• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad har ni för löparklockor?

Suunto Ambit first generation!
Om den är urladdad springer jag med Rollen så klart.
image.jpg
 

ulli

Omega
2-Faktor
IMG_20150802_234442.jpg
Använder mig av Tomtom Runner Cardio som jag tycker funkar bra. Den är snabb att hitta satelliter, smidig att tanka ur via blåtand, tydlig visning av vilken data som man vill se men framför allt så slipper man mecket med ett löst pulsband över bröstet som har en förmåga att hamna ur position och halka ner. Tomtom har en pulssensor inbyggt i klockan. Nackdelen jag tycker med klockan är att kunna få fram data på avslutade lopp direkt i klockan utan man får vänta tills man har tankat ut datan och kolla på paddan.
 
IMG_20150802_234442.jpg
Använder mig av Tomtom Runner Cardio som jag tycker funkar bra. Den är snabb att hitta satelliter, smidig att tanka ur via blåtand, tydlig visning av vilken data som man vill se men framför allt så slipper man mecket med ett löst pulsband över bröstet som har en förmåga att hamna ur position och halka ner. Tomtom har en pulssensor inbyggt i klockan. Nackdelen jag tycker med klockan är att kunna få fram data på avslutade lopp direkt i klockan utan man får vänta tills man har tankat ut datan och kolla på paddan.
Hur bra fungerar pulsmätningen?
Pris?
 

ulli

Omega
2-Faktor
Hur bra fungerar pulsmätningen?
Pris?
Jag har testat pulsmätningen parallelt med traditionellt pulsband under spinning cardio-pass och vid konstant pulsnivå skiljde det något pulsslag upp eller ner men vid ökande och minskande belastning och därmed förändring av puls så skiljde det lite mer och då var Tomtom:en mer åt det håll som pulsen var på väg åt. Min tolkning är att den reagerar snabbare än pulsbandet.
Tomtom Runner med cardio-funktionen ligger på 2500 kr.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Märkligt att det bara är en person som använder Garmin 910xt?
Den har allt man behöver. Skulle inte ens drömma om att ta på mig min vanliga klocka :-o
 
Jag har testat pulsmätningen parallelt med traditionellt pulsband under spinning cardio-pass och vid konstant pulsnivå skiljde det något pulsslag upp eller ner men vid ökande och minskande belastning och därmed förändring av puls så skiljde det lite mer och då var Tomtom:en mer åt det håll som pulsen var på väg åt. Min tolkning är att den reagerar snabbare än pulsbandet.
Tomtom Runner med cardio-funktionen ligger på 2500 kr.
Låter fullt tillfredsställande!
Alltid ett gissel att springa och leta efter pulsbandet...
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
IMG_20150802_234442.jpg
Använder mig av Tomtom Runner Cardio som jag tycker funkar bra. Den är snabb att hitta satelliter, smidig att tanka ur via blåtand, tydlig visning av vilken data som man vill se men framför allt så slipper man mecket med ett löst pulsband över bröstet som har en förmåga att hamna ur position och halka ner. Tomtom har en pulssensor inbyggt i klockan. Nackdelen jag tycker med klockan är att kunna få fram data på avslutade lopp direkt i klockan utan man får vänta tills man har tankat ut datan och kolla på paddan.

Wut, det är bara att gå in i history och kika på datan. Jag har en tomtom runner också.
Du går in i startläge för att springa, sen typ pil upp för att se historiken har jag för mig, man ser en liten kalendersymbol med pil.

Jag gillar att dom fick till en synkning mot Endomondo direkt när man sätter den i vaggan till datorn.
 

ulli

Omega
2-Faktor
Wut, det är bara att gå in i history och kika på datan. Jag har en tomtom runner också.
Du går in i startläge för att springa, sen typ pil upp för att se historiken har jag för mig, man ser en liten kalendersymbol med pil.

Jag gillar att dom fick till en synkning mot Endomondo direkt när man sätter den i vaggan till datorn.
Tack för infon! Dock har jag bara lyckats få fram en medelkilometertid och annan sammanställning över passet. Kan man gå in i klockan och kolla sina kilometertider?
 

Tre333

Omega
Casio G-shock och så runkeeper i öronen. Prövat Garmin modellen 910XT men saknade då musiken så därför denna setup :)
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Tack för infon! Dock har jag bara lyckats få fram en medelkilometertid och annan sammanställning över passet. Kan man gå in i klockan och kolla sina kilometertider?
Ah, nej "varvtider" tror jag inte man kan se där, bara som du säger en sammanställning.
Men om du har med dig mobilen kan den ju synka till appen direkt.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Ulli menar väl kilometertider som i 4:39min/km som man ser på bilden här ovan?
Nu har inte jag se sådan klocka som ni pratar om men det MÅSTE väl bara gå att se detta??
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Ulli menar väl kilometertider som i 4:39min/km som man ser på bilden här ovan?
Nu har inte jag se sådan klocka som ni pratar om men det MÅSTE väl bara gå att se detta??
Precis, kilometertiden (varvtider tror jag endomondo döper det till sen, ett varv = 1 km). Nu är jag på jobbet så jag kan inte kolla, men infon i klockan tror jag bara visar medeltiden på kilometer. Sen när man synkar klockan med datorn eller appen på telefonen kan man se alla exakta tider per kilometer.
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Har tidigare kört en gammal forerunner men har slutat använda den pga lång uppkopplingstid och batterier som bara räcker typ 2 timmar. Är de nya klockorna bättre?
 

Kairo

Panerai
Kör löparappen på iPhonen, och lämnar klockan hemma. Är dock ingen elitlöpare direkt, springer så långt jag pallar, och sen lite till... : )
 

romanov

Cartier
Jag kör på en Tomtom Multi-Sport :)
Har endast använt den till löpning. Tycker dock den kan vara lite seg med att hitta GPS mottagningen ibland.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Suunto t6c
Hade GPS puck till den men tycker fotpoden funkar tillräckligt exakt och är mycket tillförlitligare. Gissar att nyare GPS klockor är bättre men jag väntar ett tag till;)
image.jpg
 
Topp