• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad läser du just nu? Stora tråden om böcker och läsvärt >>>

Just språket är väl en faktor som ganska snabbt går att bedöma och eventuellt få en att rata en bok, skulle säga att det är starkt att kämpa sig igenom hela 100 sidor. Tycker dock att det är stor skillnad när det kommer till seg/spretig story, som @Scipio brukar även jag avsluta de böcker jag påbörjat och enligt minnet så är det förvånansvärt många som gått från skräp till riktigt bra i sista tredjedelen. Hade tex väldigt svårt att komma in i min första Carré pga hans berättarteknik men när jag väl var färdig var jag glad att jag fortsatte.


Jo, jag förstår vad du menar. Har inte något emot en seg början eller spretig story, bara författaren har en poäng med detta. Stephen King är ju känd för sina orddiarrér men man får ofta valuta för spenderad tid.
Men jag har svårt att se att en bok som börjar med och upprepar zombie-dialoger, skjuter in billighetspoäng efter billighetspoäng och fortsätter med det kapitel efter kapitel leder till något vettigt i bokens sista del.
 
Jo, jag förstår vad du menar. Har inte något emot en seg början eller spretig story, bara författaren har en poäng med detta. Stephen King är ju känd för sina orddiarrér men man får ofta valuta för spenderad tid.
Men jag har svårt att se att en bok som börjar med och upprepar zombie-dialoger, skjuter in billighetspoäng efter billighetspoäng och fortsätter med det kapitel efter kapitel leder till något vettigt i bokens sista del.
Sådana böcker ratas redan efter tio sidor ;)
 
IMG_2926.jpeg
IMG_2927.jpeg
Vissa böcker behöver man inte ens öppna 😀. Jonathan Swifts Gullivers resor från 1726 vet man är läsvärd. Hittade den precis i en bokholk, bytte mot datorhögtalare och plingrör för trädgården som jag var så trött på.
 
Semester innebär något mer tid för skönlitterär läsning. Läser just nu Knausgård. Gillar honom mycket men tycker nog den här kunde mått bra av en lite mer strikt redaktör, det blir ganska långa filosofiska partier som sänker tempot.
IMG_0267.jpeg


Också läst ”Jävla karlar” av Andrev Walden och det är en solklar rek från mig. Uppväxtskilldring utifrån barnets perspektiv med hög igenkänning, skrattade flera gånger högt trots att det är en mycket tragisk barndom som skildras. Kanske handlar det om att jag och författaren är samma generation men tror barnets samspel och relation till vuxna är något alla människor känner igen sig i, oavsett tidsmarkörer.

Första boken jag läste på semestern var Bengt Liljegrens ”John F Kennedy”. Väldigt intressant och lättillgängligt om en fascinerande person. Det har naturligtvis skrivits otroligt mycket tidigare om Kennedy och tror inte det är något nytt som kommer fram i denna skildring men om man som jag är intresserad av historia, politik och det amerikanska samhället ger den en pedagogisk och nyanserad beskrivning. Argumenterar övertygande mot de vanligast förekommande konspirationsteorierna om mordet (däribland den som förs fram av Oliver Stone i filmen JFK, författaren totalsågar denna).
 
Semester innebär något mer tid för skönlitterär läsning. Läser just nu Knausgård. Gillar honom mycket men tycker nog den här kunde mått bra av en lite mer strikt redaktör, det blir ganska långa filosofiska partier som sänker tempot.

Det där beskriver väl i princip alla Knausgårds böcker ;) Fjärde och framför allt femte delen av Min Kamp hade ju enorma utsvävningar här och där. Men bra är de ändå.
 
Läst klart The Queen of Bedlam av Robert McCammon. I boken innan, Speaks the Nightbird, undersökte den unge huvudpersonen en häxförföljelse i 1690-talets USA. Mycket bra bok. I den här boken har huvudpersonen flyttat till New York där en seriemördare härjar. Nästan lika bra som Nightbird, och klart läsvärd. Den aktion-fyllda upplösningen var väldigt spännande.

Jag gillar språket i böckerna och karaktärerna är roliga (speciellt "demagogen" i Nightbird).

1000016905.jpg
 
Läst klart The Queen of Bedlam av Robert McCammon. I boken innan, Speaks the Nightbird, undersökte den unge huvudpersonen en häxförföljelse i 1690-talets USA. Mycket bra bok. I den här boken har huvudpersonen flyttat till New York där en seriemördare härjar. Nästan lika bra som Nightbird, och klart läsvärd. Den aktion-fyllda upplösningen var väldigt spännande.

Jag gillar språket i böckerna och karaktärerna är roliga (speciellt "demagogen" i Nightbird).

1000016905.jpg


Gillade första boken skarpt, men kom aldrig igång med nr 2. Ska göra ett nytt försök så småningom!
 
Intressant artikel om översättning:


Vi anlitade en stor översättningsfirma för översättning av dokument på jobbet. När vi lät lokalbolag i länderna läsa igenom översättningen så sa de att det var uppenbart att det var AI-översatt och inte alls språkligt korrekt. Gör om och gör rätt sa vi till översättningsfirman...
 
Läste ut denna igår. Delvis briljant, delvis väldigt förvirrande. Känns som att den är skriven för att vara öppen för tolkning
IMG_3090.jpeg
Jag läste The Shreds här i våras. Första boken jag läst av Easton Ellis, den kan rekommenderas!
Kanske man skulle kolla upp även Glamorama då?
 
