• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad hade du valt? Patek vs Patek?

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Den där bilden säger ju allt. En klocka vacker som ett konstverk. Och signalerar så mycket eget val, egen stil och egen vilja. +lite cash... Men det är det iofs få som fattar...
Hade jag suttit på en liknande klockbudget hade nog fanken Calatrava varit en kandidat. Dock har jag bara klämt på Aquanaut när det kommer till PP.
 
  • Like
Reactions: par

LVM

Breitling
Din ålder och arbetsklädsel avgör vilken modell jag skulle råda dig att välja. En Calatrava passar betydligt bättre till kostym men kräver sin "man", då jag inte tycker den passar en ung herre under 35. En aquanaut har en betydligt mer sportig och modern framtoning men saknar den subtila elegansen hos 5196 i RG. Jag har personligen aldrig varit förtjust i 5167A utan föerdrar isåfall en klassisk Nautilus.
 

Malcolm Y

Omega
Jag skulle inte tveka mycket utan köpt Aquanauten, dress är inte min stil. Aquanauten duger fint både som dress och casual, Calatravan (ursäkta...) känns mer som en "tack för lång och trogen tjänst"
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Av de alternativen du anget så säger jag, som så många andra, Aquanaut! Känns som en klocka som fungerar till allt...
 

Galaxy

Rolex
Calatravan skulle jag nog kört på, riktigt fin och relativt ovanlig för att vara en Patek (jag har i alla fall aldrig sett en irl). Aquanauten passar dock bättre som vardagsklocka.
 
  • Like
Reactions: par

pnt

Rolex
2-Faktor
Aquanauten kan ju vara en av de snyggaste klockorna någonsin (i min värld) så jag röstar självklart på den.
 
  • Like
Reactions: par

AgE

Omega
Förstår inte riktigt vurmandet för Aquanaut. Gillar inte tavlan - de sneda markeringarna ger mig huvudvärk och arabiska siffror är sällan någon höjdare. Totalintrycket är att det händer för mycket i utkanten av tavlan medan mitten är för tom. Boettformen är inte heller helt lyckad. Ska det vara sport-lyx så är Nautilus väldigt mycket snyggare om det måste vara PP, annars är AP RO klart snyggare än båda.

Calatravan har däremot en magiskt vacker tavla och klassisk boett. Den perfekta dressklockan, utseendemässigt. Om du har ett kostymjobb så tycker jag du ska köra på den istället. Ser dock två stora nackdelar som gör att jag själv skulle tänkt två gånger med den här modellen, och det är att den inte är automatisk och att den saknar glasbaksida. Har man ett verk av den klassen i klockan så tycker jag det är trist att inte kunna se det. Den ultimata klockan som löser dessa "problem" är i min mening Calatrava Ref. 5227 i roséguld. Vet inte vad den ligger på men sannolikt betydligt dyrare tyvärr.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Aquan för mig, gillar nog calatravan lika mycket men ej modellen med subsekund bara. Aquan känns lite mer mångsidig också.
 

par

Patek
2-Faktor
Kul iaf att alla tycker något. Blev bra intresse i tråden=) Får se hur jag gör, hade helst köpt något lätt beggat men vi får se hur det blir.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Hrm - skulle inte kalla Aquanauten dress... men skulle välja den framför Calatravan ändå, primärt för att den är mer mångsidig
 

par

Patek
2-Faktor
Känns som det nästan är 50/50=) Sen är ju 5123R trevlig och där har du faktiskt glasbaksida som många saknar på 5196.
Dock något dyrare än de andra två
5123R_001.png
 
D

Deleted member 1265

Guest
Aquanauten verkar bli mer o mer populär, den är supersnygg.
5196 r också supersnygg, har för mig att du har en klocka som tål lite vattenblask sedan tidigare, så stick ut köp den dundersnygga 5196r (obs måste vara brunt band) dressa den till vardags o känn dig som ryan ghosling i drive (världens bästa film all-time :) ) nästan iaf!
 
  • Like
Reactions: par
Topp