• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad krävs för att ni ska köpa ytterligare en klocka?

För min del när det gäller att köpa en till klocka så måste mycket stämma, det är noggrann planering. Och för att klockköpet ska sker så måste solen går upp i Öst, himlen måste vara blå och vatten måste smaka som vatten, endast då slår jag till en ny klockköp.

@Torsten Ja, hur rik jag än jag var skulle jag aldrig betala mer än listpris, bara av princip. En unik vintage klocka är väl något annat, men att betala dubbelt för klockor som finns i produktion, nej tack. Dessutom springer alla efter samma modeller som inte ens är speciellt ovanliga till att börja med.

Sen finns också ett värde i att använda klockorna o skapa lite relation till dom. För att göra det kan man inte ha för många eller byta för mycket. Själv har jag jobbat ett bra tag på att få ihop fyra keepers och om dom väl sitter blir det max ett par till. Sitter väl dom får jag antingen helt sluta köpa o sälja eller kanske ha en klocka på"säljrotation"...
Kul att läsa detta nästan två är senare och konstatera att jag bara har två klockor kvar av dom jag hade då och att en av dom eventuellt sitter löst framöver 😁. EN keeper har jag iaf... Dock skall sägas att jag idag bara har klockor som faktiskt alla har potential att bli keepers så i någon mån håller jag kanske principen ändå 🤔

Att det jag vill ha finns tillgangligt/gar att ta hem at mig.

Safort det blir tal om att kopa sadant som inte intresserar mig for en chans,inte ett lofte,att fa lov att eventuellt kunna handla det jag kom for tackar jag for mig och lamnar butiken.

Att det jag vill ha finns tillgangligt/gar att ta hem at mig.

Safort det blir tal om att kopa sadant som inte intresserar mig for en chans,inte ett lofte,att fa lov att eventuellt kunna handla det jag kom for tackar jag for mig och lamnar butiken.
Ganska givet egentligen. Den frågan uppkommer ju bara för spekulationsmärken av väl diskuterade skäl. Men det finns ju massor av annat bra att köpa och att man KAN köpa räcker kanske inte som motivation...?

Ganska givet egentligen. Den frågan uppkommer ju bara för spekulationsmärken av väl diskuterade skäl. Men det finns ju massor av annat bra att köpa och att man KAN köpa räcker kanske inte som motivation...?
Nej att jag kan kopa nagot racker inte for mig. Jag maste ocksa vilja ha det jag koper.
Men du har nog helt ratt i att jag borde vidga mina klockvyer. Det finns som du sager en hel del kul att kika pa,och begagnat blir det ofta genast mycket roligare for planboken.

Jag gillar när det är en skräckblandad förtjusning. Lite för dyr för plånboken och du har fortfarande inte sålt klockan som den ska ersätta. Men jag har den på armen och månfas funktionen går inte att leva utan eller urtavlan är blå.. Jag slår till!

Mer pengar!
Eller nä. Det måste finnas någon mening med att skaffa flera. Det är lite som med barn. Vissa verkar klara av 5-6 st, själv tycker jag två är mer än tillräckligt.
När det gäller klockor vet jag inte riktigt, kanske 3? 5?
Jag prövar mig fram.

I dagsläget är det bara pengar. Har åtminstone 3-4 klockor på radarn jag vill. Lite andra tunga utgiftsposter att hantera först bara…

Att en speciell händelse inträffat i livet. Då brukat jag fira med klockköp. Känns som om att man då får en meningsfullare relation till sin klocka....

Har en lista i huvudet med ungefär vad jag vill ha, och vad jag ”saknar”.
kommer det ut någon modell som jag suktat efter så brukat jag slå till så får jag sälja av om det är något som ska bort efteråt.

Att jag har tråkigt och hittar nåt jag tycker är värt priset. Bilden är av ett spontant inköp påhejat av hustrun. Nu några dagar senare.
image.jpg

Jag sålde samlingen och var OWG i 4 år med den klockan jag köpte istället för vigselring. För snart tre år sedan köpte jag en födelseklocka till dottern som jag sliter på, men hon får ta över så fort hon är stor nog (och vill). Nu har jag köpt en tredje som avtackning för lång och trogen tjänst i en sidoverksamhet jag avvecklar.

Lite så kommer det vara för mig. Tycker det är mycket roligare att hålla intresset ytligt och bara köpa vid specifika och speciella tillfällen. Material, modell, märke osv väljs med stor omsorg beroende på vad de ska markera. Sedan blir det heller inget flippande.

Ser fram emot nästa, vad det nu blir.

(Plus en näve Casio som inte räknas.)

Lite feeling 😄 Men jag har oftast bara en eller två klockor åt gången och är rätt snabb att sälja klockor, håller mig oftast i prisspannet 3-6K så det är inga stora summor som roterar heller. Tycker det är lite kul att både köpa och sälja.

Pengar på klockkontot som just nu är tomt efter senaste inköpen. Men så fort kontot fyllts på så ska det nog köpas en Patek.

Jag sålde samlingen och var OWG i 4 år med den klockan jag köpte istället för vigselring. För snart tre år sedan köpte jag en födelseklocka till dottern som jag sliter på, men hon får ta över så fort hon är stor nog (och vill). Nu har jag köpt en tredje som avtackning för lång och trogen tjänst i en sidoverksamhet jag avvecklar.

Lite så kommer det vara för mig. Tycker det är mycket roligare att hålla intresset ytligt och bara köpa vid specifika och speciella tillfällen. Material, modell, märke osv väljs med stor omsorg beroende på vad de ska markera. Sedan blir det heller inget flippande.

Ser fram emot nästa, vad det nu blir.

(Plus en näve Casio som inte räknas.)
Jag tycker det låter genialiskt med vigselklocka, men vad tycker din fru? 😂

Tillbaka
Topp