• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad lyssnar du på just nu?

Equilibrium

Garth
2-Faktor
FABDC077-EA72-43EC-9D49-467574A82F45.jpeg

Äntligen ❤️❤️❤️
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Detta album kom ut redan år 2020 som digital nedladdning. Det visste inte jag när jag först fick reda på att det skulle släppas ett ’nytt’ album i början av februari nu år 2022.

Nåväl, det om det.

Den första låten ’Nonstop’ är per se helt ny, men känns lite som ’House Phone’ om du förstår hur jag menar. Visst… det är en egen låt, men jag får onekligen känslan av att den är komponerad av ”överblivna snuttar”.

Resten av materialet är (med reservation för att jag kan vara felinformerad) de ’remixes’ som släppts på EP’s i olika omgångar från 1991- 2007.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Med varma tankar till denne nyligen bortgångne legend (för oss elektronmusiksnördar) så blir det denna platta ikväll.

DAF051D4-FB93-4730-A633-5B06BCD89144.jpeg


Det slog mig plötsligt att flera av dessa pionjärer dog alldeles för tidigt.
Conny Plank blev 47.
Stockhausen blev 79.
Edgar Froese blev 70.
Florian Schneider blev 73.

Och nu Klaus, 74 år…

Undrar i mitt stilla sinne hur starka (läs: farliga) de elektroniska fälten egentligen var (är ???) kring den musikutrustning de använde och till stora delar uppfann och byggde själva på 50-70 talet.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Du som är en stor Kraftwerk-fan, finns det något "modernt" idag som lever upp till deras arv?

Jag har fått upp ögonen för Christian Gabel som ibland får till det och touchar Kraftwerks känsla.

Först av allt, tack för tipset !

Jag har grunnat på din fråga nu under kvällen och mitt svar till dig är tyvärr nej.
Visst, här och där hör jag sekvenser ur låtar av andra artister som ger en viss känsla i rätt riktning. Men på det hela taget mäter sig inga med Kraftwerk. Deras känsla för den till synes ogörliga kombinationen att uttrycka maximalt på ett minimalistiskt vis är i mina öron oöverträffad.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Röyksopp såg jag i USA på en pytteliten klubb. De spelade så högt att lederna i kroppen nästan skakades loss när man stod så nära. Som tur var hade jag öronproppar :) Men bra spelning.
Trevligt !
Kraftwerk på Sentrum Sene (centrala delarna av Oslo) 2006 är den konsert med högst ljud jag varit på. Kristallklart, diskanten skar som om man hade kirurgknivar i öronen. Underbart 🙂
 
Topp