• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad har ni för budget för ett klockarmband?

Jag tillverkar lite klockarmband som hobby (Innan någon går bananas här nu, jag säljer inga band)

Jag ser lite till och från hur ägare av riktiga fina exklusiva klockor köper skräpband och sätter på sina klockor. Missförstå mig inte nu, bara för att ett band "produktionstillverkat" stansat och maskinsytt så innebär det inte att det är skräp. Men bland de billigare banden så har man ofta sparat in på det mesta. Man använder spaltläder med finish, "skum" som padding. Och ja som ni säkert alla vet så brukar inte dessa band vara speciellt långlivade.

Att köpa ett handgjort band av en liten tillverkare är absolut ingen garanti för att du ska få ett bra band, då det är så många fler faktorer än bara bra material (läder, tråd osv) Jag har gjort band i lite drygt tre år, och även att inga band har gått sönder av de jag gjort till bektanta, så är det fortfarande saker som jag försöker klura ut rent konstruktionsmässigt (Speciellt på tunnare band som jag på senare tid har tillverkat.) Så ja givetvis är det viktigt att personen som man köper av har ett bra rykte, eller att andra rekommenderar den tillverkaren.

Om jag nu skulle sälja band så skulle jag väl prismässigt lägga mig någonstans runt 1200-1500kr för ett band utan padding och mer för Shell Cordovan och exotiska läder samt tillägg för mer exklusiva spännen osv. Naturligtvis skulle kunden kunna välja allt från stygnfärg, stygnstorlek, tjocklek på bandet, antal hål, kanske bara ett? osv. Och jag skulle givetvis inte skicka med ett Hirschspänne utan ett kvalitetsspänne (Hirsch håller relativt låg kvalitet på sina spännen)

Frågeställningen gäller nödvändigtvis inte om ni skulle vara beredda att betala 1500kr för mitt band på bilden, köper du handgjorda band och hur mycket är du beredd att betala för ett band i samma stil, eller köper du 200kr-band till din "30k+" klocka?

mitp0lwxi9q21.jpg

Om bandet håller samma kvalitet som det ser ut att göra på bild, så skulle jag absolut tänka mig att betala 1500kr.
Vilka mått kör du? 20/16mm?
Kul att veta att det faktiskt är handgjort. På riktigt.

Om bandet håller samma kvalitet som det ser ut att göra på bild, så skulle jag absolut tänka mig att betala 1500kr.
Vilka mått kör du? 20/16mm?
Kul att veta att det faktiskt är handgjort. På riktigt.

Kvalitetsmässigt är jag nästan där. Eftersom bandet är rätt tunt (2mm) så är det förstärkt (Enligt min åsikt ett måste på ett så tunt band om det ska hålla sig fint över tid. Band jag har gjort till vänner utan förstärkning sträcks vid infästningen vid bandhornen, och med mjukare läder så sträcker sig hela bandet och ser rätt snabbt "slitet" ut.
Jag har ett par saker rent konstruktionsmässigt som jag fortfarande jobbar på, jag är perfektionist så även små detaljer är väldigt viktiga.

Just det bandet är 20mm hela vägen. Min senaste bild i https://klocksnack.se/threads/diy-läder-projekt-samlingstråd.51306/page-36 så har jag ett band längst till höger i bild som är 20-18

Om du börjar tillverka band i 22/24/26/27mm också, så tillhör jag en manisk grupp bandköpare som brukar betala mellan 500 och 3000 kr per band, och då ditt band ser ut att hålla bra kvalitet så är 1500 säkert lätt att få. :D

Om du börjar tillverka band i 22/24/26/27mm också, så tillhör jag en manisk grupp bandköpare som brukar betala mellan 500 och 3000 kr per band, och då ditt band ser ut att hålla bra kvalitet så är 1500 säkert lätt att få. :D

Som det ser ut nu så har jag inget direkt intresse av att sälja band. Jag känner att risken då finns att jag slutar utvecklas och lägger tiden på att tillverka band som jag är bekväm med. Det finns ett par saker jag vill lära mig. Färga alligator/krokodil (båda "solida" färger och med lite "patinakänsla") Detta är också en stor fördel för att ha 20-30 olika färger på alligatorhudar på lager är rätt dyrt och dessutom inte alltid så enkelt att få tag i utan att köpa större mängder hudar per färg. Då kan man istället köpa "crust" (ofärgade) och sen mixa de nyanser kunden vill ha.

