Jag har ingen direkt erfarenhet då jag inte har någon logga. Men såg att Metallicelephant (som säljer bra maskiner) även säljer folie.Ja, men har inget folie. Var köpa?
https://www.metallicelephant.co.uk/hot-stamping-foils/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag har ingen direkt erfarenhet då jag inte har någon logga. Men såg att Metallicelephant (som säljer bra maskiner) även säljer folie.Ja, men har inget folie. Var köpa?
Sätta läderstrap på klocka med fasta stift. Vilket typ av lim ska man använda sig av för att limma strapet. Vill ju att skiten ska sitta. Även sy för att vara safe?
Mycket fint band.Alran Chevre Chagrin. Utan tvekan det bästa get lädret jag jobbat med.
Riktigt snyggt band. Får man fråga vad du kör för skinn och tjocklekar på band o foder?Testade mina nya hålgafflar från KevinLee (2.45/11spi) med Meisi M30 (0.35mm)
Riktigt snyggt band. Får man fråga vad du kör för skinn och tjocklekar på band o foder?
Testade göra en annan typ av klockrulle mot vad jag brukar göra.
Sen har jag fått hem ett nytt läder shrunken calf, riktigt schysst läder. 24/22mm
Ja ovala är mycket snyggare men då vill man gärna ha en punch som har 5 fasta så det blir riktigt rakt. Risken är att något hål blir lite snett och då ser det värre ut istället. Ksblade punch har ju mycket sådant dock ingen egen erfarenhet av dom men dom är ju hyllade. Annars finns det nog billiga lite överallt. Jag kör med blanchard håltång.Stilig klockrulle, och klockarmbandet var riktigt fint. Det ser inte dåligt ut med runda hål, men ovala hål skulle passa fint. Vet du vart man köper ovala hålpunchar till hyfsade priser?
Hej!
Har suttit och försökt knåpa ihop en plånbok i läder men har problem med hålen för stygnen. Testade först med en sporre och en syl men får inte hålen i rak linje på andra sidan så att säga. Köpte en gaffelmejsel men den verkar inte funka så bra, gafflarna är så breda att de inte går igenom lädret ordentligt.
Hur går ni till väga för att göra era hål innan ni syr?
Jag markerar hålen med en "europeisk gaffelmejsel" och sen gör jag hålen med en syl. Dock inget jag rekommenderar att börja med, då det kräver en del övning.
Vad har du för gaffelmejslar? och vad är den totala tjockleken på lädret där du ska sy?
Detta är gaffelmejseln, som synes är skären ganska långa.
Så här tjock är den just nu. Det svarta lädret är älgskinn och verkar vara lite "mosigare" än det bruna, vilket också verkar försvåra för mejseln.
Tusen tack för tippsen @Danneswe Gav laskningsmejseln ett försök till och med lite extra våld gick den igenom, men det blir helt klart att beställa en ny!Ja det där är en laskningsmejsel. Därmed inte sagt att den inte kan användas till vanliga sadelstygn. Vanligast är dock att man antingen gör diamantformade (japanska) eller lutande avlånga (Europeiska) hål. Den där mejseln du har där ser dessutom inte alls vass ut, så skärper du till den så borde den ta sig igenom lädret.
Jag har en uppsättning Japanska diamantformade hålgafflar, använder dom rätt sällan då jag föredrar utseendet med europeiska verktygen. Men dom ger fina smål hål
och är skapligt vassa. Seiwa är det jag har. https://www.goodsjapan.com/pricking-irons--stitch-punches-30-c.asp
Detta ser ut att vara samma.
https://www.leatherhouse.eu/product...iamond-chisels---several-types-made-in-japan/
Anledningen till att jag länkade till leatherhouse var för att det går snabbare att få verktygen, och när man håller på med ett projekt så vill man ju inte vänta en eller flera veckor på ett verktyg.
Ta en titt på Leathercrafttools.com där finns mycket verktyg för vettiga priser. Tror även att deras LC Diamond är likvärdiga med Seiwa hålgafflarna, till ett lite lägre pris.
Ingen som testat göra om en sån här till en "mighty Wonder"? https://www.jula.se/catalog/bil-och...kstad/verkstadspressar/verkstadspress-619550/
Borde ju bara vara att sätta en tjock platta under och över sen bara köpa såna mallar så bör det väl funka ypperligt? Vad tror ni?
Har hållit på i ett par månader nu och det blir roligare för varje dag. Jag har tankar om att börja sälja via min hemsida i framtiden men är säkerligen långt ifrån en säljande produkt. Om någon av er som har mer erfarenhet så hade jag jättegärna tagit emot feedback. Allt från utseendet på bandet och val av färger och stygn, till mer information om vad ett rimligt pris för banden kan vara.
Testade mina nya hålgafflar från KevinLee (2.45/11spi) med Meisi M30 (0.35mm)
https://www.google.se/amp/s/amp.red...oes_my_saddle_stitching_only_come_out_nicely/Snyggt! Jag får aldrig riktigt till "zick-zack" stil på stygnen på båda sidorna utan en sida slutar alltid med mer rakt formade stygn, har du något tips?
Snyggt! Jag får aldrig riktigt till "zick-zack" stil på stygnen på båda sidorna utan en sida slutar alltid med mer rakt formade stygn, har du något tips?
Ta det gärna öppet här med lösning på stygnen.Det jag ser på ditt band som "sticker ut" lite negativt är att stygnen varierar rätt mycket i avstånd från kanten.
Dra iväg ett pm till mig om du vill diskutera lösningar på detta.
Jag tänkte isåfall be honom beskriva lite hur han tillverkar sitt band, så kanske jag har gjort på ett liknande sätt men hittat en annan lösning. "Tjockare" padding komplicerar ju helt klart konstruktionen av ett band.Ta det gärna öppet här med lösning på stygnen.
Super! hade missat den tråden, ska kika
På engelska kallas det ”cast the thread” tänk dock på att framsidan istället rätar ut sig om du syr tunnare läder. Vissa kombinationer av mjuka och hårda läder gör att jag föredrar att sy ”vanligt” på vissa band. Vilket inte behöver se dåligt ut.
Super! hade missat den tråden, ska kika
Jag ser det uttrycket hela tiden men jag har haft svårt att hitta någon som definierar det, men som jag förstått det (tror jag såg det i en video av Ian) att det är att föra högernålen (den jag tar sist) genom öglan som bildas av den vänstra nålen (första nålen)?