• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Verkar ju sjukt kul att trampa runt lite i skogen. Sitter och kollar på lite olika cyklar men kan inte bestämma mig för om man ska gå på heldämpat direkt eller köpa en billigare HT för att se hur pass kul det är? Ångrar man sig efter 5 gånger i spåren? Blir det roligare (enklare för en nybörjare) med heldämpat?

Vad du ska köpa bestämmer du bäst själv. Som tips kanske det inte är så dumt att köpa en robust hardtail med framtidssäkra standarder såsom Boost, med en ram med möjlighet till dropperpost ifall du inte får med det på köpet, etc. För det första du kommer göra är inte att tackla svåra tekniska partier som kräver heldämpat... Och stirra dig inte på växlarna om du står velar mellan två cyklar. Shimano Deore eller Sram NX är otroligt bra som instegsgrupper även för seriösa cyklister. Glöm inte att utöver cykeln tillkommer hjälm, sköna handskar, skor, flaskhållare, pedaler, reservdelar och några enkla verktyg. Många bäckar små. Sammanfattningsvis, jag skulle personligen prioritera att cykeln har senaste standarderna och en bra dämpare än vad det för för sadelstolpe eller om det är Shimano eller Sram.
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Vad du ska köpa bestämmer du bäst själv. Som tips kanske det inte är så dumt att köpa en robust hardtail med framtidssäkra standarder såsom Boost, med en ram med möjlighet till dropperpost ifall du inte får med det på köpet, etc. För det första du kommer göra är inte att tackla svåra tekniska partier som kräver heldämpat... Och stirra dig inte på växlarna om du står velar mellan två cyklar. Shimano Deore eller Sram NX är otroligt bra som instegsgrupper även för seriösa cyklister. Glöm inte att utöver cykeln tillkommer hjälm, sköna handskar, skor, flaskhållare, pedaler, reservdelar och några enkla verktyg. Många bäckar små. Sammanfattningsvis, jag skulle personligen prioritera att cykeln har senaste standarderna och en bra dämpare än vad det för för sadelstolpe eller om det är Shimano eller Sram.

Tack för input :)
Hur mycket höjd behöver man ta för: hjälm, sköna handskar, skor (ska det vara något special alltså?), flaskhållare, pedaler, reservdelar och några enkla verktyg.
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Tack för input :)
Hur mycket höjd behöver man ta för: hjälm, sköna handskar, skor (ska det vara något special alltså?), flaskhållare, pedaler, reservdelar och några enkla verktyg.

Runt 4000 skulle jag säga. Men då räknar med butikspriser och att du väljer att lägga dig i "mellansegmentet".
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Cyklade i Högbo igår. Packad snö/is på vissa håll och blött på andra, men sammantaget en riktigt fin dag! Rekommenderas för amatören (vilket jag själv är)!

Brukar vara sjukt duktiga på att preppa och har dikat och fyllt ut de värsta surhålen de senaste åren! Kul cykling och fina spår rent generellt!
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Verkar ju sjukt kul att trampa runt lite i skogen. Sitter och kollar på lite olika cyklar men kan inte bestämma mig för om man ska gå på heldämpat direkt eller köpa en billigare HT för att se hur pass kul det är? Ångrar man sig efter 5 gånger i spåren? Blir det roligare (enklare för en nybörjare) med heldämpat?
Det är så pass stor skillnad i pris varför jag inte köpte en heldämpad direkt.
Köpte dock en vettig HT men nu är en heldämpad beställd efter 60-70 mil på HT. Så mitt tips, köp en beggad HT. Kommer alltid vara kul med HT även om du blir snabbare och det är mer skonsamt med fullgung.
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Det är så pass stor skillnad i pris varför jag inte köpte en heldämpad direkt.
Köpte dock en vettig HT men nu är en heldämpad beställd efter 60-70 mil på HT. Så mitt tips, köp en beggad HT. Kommer alltid vara kul med HT även om du blir snabbare och det är mer skonsamt med fullgung.
Svårt att köpa beggad mtb enligt mig! Många säljare har en skev bild av vad deras hoj är värd och det är inte sällan de är slutkörda. Som nybörjare skulle jag rekommendera fabriksny fjolårsmodell typ. Viktigt att kolla som @Pinsam säger att den har senaste standarderna och en bra dämpare. Modern ramgeometri är också viktigt, den flackare gaffelvinkeln man ser idag (t.ex. på Honzon ovan) ger bättre stabilitet i hög fart samt gör att stenar och rötter absorberas bättre av fjädringen. i.e. färre flygturer över styret! ;)
 

