• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad läser du just nu? Stora tråden om böcker och läsvärt >>>

Vad man skall göra med gamla, utlästa böcker är ett ständigt dilemma för mig. Att ha de hemma i ett "bibliotek" är egentligen inget alternativ.

Några böcker lägger jag i lokala "boklådor". Loppisen här har slutat att ta emot böcker och det lokala "antikvariatet" (numera stängt) slutade också ta emot böcker efter pandemin - han sa att han hade fått slänga ett ton "osäljbara" böcker. Att köra böcker till tippen tar emot. (Jag försöker låna mer från biblioteket för att minska mitt avtryck...)

Var gör ni med lästa böcker?

Svårt dilemma det där. En del böcker är så bra att jag gärna läser om dem, så de sparar jag. Men givetvis köper ofta jag fel och vet med mig att jag aldrig kommer att läsa dem igen. Dessa brukar 2nd hand i mitt närområde inte ha några problem med att ta emot, men då tar jag med kanske 10-15 böcker åt gången. Vissa böcker slänger jag för att de sög så mycket. :oops:

Älskar second hand-butiker i skithålor på landsbygden, finns alltid gott om bra böcker till lågt pris. Idag blev det jackpot 24 böcker för 280kr. Flertalet Almqvist och Wodehouse
IMG_6475.jpeg

Bra där!
Almqvist kan vara svårt att hitta. Både i bokhandel och antikvariat.

Just nu jagar jag Churchills:
"De brittiska folkens historia" och
"Stormmolnen hopas".

Vad man skall göra med gamla, utlästa böcker är ett ständigt dilemma för mig. Att ha de hemma i ett "bibliotek" är egentligen inget alternativ.

Några böcker lägger jag i lokala "boklådor". Loppisen här har slutat att ta emot böcker och det lokala "antikvariatet" (numera stängt) slutade också ta emot böcker efter pandemin - han sa att han hade fått slänga ett ton "osäljbara" böcker. Att köra böcker till tippen tar emot. (Jag försöker låna mer från biblioteket för att minska mitt avtryck...)

Var gör ni med lästa böcker?
Varför vill du inte bygga upp en samling hemma? Jag tycker om att ha välfyllda bokhyllor, både visuellt och för att kunna läsa om/låna ut (och såklart för att framstå som intellektuell inför nya bekantskaper hehe).

Varför vill du inte bygga upp en samling hemma? Jag tycker om att ha välfyllda bokhyllor, både visuellt och för att kunna läsa om/låna ut (och såklart för att framstå som intellektuell inför nya bekantskaper hehe).
He, he. Jag hade samlarmentaliteten i mer unga dagar, men med stigande ålder så är jag inte lika sentimental vad det gäller saker och ting längre. Sen av rent praktiska skäl så vill jag inte ha dignande bokhyllor av böcker jag inte kommer att läsa om.

Med det sagt så har jag lästa böcker hemma som varit så bra att jag inte vill göra mig av med dom - än... :) Och jag har ännu svårare att göra mig av med grafisk noveller. Funderar på att starta konto på Bokbörsen.

Bra, jag har samlat böcker sedan jag var 10 år.
Idag har jag kanske 3000 volymer. Jag är även en omläsare.

Självklart har även jag rensat ut lågspänd litteratur, såsom dåliga deckare och annat trivialt.
Senast åkte det ut 2 hyllmeter som jag skänkte till Erikshjälpen.

Vetenskapliga verk, samt klassisk litteratur kommer att stå i hyllorna så länge jag lever.

Jag har förmånen att ha ett bibliotek, som tillika även är musikrum. Böcker gör underverk för akustiken.
Kala vita väggar är av ondo.

På landet har jag ytterligare ca 8 hyllmeter. Det är litteratur som jag inte har ett omedelbart behov av att kunna tillgå.

Bra där!
Jag har läst:
Drottningens juvelsmycke.
Det går an.
Jaktslottet.
Hinden.

Almqvist rymde ju sedan till Amerika.
Hans berättelser är klart läsvärda.

Vi är ett litet land, men berättare har vi i absolut världsklass:

Strindberg.
Almqvist.
Lagerlöf.
Moberg
Martinsson.
Ivar-Lo Johansson.
Astrid Lindgren, som lärde mig läsa.

Det finns fler....

Senast ändrad:
Bra där!
Jag har läst:
Det går an.
Jaktslottet.
Hinden.

Strindberg.
Almqvist.
Lagerlöf.
Moberg
Martinsson.
Ivar-Lo Johansson.

Det finns fler....
Läckberg

🤪🫣🤣🤣

Bra där!
Jag har läst:
Det går an.
Jaktslottet.
Hinden.

Strindberg.
Almqvist.
Lagerlöf.
Moberg
Martinsson.
Ivar-Lo Johansson.

Det finns fler....
Jag har läst Det går an och Drottningens juvelsmycke, båda två är favoriter. Har hört gott om Amorina.

Ser fram emot långa höstkvällar i fåtöljen.

Starter Villain av John Scalzi

Inte dum alls, men lämnar mig med en känsla av att otillfredsställelse. Känns som om den hade kunnat vara så mycket mer.

1000005295.jpg

Har även beställt hem lite annat inför hösten, men har fått tjuvstarta pga sjukskrivning

1000005296.jpg

Läste precis klart Victor Johanssons Panorama.
Läsvärd och mysig men känns fel att en svensk försöker skriva en Bret Easton Ellis-roman. Ungefär som att Tomas Stenström gör en cover på Ramones. Behöver inte bli dåligt men inte direkt en topplistehit heller.
3/5
IMG_1428.jpeg

Tillbaka
Topp