• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Räv

Cartier
2-Faktor
Bridgestone MB-1 1989 (med XT från -94). Ramen var top of the line när den var ny. Original Koski-gaffel. Fungerar till det jag använder den till (grusväg och traktorstig).

36863349884_38343e29ae_b.jpg

46523319682_2d33b0aa78_b.jpg


Tunga pedaler och däck. Strax under 12 med bra grejer istället.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Är det någon som har koll på läget runt Fox?

Ryktas att det är svårt, och dyrt, att få service (att de måste till ’AD’ vilket finns typ endast en i Sverige). Samt att de blivit sjukt picky med serviceintervallen för att garantin skall gälla.

Hört motsvarande, men också att deras gafflar även om de inte tycks vara lika styva är generellt sett bättre än Rockshox.

Canyon-hojen känns mer modern. Vad gäller gaffelvinkeln, spec, slaglängd, standarder och bra lösningar är dem dock ”lika”.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Är det någon som har koll på läget runt Fox?

Ryktas att det är svårt, och dyrt, att få service (att de måste till ’AD’ vilket finns typ endast en i Sverige). Samt att de blivit sjukt picky med serviceintervallen för att garantin skall gälla.
Fått för mig att Fox ska va bättre grejer än RockShox, men det där låter ju lite omständigt...

Ska se om min lokala cykelhandlare (som säljer Trek) kan ordna en bra deal annars lutar det nog åt Canyonen trots allt!
Hade dock varit nice att köpt lokalt just pga smidigheten vid kommande service’ar :)

Vad kan man förvänta sig för prutmån på en cykel? 10%?
 

Minuten

Cartier
Fått för mig att Fox ska va bättre grejer än RockShox, men det där låter ju lite omständigt...

Ska se om min lokala cykelhandlare (som säljer Trek) kan ordna en bra deal annars lutar det nog åt Canyonen trots allt!
Hade dock varit nice att köpt lokalt just pga smidigheten vid kommande service’ar :)

Vad kan man förvänta sig för prutmån på en cykel? 10%?
Det är nog relativt vanligt med 10%, ofta har cykelklubbar avtal med handlare, man kan ju bli medlem i en klubb då.
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Fått för mig att Fox ska va bättre grejer än RockShox, men det där låter ju lite omständigt...

Ska se om min lokala cykelhandlare (som säljer Trek) kan ordna en bra deal annars lutar det nog åt Canyonen trots allt!
Hade dock varit nice att köpt lokalt just pga smidigheten vid kommande service’ar :)

Vad kan man förvänta sig för prutmån på en cykel? 10%?

Observera extrema ledtider hos Canyon. Du kan läsa mer om dessa på happyride.se.

Jag har personligen beställt två cyklar från dem som blev så pass försenade att jag avbokade dem båda gångerna. Men sen finns det naturligtvis de som fått sina hojar i tid. Men sällsynt. Kolla leveransförmågan och vikta in denna faktor i valet. Sen vill jag slå ett slag för Kona Process eller nya Cannondale Habit bara för att göra det lite jobbigare för dig.
 
Senast ändrad:

Apansson

Torpare
Är det någon som har koll på läget runt Fox?

Ryktas att det är svårt, och dyrt, att få service (att de måste till ’AD’ vilket finns typ endast en i Sverige). Samt att de blivit sjukt picky med serviceintervallen för att garantin skall gälla.
Det där är numera en myt! Precis lika lätt att göra ytterbensservice/aircan på fox som rs. Alla är lika griniga med serviceintervall, se det som en friskrivning från folk som slaktar hojen i alperna.
Fox är sjukt mycket göttigare än rockshox om du frågar mig, styvare, mer justeringsmöjligheter, bättre känsla och glid...
Finns dessutom bra servicemanualer på deras hemsida, där du kan hitta oljevolymer, typ av olja etc etc.

Ingen som åker Yeti i tråden btw?
 
Jag köpte mig precis en Fuel EX 8 plus och har inget ont att säga om den iaf!
Och kan du skruva lite så ska inte dämparna vara några problem att serva själv heller.
Jag köpte cykeln hos mig lokala AD och han gick ner 10% på priset direkt, innan jag sa nått.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Observera extrema ledtider hos Canyon. Du kan läsa mer om dessa på happyride.se.

Jag har personligen beställt två cyklar från dem som blev så pass försenade att jag avbokade dem båda gångerna. Men sen finns det naturligtvis de som fått sina hojar i tid. Men sällsynt. Kolla leveransförmågan och vikta in denna faktor i valet. Sen vill jag slå ett slag för Kona Process eller nya Cannondale Habit bara för att göra det lite jobbigare för dig.
Såg även på hemsidan att de hade varierande leveranstider på de olika storlekarna, vissa var ju tidigast Juli. Sen antar jag att det bara är preliminära datum..
Hehe alla förslag välkomnas! Ska kika på dem också :)

Jag köpte mig precis en Fuel EX 8 plus och har inget ont att säga om den iaf!
Och kan du skruva lite så ska inte dämparna vara några problem att serva själv heller.
Jag köpte cykeln hos mig lokala AD och han gick ner 10% på priset direkt, innan jag sa nått.
Låter lovande, blir nog ett besök hos återförsäljaren imorgon :)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Ut och ”bomba” med dig! Är det din första mtb?
Nej haft en Specialized Pitch Sport (HT) i 3år nu som jag sålde i helgen.. så är redan ”biten” sedan tidigare :)
Men kände att det var dags för en ordentlig uppgradering då den inte gav mig så mycket längre, det var nog en rätt basic instegshoj.
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Nej haft en Specialized Pitch Sport (HT) i 3år nu som jag sålde i helgen.. så är redan ”biten” sedan tidigare :)
Men kände att det var dags för en ordentlig uppgradering då den inte gav mig så mycket längre, det var nog en rätt basic instegshoj.
Lär ta en stund innan du trampar ur den! :D
 

Gnomon

Cartier
Slingshot, hopvikbar.
Vansinnigt rolig med dum singelspeedcykel, tyvärr för liten för mig så jag tröttnade efter att ha åkt över styret några gånger.
Jag hade tänkt att bygga en resecross av den, dvs byta ut alla komponenter, men har nu sålt den.
Ni som "kan" mtb förstår säker vem jag köpte den av...:)

sling.jpg
 
Topp