• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad läser du just nu? Stora tråden om böcker och läsvärt >>>

Perfekt höstläsning, näst på tur står Drottningens juvelsmycke.

Ligger bra till i min utmaning att läsa 52 böcker på ett år, redan uppe i 48 med ca 3 månader kvar av året. Funderar på att ta mig an en riktig tegelsten, kanske blir tredje gången gillt för Ulysses
IMG_3592.jpeg
För bövelen, gör det - testa Ulysses igen.
Jag lyckades ta mig igenom den i våras, på fjärde försöket, ett av dem en ljudbok (helt iskallt).
Blev så nöjd med mig själv att jag tryckte upp en tisha, designen snodd och moddad.
IMG_1864.jpeg
 
För de som kan bli inspirerade av tv-serier ska jag tipsa om två av mina favoritförfattare som just nu har serier på AppleTV. Mick Herron med Slow Horses och Carl Hiaasen med Bad Monkey. Båda författare som kan läsas som enbart fantastiskt underhållande action/komedi-romaner men som också har en skarp samhällssatir invävd för de som uppskattar det. Har precis läst om Hiaasen's "Strip tease" som jag tycker är hans absolut bästa och roligaste (och som filmatiserades fenomenalt uselt på ett sätt som helt förvanskade romanen). Bad Monkey är en av hans senare böcker som jag inte var så supersåld på, själv tycker jag de tidiga böckerna Double Whammy, Tourist Season, Native Tongue och Skin tight är de bästa men det var kanske för det var där jag började, jag vet att många gillar de senare mer. Även om det finns återkommande karaktärer så är alla fristående och man kan läsa alla helt förutsättningslöst, det underliggande temat är oftast rovdriften, korruptionen och exploateringen av Florida sett ur olika perspektiv.

Herron's Slow Horses som nyss avslutat S4 verkar ha blivit en supersuccé för Apple av döma av kommentarerna om senaste säsongen. Från början var jag lite tveksam att rekommendera böckerna för de som fastnat för serien eftersom man i början var väldigt trogen originalet och det blir ganska mycket spoilers om man läst böckerna innan. Men nu är de ju en bit in och serien har blivit lite mer löst kopplad till böckernas handling (även om de grova dragen håller).
Böckerna är absolut ännu roligare än tv serien och språket är fantastiskt.
 
Ett tag sen det tipsades om Murakami här så passar på! Typ det enda jag läst senaste åren, tycker han är en fantastisk berättare även om vissa ämnen såklart återkommer och kvinnoporträtten är lite sunkiga (men står Sandra Beijer ut med det så står jag!). Jag har läst på engelska men spelar kanske inte så stor roll vilket lässpråk man har (om man nu inte mot förmodan skulle kunna japanska).

Mina favoriter hittills är Kafka on the shore, wind up bird chronicles och IQ84. Men norwegian wood kanske är lättaste inkörsporten.

Önskar er god läshöst!
 
  • Like
Reactions: jwh
Ett tag sen det tipsades om Murakami här så passar på! Typ det enda jag läst senaste åren, tycker han är en fantastisk berättare även om vissa ämnen såklart återkommer och kvinnoporträtten är lite sunkiga (men står Sandra Beijer ut med det så står jag!). Jag har läst på engelska men spelar kanske inte så stor roll vilket lässpråk man har (om man nu inte mot förmodan skulle kunna japanska).

Mina favoriter hittills är Kafka on the shore, wind up bird chronicles och IQ84. Men norwegian wood kanske är lättaste inkörsporten.

Önskar er god läshöst!
En klar favorit och helt fantastik!
Läser om hans böcker hela tiden, minst en om året. Kanske inte en inkörsport men Hard-Boiled Wonderland and the End of the World gillar jag utöver de du nämnde. Föredrar att läsa på engelska när det kommer till Murakamis "magiska realism".
Den tidiga "trilogin" med Hear the wind sing, Pinnball 1973 och W wild sheep chase bör nämnas också, som man gärna bör läsa i den ordningen.

Tips: Under november släpps översättningen av hans nya: The City and Its Uncertain Walls
 
En klar favorit och helt fantastik!
Läser om hans böcker hela tiden, minst en om året. Kanske inte en inkörsport men Hard-Boiled Wonderland and the End of the World gillar jag utöver de du nämnde. Föredrar att läsa på engelska när det kommer till Murakamis "magiska realism".
Den tidiga "trilogin" med Hear the wind sing, Pinnball 1973 och W wild sheep chase bör nämnas också, som man gärna bör läsa i den ordningen.

Tips: Under november släpps översättningen av hans nya: The City and Its Uncertain Walls
Jag har tyvärr bara läst den sista i trilogin och således inte rätt ordning🤦‍♂️ hört att WUBC ska vara förkortad i engelska versionen så tänkte läsa svenska vid tillfälle då jag tyckte den var så magisk. HBW tyckte jag också var fantastisk!
 
Tillbaka
Topp