Sen vill jag vilja tillverka lite "specialband" tänk MB&F HM-modeller, Richard Mille och liknande. Skulle man göra det professionellt så skulle man väl antingen få kräva att kunden lämnar sitt gamla band (så man kan använda eventuell insats") eller fokusera på ett par modeller och tillverka "insatser"

edit: Vad gäller bredd. Så finns det ju inga begränsningar. Inga problem att tillverka ett 100mm brett (Fast spännet skulle få priset att dra iväg ett par tusenlappar då det inte direkt är något man köper över disk så att säga :D Om man nu inte vill ha två, tre? spännen.

Senast ändrad:
Finner mig själv ofta bli dumsnål när det gäller band. Men på slutat har jag haft några riktigt bra läder och vilken skillnad det gör, kommer aldrig mer gå tillbaka till halvskräp.

1500kr för ett band är inget problem i sig så länge produkten lever upp till priset :)

Det beror lite på. Är det bara ett standardband i vanligt läder, så duger ngn av de stora tillverkarna (Hirsch etc). Om jag dock vill ha ngt udda (färg eller mått) så kan man väl tänka sig att betala mer för ngt sådant.

Det band du visar upp ser väldigt fint ut så 1000-2000 kr är säkert inte något större problem att ta beroende på material och typ av band.
Sen är det självfallet en begränsad skara människor som kan tänka sig att betala de pengarna för ett band och konkurrensen är nog inte helt obefintlig heller.
Låter dock som att du har en sund inställning till ditt hantverk med målet att bli bättre istället för att tjäna pengar.

För min del följer bandens kostnad lite grann värdet på klockan som det handlas till. Nu är det inte så ofta jag köper just läder, är en sucker för stål, gummi och nato, men jag kan påstå att jag tänker lika även där. Ju dyrare klocka desto mer ”får” banden kosta.
Har jag ex. en Panerai i det lägre prissegmentet (40-50tkr) så har jag ett max på 1500-2000kr för vad ett läder får kosta. Mindre ekonomiskt värdefull klocka - lägre peng på nya band. Men som för en del annat så finns det undantag ibland.

Inom klockmarknaden vore det märkligt om 1500 är för mycket till en klocka som kostar ex 20k. Det viktigaste är att hitta en nisch/signum som gör att produkten sticker ut eller åtminstone skiljer sig från det som finns idag. :)

Är det riktigt bra kan man nog absolut få 1-1.5k men man ska ändå komma ihåg att det finns flera kända kvalitetsmärken i spannet 800-1200kr. Det är nog tuff konkurrens om man ska sälja några mängder för 1500

Jag resonerar som så att bandet är minst, om inte viktigare, än klockan. Bandet täcker ju cirka 270° av handleden. Jag bär inte några andra smycken så klockarmbandet är min möjlighet till statement och extravagans. Ruskigt svårt att hitta high gradeband i Sverige i exotiska läder som inte är OME. Igår köpte jag ett band i rocka för 1800:-(läs trist kvalité som rockabandet på watch band center för 600kr) från en känd rolex AD. Hade lätt betalat det tredubbla priset om tex MJ hade gjort tunnare band. ABP är ju guld. Men vem orkar vänta 2 månader?:D Någon mer än jag som drömmer och kustomiserar band på ABP?
https://custo.abpconcept.paris/php/index.php?language=en-US

Senast ändrad:
Som Panerista kan jag säga att att budgeten är alldeles för hög :D men per band så kanske 1000-2500kr vanligtvis

Håller fullständigt med. Fattar inte folk som lägger 30/50/80000 på en klocka och inte kan lägga 1-2k på ett fint armband. De köper skitband istället... Dumsnålt är ordet.

Frågeställningen gäller nödvändigtvis inte om ni skulle vara beredda att betala 1500kr för mitt band på bilden, köper du handgjorda band och hur mycket är du beredd att betala för ett band i samma stil, eller köper du 200kr-band till din "30k+" klocka?

mitp0lwxi9q21.jpg
Svar: Ja. För mig personligen går gränsen för ett enkelt handgjort som det på bilden vid 1,5k, men är det speciellt och i något speciellt skinn kan jag tänka mig upp till 3k. Hur billigt bandet är till en klocka för runt 30k+ är inget jag reflekterar över, dock utseende som passar klockan.

