• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad tycker du om skicket på din/dina gamla Rolex?

Typ så här eller måste det vara mer repigt? :)

image.png

image.png
Lite mer. Kan lösa det när den är i min ägo!

Har inte någon riktig vintage egentligen (läs plexi och patina). När jag var ute efter en DayDate 18038, var skicket på boetten nummer ett.
En DD är en sådan som man vill vara en perfektionist med, och bör därför inte vara slitet eller repig osv, något som är helt okej på en sport Rolex som 1665, 1675, 1680 m.fl. i mitt tycke.
Jag pallade inte med en DD i "okej" skick, och ville ha det bästa. Annars skulle jag gå omkring obekväm och grubbla över det.
Tycker att boetten på min är riktigt bra.

18038 från 1982/83
image.jpeg

image.jpeg
Den där klockan asså!
Den är ju helt underbar:)

Hehe, inte mycket att komma med jämfört med vad som redan postats i tråden men här kommer bilden på min, en enligt mig perfekt daglig beater och följeslagare! Maxi dial mk4 sub med de rätta bevelsen för en tidig 80talare.
IMG_20151003_132524.jpg
IMG_20151002_090756.jpg
IMG_20150928_185151.jpg
IMG_20150912_145504.jpg

Hehe, men ser gärna redogörelser av skick på speedys :). Det pratas väldigt sällan både i Sverige och utomlands om polering av speedy.
Hehe, ny tråd!
@Patrik J får starta en motsvarande tråd om Speedmaster :)
Vore intressant! Håll Omega utanför detta ;)
Hehe, inte mycket att komma med jämfört med vad som redan postats i tråden men här kommer bilden på min, en enligt mig perfekt daglig beater och följeslagare! Maxi dial mk4 sub med de rätta bevelsen för en tidig 80talare.
IMG_20151003_132524.jpg
IMG_20151002_090756.jpg
IMG_20150928_185151.jpg
IMG_20150912_145504.jpg
Hela poängen med tråden var faktiskt att se hur folk resonerar kring saker som inte är perfekt (det mesta är ju trots allt inte det).
Det finns väldigt många vintage rollar i icke-perfekt skick på forumet, och det vore intressant att höra vad som gjorde att man just fastnade för det exet.

Sådana här trådar får mig att:
1)Sura över att jag inte har någon vintagerolex
2)Inse att jag måste öka klocksparet
3)Djupandas och tvinga mig själv att inse att det aldrig är för sent att köpa kvalitet, även om priserna fortsätter öka så kommer det i alla fall knappast vara en dålig affär att köpa en bra klocka.

Matt Mark2 tavla o matchande visare. Här snackar vi patina plus en del lume-släpp men inte gör det mej nåt, finns inget värre än härligt sletna vintage dinkor med kritvita service tavlor o visare. Återigen tyvärr alltför vanligt samt lätt nypolerade för att se lite "nyare" ut.
Min har knappast blivit polerad på ett bra tag men garanterat ett antal gånger tidigare under sin livstid.. Insertet känns lagom "fejdat" och Jubilee länken är lätt renoverad med nya pins så den sitter där den ska. Fullt med hairlines som bara gör den ännu varmare ihop med sin grönaktiga patina:)
Som sagt, inget för folk som gillar mint condition eller nya Rååååleks haha.
image.jpeg

Skiftar sådär härligt beroende på ljuset..
image.jpeg

image.jpeg

Att den är nyservad plus tät gör saken inte sämre...Eller jo, kommer att sakna den som 17:arghh:

Hela poängen med tråden var faktiskt att se hur folk resonerar kring saker som inte är perfekt (det mesta är ju trots allt inte det).
Det finns väldigt många vintage rollar i icke-perfekt skick på forumet, och det vore intressant att höra vad som gjorde att man just fastnade för det exet.
Här är en icke Rolex men de har i allafall tillverkat caset. Fastnade för helheten och karaktär. Gärna mycket karaktär/patina för min del och jag hoppar nog högt över klockor som andra aldrig skulle ta på sig. Ju mer krockad desto större chans att det är ett ärligt ex tror jag också. Detaljer man gillar och har snöat in på och vill ha som doomat plexi, ros på tavlan är sånt som också är viktigt för mig. Att skiten håller tiden är mindre viktigt.
image.jpg

Sen är det ju jävligt viktigt att bandhornet som brukar va närmast kameran ser tillräckligt bra ut för att våga fota skiten ;)
image.jpg

Läste även den smått legendariska "uppsatsen" om olika dial's till 1675 som Orchi skrivit och där står att just dessa Mark2 tavlor på 2,5-3,5 milj serierna (min är 3,2) att dessa även kallas "bleeding" vilket jag kan förstå.
Den här länken har förekommit tidigare men slänger in den ändå:
http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=74976
Finns vissa som hört av sej o undrat om man kan "fixa" tavlan. Dom har knappast fått några snälla svar av mej haha

Här är en icke Rolex men de har i allafall tillverkat caset. Fastnade för helheten och karaktär. Gärna mycket karaktär/patina för min del och jag hoppar nog högt över klockor som andra aldrig skulle ta på sig. Ju mer krockad desto större chans att det är ett ärligt ex tror jag också. Detaljer man gillar och har snöat in på och vill ha som doomat plexi, ros på tavlan är sånt som också är viktigt för mig. Att skiten håller tiden är mindre viktigt.
image.jpg

Sen är det ju jävligt viktigt att bandhornet som brukar va närmast kameran ser tillräckligt bra ut för att våga fota skiten ;)
image.jpg
Därför man servar dom så dom håller tiden och för en skvätt vatten;)

image.jpg

image.jpg
Den där klockan är definitionen på karaktär, den är magisk!!! Precis den helhetskänsla som jag går igång på. :D

Läste även den smått legendariska "uppsatsen" om olika dial's till 1675 som Orchi skrivit och där står att just dessa Mark2 tavlor på 2,5-3,5 milj serierna (min är 3,2) att dessa även kallas "bleeding" vilket jag kan förstå.
Den här länken har förekommit tidigare men slänger in den ändå:
http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=74976
Finns vissa som hört av sej o undrat om man kan "fixa" tavlan. Dom har knappast fått några snälla svar av mej haha
Tycker personligen inte att den tavlan är charmig. :)

Tillbaka
Topp