Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Om man på allvar tror att en pissig översittarattityd säljer dyra klockor så tror man jävligt fel. Vågar lova att en trevlig attityd hade sålt samma klocka. Tyvärr är känslan ibland att säljarna är jävligt snabba på att klassificera kunder när de kliver genom dörren. Så många potentiella kunder har de inte varje dag men jag kan tänka mig att de inte alltid känner sig jättemotiverade på jobbet..
Hur kan tanken på att det mänskliga psyket inte alltid är helt rationellt eller logiskt vara så provocerande? Och att man sen ska motbevisa den tanken med "att jag minsann tycker om när folk är trevliga"...
Dessutom lätt ironiskt när de mest gnällda på säljer absolut mest!
Jaså, har de börjat med det nu? När jag frågade för några år sedan var det inte så.
Nymans Ur har provision för säljare.
Det är bra att du sätter dig på höga hästar, publicerar facit och dödar diskussioner. Du har ju börjat göra det i ganska många trådar här på forumet så det kanske är läge att du tar över? Kan tänka mig att @Denke, @Spencer66 och våra andra admins gärna vill ha din expertis; vare sig det rör sig om "dogshit microwave", råd inför klockköp eller publicerande ur akademiska texter.Det är lika bra ni böjer er för publicerad forskning, eller skall vi börja diskutera om jorden är platt eller om dinosaurier funnits också?
Should the Devil Sell Prada? Retail Rejection Increases Aspiring Consumers’ Desire for the Brand
Morgan K. Ward and Darren W. Dahl
Journal of Consumer Research
Vol. 41, No. 3 (October 2014), pp. 590-609
Published by: Oxford University Press
Stable URL: http://www.jstor.org/stable/10.1086/676980
Page Count: 20
Abstract
In response to consumers’ complaints that they feel rejected in and thus avoid luxury stores, retailers have encouraged sales personnel to be more friendly. However, prior research on social rejection supports the idea that rejection encourages people to elevate their perceptions of their rejecters and strengthens their predilection to affiliate with them. Four studies examine the circumstances in which consumers increase their regard and willingness to pay after brand rejection. In a retail context, the data reveal that after threat, consumers have more positive attitudes and higher willingness to pay when (1) the rejection comes from an aspirational (vs. nonaspirational) brand, (2) the consumer relates the brand to his/her ideal self-concept, (3) s/he is unable to self-affirm before rejection, (4) the salesperson delivering the threat reflects the brand, and (5) the threat occurred recently. The substantive implications of these findings for retailers are discussed, and opportunities for future research are identified.
http://www.jstor.org/stable/10.1086/676980?seq=1#page_scan_tab_contents
Hela forskningsartikeln finns här:
http://jcr.oxfordjournals.org/content/jcr/41/3/590.full.pdf
Jag hinner dock inte läsa den just nu.
Då är du fel ute... Denna site riktar sig till entusiaster.Jag trodde denna siten handlade om just lyxklockor?![]()
Hej. Jag säljer "lyx"-cyklar till vardags, och jag kan tala om att det här med att försöka vara uppnosig hjälper ingen. Har förvisso ingen provision, men är ändå företagets toppsäljare med ett enormt avstånd till #2, och det här med att helt enkelt vara saklig och trevlig och inte snacka allt för mycket är nog rätt väg att gå som säljare. Låt kunden välja lite själv, inte vara för på, men vara kunnig och svara på alla frågor kunden har, samt diskutera lite runt det.
Stämmer ju inte riktigt. Optura (i Norge) som är generalagent för SEIKO kan beställa delar åt Klockmaster i Sverige. SEIKO har ett gemensamt lager Optura söker i och om delen inte finns i Norge så skickas den från exempelvis Nederländerna till din lokala Klockmaster. Däremot är det tyvärr så att Optura inte servar särskilt mycket själva och de har även för vana att ta rejält med betalt. Du skrev däremot Europa och inte Sverige. SEIKO UK servar i princip allt från SEIKO. Mekaniska GSar, Spring drive, you name it. De är dessutom billiga och man kan skicka direkt till dem istället för till Optura. Sist jag kollade kostade det cirka 3500kr att serva en mekanisk GMT GS vilket jag tycker är riktigt billigt. Polering behöver fortfarande ske i Japan, men de håller på att bygga och utbilda i Europa så att även det ska kunna ske inom EU.Ja säga vad man vill men Seiko måste ha den sämsta policyn vad det gäller att tillhandahålla delar i Europa.