Jag har sett Metta Catharina band för runt 3k, dom ser inte dyra ut vid en första anblick, men är förstås gjorda med stor omsorg :)

Inom klockmarknaden vore det märkligt om 1500 är för mycket till en klocka som kostar ex 20k. Det viktigaste är att hitta en nisch/signum som gör att produkten sticker ut eller åtminstone skiljer sig från det som finns idag. :)

jag tror att den nischen är att ha ett relativt stort utbud av läder, ge kunden möjlighet att påverka utseendet (Stygnlängd, trådtjocklek, kantlinjers utseende, hur tjockt bandet är, padding/form på padding, kunna blanda till de kantfärger kunden efterfrågar, sen även givetvis vid behov kunna ge bra rekommendationer till kunden som kanske inte själv känner sig säker på vilken färg på kanterna eller tråd som matchar med lädret osv.

Är det riktigt bra kan man nog absolut få 1-1.5k men man ska ändå komma ihåg att det finns flera kända kvalitetsmärken i spannet 800-1200kr. Det är nog tuff konkurrens om man ska sälja några mängder för 1500

Jo jag håller med dig, men det är också ovanligt bland större tillverkare att du får handsydda band, och kanterna är oftast målade i ett eller två lager färg. (Bortsett från skräpkanter du ser på vissa produkter (Vanligt på billigare handväskor och billiga "märkesplånböcker" där dom använder en tjockare färg där hela kantfärgen lossnar som en remsa efter kort tid. Det finns många moment som går snabba upp i en produktion. Speciellt för platta band. Banden limmas ihop i breda remsor, och stansas ut, stygnen går relativt snabbt på symaskin. Vad som är svårt att göra snabbt är riktigt högkvalitativa kanter med en riktigt bra finish. Som exempel så målas ofta mina kanter i 3-5 lager färg och värms och poleras i flera steg. Visar en bild på ett exempel, har ingen koll på den exakta tiden (då det ska torka mellan stegen) men om vi inte räknar med torktid, så är det minst en timmes arbete. (Kanten är inte perfekt, men någonstans måste man dra gränsen, och i de flestas ögon så är den perfekt, jag är bara överdrivet pedant.)

Bilagor

• IMG_2795.JPG
    IMG_2795.JPG
    151.8 KB · Visningar: 8
  • IMG_2789.JPG
    IMG_2789.JPG
    195 KB · Visningar: 8
Jag resonerar som så att bandet är minst, om inte viktigare, än klockan. Bandet täcker ju cirka 270° av handleden. Jag bär inte några andra smycken så klockarmbandet är min möjlighet till statement och extravagans. Ruskigt svårt att hitta high gradeband i Sverige i exotiska läder som inte är OME. Igår köpte jag ett band i rocka för 1800:-(läs trist kvalité som rockabandet på watch band center för 600kr) från en känd rolex AD. Hade lätt betalat det tredubbla priset om tex MJ hade gjort tunnare band. ABP är ju guld. Men vem orkar vänta 2 månader?:D Någon mer än jag som drömmer och kustomiserar band på ABP?
https://custo.abpconcept.paris/php/index.php?language=en-US

Vilken fin tjänst. Av ren nyfikenhet, i sista valet så kan man välja bandstift. Är det något som räknas som standard här? 1.5 eller 1.78? och som således passar till de flesta klockor. Min känsla säger mig att deras band levereras med 1.5mm för vissa klockor har ju relativt lite utrymme mellan stift och själva klockan. Och skulle gissa att deras band är i trakterna 1.2-1.4mm tjocka i "böjen" runt stiftet.

Mitt tips är att inte göra 18-20mm. Gör Paneraistaps. Vi uppskattar rustika band. Dessutom använder vi inte sprintar, vanligtvis föredrar vi skruvat och tuber (om man inte är radomirsavant).

Är du vass är 1500:- en normal summa, men då ska det vara bra.

Mitt tips är att inte göra 18-20mm. Gör Paneraistaps. Vi uppskattar rustika band. Dessutom använder vi inte sprintar, vanligtvis föredrar vi skruvat och tuber (om man inte är radomirsavant).