Läste ut denna igår. Delvis briljant, delvis väldigt förvirrande. Känns som att den är skriven för att vara öppen för tolkning
IMG_3090.jpeg
Spännande! Håller på att läsa den efter att ha läst Skärvorna. Är ca 200 sidor in men har goda förhoppningar! Likt Skärvorna finns det en lite längre uppstartssträcka verkar det som..
 
Läst klart två böcker:

Project Hail Mary av Andy Weir. Kul historia, väldigt lättläst och bra på att ge bakgrund med tillbakablickar. Mycket fysik - osäker på hur väl det fallet ut hos tex min fru som är mer humanist än naturvetare. Jag blev besviken av att boken blev lite tråkig runt 70-80% in, men den räddade upp det lite i slutet. Läsvärd underhållning. Blir Hollywoodrulle om två år.

Nattfåk av Johan Theorin.
Vanligtvis läser jag inte kriminalromaner, men denna var riktigt bra. Mer åt sorgearbete med (kanske) övernaturliga inslag än trasig polis löser brutalt brott. Det sker brott, men det är inte det centrala i boken. Ölands natur är mer i fokus. Positivt överraskad.

1000017340.jpg
 
Läst klart samlingen Essex County och är ganska tagen. Väldigt fin historia om några livsöden som elegant vävs ihop med hjälp av död, hockey och en kråka. Jag förstår varför den i Kanada är var short- listad som "essential reading of the decade"

Har ni aldrig läst grafiska noveller, eller tror att det bara handlar om DC och Marvel, så rekommenderar jag att ni lånar Essex County från biblioteket och låter er dras in i en vacker historia.
Sen så lånar ni Art Spiegelmans "The Complete Maus"..

1000017614.jpg
 
Läst klart två böcker:

Project Hail Mary av Andy Weir. Kul historia, väldigt lättläst och bra på att ge bakgrund med tillbakablickar. Mycket fysik - osäker på hur väl det fallet ut hos tex min fru som är mer humanist än naturvetare. Jag blev besviken av att boken blev lite tråkig runt 70-80% in, men den räddade upp det lite i slutet. Läsvärd underhållning. Blir Hollywoodrulle om två år.

Nattfåk av Johan Theorin.
Vanligtvis läser jag inte kriminalromaner, men denna var riktigt bra. Mer åt sorgearbete med (kanske) övernaturliga inslag än trasig polis löser brutalt brott. Det sker brott, men det är inte det centrala i boken. Ölands natur är mer i fokus. Positivt överraskad.

1000017340.jpg


Ah, Project Hail Mary. Tyckte den var oerhört seg, men författaren knyter ihop trådarna i slutet i alla fall. Lite väl elegant slut kanske. Huruvida den är trovärdig får andra avgöra men jag tyckte det var för mycket som klaffade i slutet.
Störde mig lite också på att läsa "question mark / frågetecken" från den andre "snubben" i var och varannan mening. 😅
 
Kommit halvägs i boken men usch vad dålig den där. Korta stories by S. King. Ingen igenkänningsfaktor alls. Som om det är en spökskrivare eller en dold medförfattare som suttit med den och inte han själv - som James Patterson gör.

You_Like_It_Darker_by_Stephen_King.jpg
 
Kommit halvägs i boken men usch vad dålig den där. Korta stories by S. King. Ingen igenkänningsfaktor alls. Som om det är en spökskrivare eller en dold medförfattare som suttit med den och inte han själv - som James Patterson gör.

You_Like_It_Darker_by_Stephen_King.jpg
Ogillar verkligen tanken på att författare/musiker blir sämre när dom blir drogfria/nyktra, men i vissa fall, som med Stephen King stämmer det tyvärr.. Försökt med flera av hans senare böcker men nej, det var bättre (mörkare) förr.
 
Ogillar verkligen tanken på att författare/musiker blir sämre när dom blir drogfria/nyktra, men i vissa fall, som med Stephen King stämmer det tyvärr.. Försökt med flera av hans senare böcker men nej, det var bättre (mörkare) förr.


Periodvis är han fortfarande rätt bra, kan fånga en från sida ett, men han har inga bra idéer kvar. Tanken har sinat.
 
  • Like
Reactions: jwh
Hans noveller brukar inte vara speciellt bra längre men samlingar kan fortfarande fängsla. T ex Full Dark No Stars - Har du testat den?
Nej det har jag inte, det stämmer kanske. Jag har mest läst hans romaner/noveller.. Tappade suget helt efter Institutet som jag läste i somras. Innan dess Doktor sömn, Holly-serien osv. Men jag ska komma ihåg Full Dark No Stars tills nästa försök.

Har beställt hem ett gäng böcker med James Ellroy i lite blandad ordning men tänkte börja med, Black Dahlia, och L.A confidential, An American myth och därefter kanske King får en chans igen.
 
Nej det har jag inte, det stämmer kanske. Jag har mest läst hans romaner/noveller.. Tappade suget helt efter Institutet som jag läste i somras. Innan dess Doktor sömn, Holly-serien osv. Men jag ska komma ihåg Full Dark No Stars tills nästa försök.

Har beställt hem ett gäng böcker med James Ellroy i lite blandad ordning men tänkte börja med, Black Dahlia, och L.A confidential, An American myth och därefter kanske King får en chans igen.


Spännande. Testar gärna nya författare men läste att Ellroy skriver väldigt fragmentariskt, telegramliknande vilket jag har lite svårt för.

Får förresten fortfarande lite ångest av Doctor Sleep. Helt meningslös handling, seg, urtöntiga karaktärer (inklusive pensionärerna!) och jag blev väldigt glad när boken äntligen tog slut.
 
  • Like
Reactions: jwh
Tillbaka
Topp