Tack för denna informationen, bra att veta att Seiko UK, kan fixa så mycket. För när Seiko körde eget dotterbolag 1981-200?? någonting, var det svårt med delar och service, och framtill 2006 så var jag inte nöjd med deras lager på reservdelar. men grymt bra att Seiko UK, kan fixa!Stämmer ju inte riktigt. Optura (i Norge) som är generalagent för SEIKO kan beställa delar åt Klockmaster i Sverige. SEIKO har ett gemensamt lager Optura söker i och om delen inte finns i Norge så skickas den från exempelvis Nederländerna till din lokala Klockmaster. Däremot är det tyvärr så att Optura inte servar särskilt mycket själva och de har även för vana att ta rejält med betalt. Du skrev däremot Europa och inte Sverige. SEIKO UK servar i princip allt från SEIKO. Mekaniska GSar, Spring drive, you name it. De är dessutom billiga och man kan skicka direkt till dem istället för till Optura. Sist jag kollade kostade det cirka 3500kr att serva en mekanisk GMT GS vilket jag tycker är riktigt billigt. Polering behöver fortfarande ske i Japan, men de håller på att bygga och utbilda i Europa så att även det ska kunna ske inom EU.
Problemet med SEIKO är att de sålt så sjukt många olika modeller genom åren och att de inte kunnat förutspå vilka klockor som skulle bli kultklockor. Ta 6105 exempelvis. Såldes fram till 1976 om jag inte minns fel. De var ju inte direkt lyxklockor, men har idag fått kultstatus. Det är idag i princip omöjligt att få dessa täta med originaldelar. Det finns kronor att tillgå från andra SEIKOmodeller som passar, men det finns inga originalkronor kvar. Frågan är dock vad man kan förvänta sig av ett klockmärke. Kan man förvänta sig att de har delar kvar till en 40 år gammal klocka som inte var en premiumklocka utan en bruksklocka när den såldes?
Vet inte när de olika servicecentren kom till.Tack för denna informationen, bra att veta att Seiko UK, kan fixa så mycket. För när Seiko körde eget dotterbolag 1981-200?? någonting, var det svårt med delar och service, och framtill 2006 så var jag inte nöjd med deras lager på reservdelar. men grymt bra att Seiko UK, kan fixa!
Då kan säljarna fokusera på att ge en fantastisk upplevelse till varje kund utan bry att fylla en säljkvotSnubblade in här när jag googlade vad en urmakare tjänar men fastnade för inläggen om att säljarna på Nymans inte har någon provision.
Varför väljer man att göra så tror ni?
Då kan säljarna fokusera på att ge en fantastisk upplevelse till varje kund utan bry att fylla en säljkvot![]()
Nåja formulerade mig lite kasst, men min poäng kvarstår att det dödar initiativet för att hetsa kunder att köpaMan kan ju iofs ha en "säljkvot" eller en budget utan att ha provision.
Nåja formulerade mig lite kasst, men min poäng kvarstår att det dödar initiativet för att hetsa kunder att köpa![]()
Urmakarna tjänar mindre än man kan tro utifrån vad det betingar att få sin klocka omhändertagen. Ca 25' i ingångslön har jag fått höra. Sen kan man väl själv räkna ut var det planar ut, typ.Snubblade in här när jag googlade vad en urmakare tjänar men fastnade för inläggen om att säljarna på Nymans inte har någon provision.
Varför väljer man att göra så tror ni?
Jag är övertygad om att detta fenomen med "otrevlig personal i lyxbutiker" fungerar, annars skulle det inte vara så vanligt förekommande.
Studier ger mig också rätt:
Do snobby sales staff increase sales?
...
You see, luxury retailers are taking advantage of the basic need for approval, and most people sociologically have to fit in and belong, so instead of being insulted and walking away by turned up noses, they shell out the cash.
...
Likely, some will simply read the headlines the study is generating and start acting like a-holes, but there is a catch to this study – consumers did not respond so well to rejection from a downmarket brand (think Old Navy, Hyundai, Kohl’s), because it is only when the rejection goes against the way we want to be perceived that we whip out our credit cards in spite to prove a point.
...
http://agbeat.com/business-news/can-rude-customers-actually-boost-sales-stats/
Notera dock att detta inte är den enda strategin en säljare kan ha, och det är inte en strategi jag gillar eller går igång på. Men vi måste acceptera att det är en strategi som verkar fungera i genomsnitt och att därmed också en vinstmaximerande rörelse använder den är inget konstigt.
Trevlig kväll önskar
SwedishMade
Nymans Ur (Stockholm, Västerås och online) omsatte 358 MSEK 2014. Om man lägger ihop omsättningen för alla andra klockbutiker i lyxsegmentet i Sverige så kommer man inte ens nära det. Så, deras säljteknik funkar.
Nu var topic kring butiksbiträden samt urmakare. Nymans idrar heller nte in några 50-70 miljoner i vinst.Nymans Ur snurrar ju 400-500M om året och vinster på ett 50-70M. Inte alla butiker som gör det..
Läste på fel rad. Men 30m är inte fy skam det heller. Och snittlönen är enligt årsredovinsingen ca 420k per anställd. Alltså ca 35k i månaden.Nu var topic kring butiksbiträden samt urmakare. Nymans idrar heller nte in några 50-70 miljoner i vinst.
Förra året 30.4 millar. Dock många klockor som krängs dagligen, eller i stora lass.