Jag ser inte att man behöver begränsa sig till en typ av band. Jag skulle säga att det finns inga band som inte är möjliga att tillverka. Sen att vissa band kräver det gamla bandet för att återanvända "inserts" (Alternativt om det är stor efterfrågan på den typen av band så går det givetvis tillverka de "inserts" som behövs.

Jag stansar ju inte ut banden utan skär ut allt för hand så måtten spelar ju ingen roll.

Är du vass är 1500:- en normal summa, men då ska det vara bra.

Ja precis. Personligen så är jag inte nöjd än. Materialmässigt är jag nöjd då jag använder de absolut bästa materialen när det kommer till läder, tråd osv. (Spännet ej inräknat, finner ingen direkt mening med att ligga på ett stort lager med Schweiztillverkade eller kanske custom designade spännen när jag mest lägger banden på hög, eller ger till bekanta för att testa nya tekniker.

Jag ser inte att man behöver begränsa sig till en typ av band. Jag skulle säga att det finns inga band som inte är möjliga att tillverka. Sen att vissa band kräver det gamla bandet för att återanvända "inserts" (Alternativt om det är stor efterfrågan på den typen av band så går det givetvis tillverka de "inserts" som behövs.

Jag stansar ju inte ut banden utan skär ut allt för hand så måtten spelar ju ingen roll.
Det "insert" du beskriver, är det den biten som ligger mot boetten när bandet har böjda ändar? Om så är fallet kan jag rekommendera att testa att göra egna i Cernit lera som finns på Panduro :)

För mig är klockintresset bara en gren av mitt intresse för kvalité i generell mening. Jag betalar gärna för kvalité, känslan av något som är beständigt och håller över tid. Kan absolut köpa lågkvalité, är ingen snobb, men då ska det vara prisat därefter och då är köpet ett medvetet drag. Det irriterar mig när man försöker kränga saker till högt pris, utan att möta upp med kvalité. Ganska vanligt bland diverse märkeskläder. 1200 spänn för en skjorta gjord i Kina och i samma kavalité som en dito för 300 pix på H&M.
Lång rant, men ja, för ett klockband i hög kvalité är jag beredd att betala 1500-2000 spänn för utan vidare.

Det "insert" du beskriver, är det den biten som ligger mot boetten när bandet har böjda ändar? Om så är fallet kan jag rekommendera att testa att göra egna i Cernit lera som finns på Panduro :)

Tänker både på ”inserts” i metall av typen som skruvas fast (exempel, Richard Mille, Hublot) sen har vissa band en plastinsats för att ge en ”stum” del som passar exakt mot klockans infästning. Exempelvis läderband på en audemars piguet royal oak använder sådana insatser (plast med metallkärna tror jag)

Skulle jag tillverka egna så skulle jag lägga ut de i metall på en mekanisk verkstad med kompetensen. De i plast skulle jag kika på möjligheten att 3d-printa då det numera går använda mycket bra hållbara material i 3d-skrivare.

Bäst vore ju om man hade en dmls likt Eosint eller Arcam. (3d-skrivare för stål) Dock skulle det vara lite utanför min budget :D

Senast ändrad:
För mig är klockintresset bara en gren av mitt intresse för kvalité i generell mening. Jag betalar gärna för kvalité, känslan av något som är beständigt och håller över tid. Kan absolut köpa lågkvalité, är ingen snobb, men då ska det vara prisat därefter och då är köpet ett medvetet drag. Det irriterar mig när man försöker kränga saker till högt pris, utan att möta upp med kvalité. Ganska vanligt bland diverse märkeskläder. 1200 spänn för en skjorta gjord i Kina och i samma kavalité som en dito för 300 pix på H&M.
Lång rant, men ja, för ett klockband i hög kvalité är jag beredd att betala 1500-2000 spänn för utan vidare.

Verkar dock inte som svenskar överlag resonerar såhär. Jag köpte nyligen lite t-shirts från Uniqlo. (Har inte ekonomi till att använda Sunspel som ”allroundkläder” tvätta bilen, träna (gör jag iofs inte haha) men ja du förstår. Ställde mig snabbt frågan varför dom bara har EN butik i Sverige. Ett välgjort klockarmband ska hålla länge. Och man får dessutom ett band som är bekvämt att ha på sig.

Tillbaka
Topp