• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad heter din robotgräsklippare?

Room

Omega
Ha ha ha vilken tråd.
Grabben döpte vår till Blaze efter ett barnprogram med sportbilar.
Husqvarna 315.
 

Josa

Omega
2-Faktor
Inga bilder men Rune (Husqvarna 430X) klipper gräset och hans nästkusin Sune (Roborock S6) sköter dammsugningen.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Booba döpte kidsen honom till! Så jävla nöjd med investeringen! Kan ha att göra med att han sköter om strax över 2500kvm gräs. Tar sin lilla stund att hålla den ytan i trim utan någon som sköter det åt en:)
53D9B0B8-B1FF-45F6-98BF-9B85CA3CE4C2.jpeg
B3B1EACE-A956-4141-9625-BC0831DA730F.jpeg
 
Går i tankarna att köpa en robotgräsklippare. Har ca 180 kvm gräs utan nivåskillnader. Finns vissa hinder som studsmatta och dylikt. Är ni nöjda med era så får ni gärna rekommendera. Behöver inte vara något fancy men så lite strul så möjligt.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Min har gått från att heta Bamse, till satans påfund, och nu tillbaka till Bamse igen efter att kabeln har skarvats ihop på diverse ställen.

Automover 430X. Klipper bra trots allt.
 

higge79

Omega
Vi har en Worx Landroid för prisvärdhet och bättre kantklippningsförmåga. Dottern har döpt den till "Ronja", oklart varför. Men jag älskar den, ett av mitt livs bästa köp tillsammans med Dysondammsugaren och min pendlarhoj.
IMG_20200528_195209_885.jpg
 

_jimmyT_

Cartier
2-Faktor
Går i tankarna att köpa en robotgräsklippare. Har ca 180 kvm gräs utan nivåskillnader. Finns vissa hinder som studsmatta och dylikt. Är ni nöjda med era så får ni gärna rekommendera. Behöver inte vara något fancy men så lite strul så möjligt.

Vi har ca 250m2, köpte en gardena city, någon av de mindre varianterna, har Wi-Fi och rimligt pris, typ 6500kr. Mitt råd är att gräva ner kabeln, körde de där plastpinnarna för att sätta fast kabeln till en början, men de trycks upp o klipparen äter av kabeln. Köpt reservdelskablar och nya plastpinnar för en tusenlapp, i år grävde jag ner den och har sluppit laga en enda gång.
Bästa köpet på många år.
Namnet blev Bamse på dotterns begäran. :)
 

Tampa_blord

Panerai
Kör på en Gardena som ungarna döpt till Nemo :) Tveklöst det bästa köp jag gjort! Dock så gillar min fru att anlägga nya rabatter några gånger per säsong. Och man kan ju ge sig fan på att första spadtaget landar mitt i slingan. Så det har blivit ett antal hundra meter kabel och skarvsatser dom senaste åren :p
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Ingen fart i denna tråd?

Gräsbjörn heter han egentligen. Får dock ofta heta Grisbjörn. Rullar sig i leran:oops:
 
Ska köpa en robotgräsklippare. Funderar på en Mcculloch 600 eller en Husqvarna 105. Är det någon som har någon input kring någon av modellerna eller vet vilken som är bäst köp?
Vår gräsmatta är ca 180 m2 utan lutning.
 

karloscar

Cartier
2-Faktor
Egon heter vår Honda Miimo. Haft den i 4 år och fungerar fint.
Fick storservice förra året med nya hjul och bussningar. Kan rekommendera att kika på hjulen om klipparen börja fastna lite här och var, då är det förmodligen bakhjulen som börjar bli slitna.
 

bluetrain

Cartier
Leonardo men fick snabbt smeknamn så nu säger mest ”Leo” eller ”Lille Leo” om situationen påbjuder det.

Vid något tillfälle har jag också skällt på honom och skrikit ”bad dog, baaad dooog” när han tog sig över en avspärrad del där vi sådde nytt gräs och hade markduk som han fullständigt trasade sönder. Efteråt fick jag lite dåligt samvete
 

jla

Omega
Min Gardena heter Carlos och jag ser fram emot att gå ut och installera honom under helgen.