Frele

Cartier
Det är så pass stor skillnad i pris varför jag inte köpte en heldämpad direkt.
Köpte dock en vettig HT men nu är en heldämpad beställd efter 60-70 mil på HT. Så mitt tips, köp en beggad HT. Kommer alltid vara kul med HT även om du blir snabbare och det är mer skonsamt med fullgung.
Kul! Vad har du beställt för cykel? :) Är själv inne på att köpa en FS.
 

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Dagens runda resulterade i en promenad...
IMG_20190424_170829.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för input :)
Hur mycket höjd behöver man ta för: hjälm, sköna handskar, skor (ska det vara något special alltså?), flaskhållare, pedaler, reservdelar och några enkla verktyg.
Jag köpte en hjälm för 2.5 vilket var lite överdrivet, pedaler i komposit kostade typ 500kr, skoinköp ser jag som helt onödigt (kör med Nike Dunk Hi och det är perfekt), vattenflaska har jag i ryggsäcken. Verktyg? Till vad? Det vore väl kanske en pump då. De flesta har ju insexnycklar hemma redan.

Det man bör tänka på med skor är att sulan inte är för mjuk och att sulan är någorlunda platt så den fäster bra på pedalen. Lite högre sneakers är skönt för att få lite stabilitet vid fotleden. Så ett par gamla Dunk hi, Blazer high eller liknande blir klockrent.

Jag köpte ju själv precis en hardtail och det känns som att heldämpat är onödigt och överkurs för de allra flesta, i alla fall för mig. Det är inte hojen som sätter begränsningarna. Heldämpat är kul men då får man lägga 10 papp till för motsvarande hoj. Vet inte vad du har för budget men jag listade några hardtailhojar någon sida bak.

Har för övrigt precis beställt en actionkamera, ska bli jävligt kul att filma lite när den anländer.
 
Senast ändrad:

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Heldämpad är inte "onödigt". Hardtail är gott nog för att komma igång och skänka dig glädje till en rimlig peng. När du växt ur hardtail - vilket sker när den börjar begränsa dig samtidigt som du bemästrat tekniken och blivit kvitt de mentala spärrarna - så kommer det stå en glänsande fullgung i ett skyltfönster redo att följa med dig hem.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Heldämpad är inte "onödigt". Hardtail är gott nog för att komma igång och skänka dig glädje till en rimlig peng. När du växt ur hardtail - vilket sker när den börjar begränsa dig samtidigt som du bemästrat tekniken och blivit kvitt de mentala spärrarna - så kommer det stå en glänsande fullgung i ett skyltfönster redo att följa med dig hem.

Samt ett par spd-pedaler med tillhörande LÅGA skor och en vätskerygga och en kedjebrytare och en kasettavdragare och en...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Heldämpad är inte "onödigt". Hardtail är gott nog för att komma igång och skänka dig glädje till en rimlig peng. När du växt ur hardtail - vilket sker när den börjar begränsa dig samtidigt som du bemästrat tekniken och blivit kvitt de mentala spärrarna - så kommer det stå en glänsande fullgung i ett skyltfönster redo att följa med dig hem.
Hur ofta känner du att det begränsar din cykling att du kör hardtail och inte heldämpat?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Hur ofta känner du att det begränsar din cykling att du kör hardtail och inte heldämpat?

Personlig åsikt: 30% av tiden. Det jag kan köra på en heldämpad (svårighetsmässigt) skulle jag aldrig klara på en hardtail (pga. att jag är för dålig teknikmässigt). Då skall det erkännas att jag gillar stök och bröt.

Är du grym är det troligen ingen skillnad.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Personlig åsikt: 30% av tiden. Det jag kan köra på en heldämpad (svårighetsmässigt) skulle jag aldrig klara på en hardtail (pga. att jag är för dålig teknikmässigt). Då skall det erkännas att jag gillar stök och bröt.

