är intresserad av det och att jag lägger ner.
Vem hade rätt? Jag eller säljaren? Finns det någon annan definition på certifikat än original? Skulle jag ha fortsatt driva detta eller var det dödfött redan från början?
Vad skulle du ha gjort?
(För den som är intresserad kan jag lägga upp fler valda delar i mailkonversationen).