Lite OT men..det är min första robotgräsklippare så kanske kan passa på att fråga, hur lätt är det att förändra kabeldragningen i efterhand? Vi bor på en nyanlagd gräsmatta d.v.s det finns ingenting annat än hus, under sommaren kommer vi sätta ner gungställning, sandlåda och eventuellt (blir eventuellt nästa år) sätta en thujahäck längs med hela tomtgränsen. Om jag redan har lagt ner avgränsarkabeln längs med nuvarande tomtform, hur krångligt är det att slita upp den och lägga ut den på nytt så den går rätt längs med häcken? Kommer ju eventuellt behöva mer kabel då för att avgränsa sandlåda/gungställning också, kan man klippa och lägga till det i efterhand eller måste kabeln sitta ihop hela vägen runt så att säga?
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Min Gardena heter Carlos och jag ser fram emot att gå ut och installera honom under helgen.

Lite OT men..det är min första robotgräsklippare så kanske kan passa på att fråga, hur lätt är det att förändra kabeldragningen i efterhand? Vi bor på en nyanlagd gräsmatta d.v.s det finns ingenting annat än hus, under sommaren kommer vi sätta ner gungställning, sandlåda och eventuellt (blir eventuellt nästa år) sätta en thujahäck längs med hela tomtgränsen. Om jag redan har lagt ner avgränsarkabeln längs med nuvarande tomtform, hur krångligt är det att slita upp den och lägga ut den på nytt så den går rätt längs med häcken? Kommer ju eventuellt behöva mer kabel då för att avgränsa sandlåda/gungställning också, kan man klippa och lägga till det i efterhand eller måste kabeln sitta ihop hela vägen runt så att säga?
Vet inte hur det funkar med gardena då jag kör Husqvarna själv. Men principen borde i min värld vara ungefär densamma. Och det är inga som helst problem att skarva, laga eller dra om kabeln. Tur det då jag la kabeln lite ytligt vid några enstaka ställen så vår Booba klippte av dem. Värt att tänka på bara är att skarvning ovan som jag skriver inte är några problem med de silikonade ”skarvdon” som är framtagna för de ändamålet. Men ganska snabbt ”växer” kabeln fast i gräsmattan så det kan vara lite knivigt att få upp/loss den. Men enkelt svar är som sagt att det är lugnt, du får bara jobba lite för det.
 
  • Like
Reactions: jla

Gabriel90

Panerai
Hallå!
Det börjar bli dags att köpa robotgräsklippare. Tomt på Ca 750kvm.

har ni några bra tips på prisvärda robotgräsklippare, budget Ca 8-12 tusen.
kikat på dessa:
Worx Landroid 1000
Gardena sileno 1000
Mcculloch s800

lutar mest åt works, någon som vill dela med sig som kanske äger/ägt dessa?
@higge79 kanske 😃
 

higge79

Omega
Hallå!
Det börjar bli dags att köpa robotgräsklippare. Tomt på Ca 750kvm.

har ni några bra tips på prisvärda robotgräsklippare, budget Ca 8-12 tusen.
kikat på dessa:
Worx Landroid 1000
Gardena sileno 1000
Mcculloch s800

lutar mest åt works, någon som vill dela med sig som kanske äger/ägt dessa?
@higge79 kanske 😃
Jag har en mindre tomt och en Worx Landroid 390 tror jag den heter. Har fungerat hur bra som helst. En trevlig kompis att titta på när man ölar vid Webern. Bästa köpet jag nånsin gjort som villaägare! Fördelen med Worx förutom priset är kantklippningskapaciteten. Den klipper väldigt nära och fint längs kanterna!
 

Gabriel90

Panerai
Jag har en mindre tomt och en Worx Landroid 390 tror jag den heter. Har fungerat hur bra som helst. En trevlig kompis att titta på när man ölar vid Webern. Bästa köpet jag nånsin gjort som villaägare! Fördelen med Worx förutom priset är kantklippningskapaciteten. Den klipper väldigt nära och fint längs kanterna!
Tack :)
Kikade på dessa i helgen, vi lär nog köpa en Worx också, just kantklippningen är ett stort plus så man slipper gå på i efterhand och fixa till.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Bosse har gått 3280timmar nu.
Bytt 1 drivmotor, 1uppsättning bakhjul, 1 uppsättning bussningar i framvagnen, fixat ett kabelbrott under plastkåpan. Helt ok med tanke på min inte så jämna gräsmatta.
Lagat o flyttat begränsningskabel ett otal ggr också. Rådjur, hjortar o grisar har en förmåga att lyfta upp tråden så Bosse kan klippa av den. Om dom inte drar sönder den själva.
Tur att man köpt skarvar i storpack på Ahlsell annars hade man blivit ruinerad.
16196226997334153042595976726566.jpg
 
  • Like
Reactions: F32
Topp