Är du grym är det troligen ingen skillnad.
Nu var det ju Sam jag frågade, men OK. :D
Har man en hög budget så är det ju bara att köra på såklart, personligen hade jag svårt att motivera för mig själv att lägga mer än 15 och hittade inga roliga heldämpade hojar för det priset.
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
I know. Älskar att svara åt andra. :p

Som Krämbulle skrev. Ordagrant. Med tillägget att jag inte är missnöjd med min nuvarande hardtail. Den är oerhört kompetent och skänker mig stor glädje. Men visst hade jag vågat mer stök (hållit högre hastighet kanske) med en fullgungare. Med det sagt planerar jag inte inköp av sådan.

Jag vill inte dra detta i långbänk, men någon måtta får det vara på att ständigt bära på ett begär. Man mår [edit] inte [/edit] bra av det.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som Krämbulle skrev. Ordagrant. Med tillägget att jag inte är missnöjd med min nuvarande hardtail. Den är oerhört kompetent och skänker mig stor glädje. Men visst hade jag vågat mer stök (hållit högre hastighet kanske) med en fullgungare. Med det sagt planerar jag inte inköp av sådan.

Jag vill inte dra detta i långbänk, men någon måtta får det vara på att ständigt bära på ett begär. Man mår bra av det.
Att du vill ha allt har man ju fattat men hans fråga var om han som nybörjare skulle ångra hardtailköp efter 5 rundor. Nu har jag ju bara cyklat 3.5mil i skog på min nya hoj än så länge men jag har svårt att se en enda situation då hardtail har begränsat mig, det är snarare kondition, våghalsighet och teknik som begränsat mig.
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Att du vill ha allt har man ju fattat men hans fråga var om han som nybörjare skulle ångra hardtailköp efter 5 rundor. Nu har jag ju bara cyklat 3.5mil i skog på min nya hoj än så länge men jag har svårt att se en enda situation då hardtail har begränsat mig, det är snarare kondition, våghalsighet och teknik som begränsat mig.

Det du skriver är sant. Och det kan generaliseras också. Det finns ingen motsättning i någon av det vi skriver: Köp en hardtail för att komma igång och njut av stigarna!

Jag vill tipsa om ett skitroligt youtube-klipp med mycket insikter:
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Precis, den första och största insikten som slog mig. Cykla! Allt annat faller på plats allt eftersom.
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Jag köpte en hjälm för 2.5 vilket var lite överdrivet, pedaler i komposit kostade typ 500kr, skoinköp ser jag som helt onödigt (kör med Nike Dunk Hi och det är perfekt), vattenflaska har jag i ryggsäcken. Verktyg? Till vad? Det vore väl kanske en pump då. De flesta har ju insexnycklar hemma redan.

Det man bör tänka på med skor är att sulan inte är för mjuk och att sulan är någorlunda platt så den fäster bra på pedalen. Lite högre sneakers är skönt för att få lite stabilitet vid fotleden. Så ett par gamla Dunk hi, Blazer high eller liknande blir klockrent.

Jag köpte ju själv precis en hardtail och det känns som att heldämpat är onödigt och överkurs för de allra flesta, i alla fall för mig. Det är inte hojen som sätter begränsningarna. Heldämpat är kul men då får man lägga 10 papp till för motsvarande hoj. Vet inte vad du har för budget men jag listade några hardtailhojar någon sida bak.

Har för övrigt precis beställt en actionkamera, ska bli jävligt kul att filma lite när den anländer.

Tack alla som kommit med ännu mera input.
Någon budget har jag väl inte direkt satt..
Får åka och kika på några cyklar live (vilket förvisso brukar sluta i det dyrare spektrat).

Yonsson, du lägger väl upp lite inspoklipp på youtube sen hoppas jag? ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
f5f02037-9708-4e35-803f-bee2f9a3e050-jpeg.1094791

VAB= Vårstädning av kablar. Gick från utgångsläget ovan till:
64161C8A-6044-487B-869B-CF5DEEBC521B.jpeg

35BC2345-043A-4941-B38E-E02BEDA2F75F.jpeg

”Byggde” även ett kedjeramskydd med hjälp av vukltejp. :)
 
Topp