• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Val av klocka till smoking event

Vilken klocka ska väljas?

  • Vintage Omega

    Röster: 94 77.0%
  • Rolex 1675 GMT

    Röster: 15 12.3%
  • Rolex YM med oysterflex

    Röster: 14 11.5%

  • Totala väljare
    122

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Stunden är nära och bara klockvalet är kvar.
Så frågan är enkel, vad tycker KS är ett passande val att ha på sig till en välgörenhetsgala med smoking?

Manschettknappar mm kommer gå i samma stil som klockan för att matcha.

Jag har en favorit själv men alltid kul att höra andras åsikter.
20160521_164914.jpg
20160521_164938.jpg
20160521_164959.jpg
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Tycker du ska hämta Enzon, den skulle vara perfekt.:D Annars håller jag med @Singular, Omegan på svart band, utan tvekan.
Haha, Enzon hade varit en schysst bubblare! Jag skickar PM ang upphämtning.

Kikade hemma och hade bara ett svart tropic band hemma som var rätt storlek. Det skar sig lite tyvärr :(
 

Fredig

Cartier
Om du ska vara helt formellt klädd bör du skippa klockan... men vem vill det? :rolleyes: Håller med ovan, Omega med svart band gör susen.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Haha, Enzon hade varit en schysst bubblare! Jag skickar PM ang upphämtning.

Kikade hemma och hade bara ett svart tropic band hemma som var rätt storlek. Det skar sig lite tyvärr :(
Ingen brådska.

I så fall blir det svårt... Ingen av de andra passar riktigt, även om det är grymma klockor. Om du tvunget måste ha nå't på armen så kanske YM ändå? Har du manschettknappar i roséguld och gummi så kan det funka.:)
Å andra sidan så är det ingen som kommer att notera vad du har för klocka...
 

Floffen

Panerai
Jag tycker det kan vara ballt att bryta av med GMT:n. Men beror på hur sprezzig du är. Annars Omegan. Härlig samling för övrigt :)
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Ingen brådska.

I så fall blir det svårt... Ingen av de andra passar riktigt, även om det är grymma klockor. Om du tvunget måste ha nå't på armen så kanske YM ändå? Har du manschettknappar i roséguld och gummi så kan det funka.:)
Å andra sidan så är det ingen som kommer att notera vad du har för klocka...
Ja, jag har ett par mancettknappar i rose som jag kan ha.

Står lite i valet och kvalet mellan YM och Omegan. Omegan är så smutt under manchetten mot YM.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker det kan vara ballt att bryta av med GMT:n. Men beror på hur sprezzig du är. Annars Omegan. Härlig samling för övrigt :)
GMTn är nog enklast att komma undan med gällande knappar och länk. Men är sugen på Omegan men har bara brunt vand till den.
Bug och bock :)
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Jag skulle anpassa valet beroende på vad det är för välgörenhetsgala. Rent estetiskt skulle jag kört YM, men om du vill ha en mer diskret klocka så skulle jag kört omegan.
 

Oew

Rolex
Vanlig missuppfattning - många förväxlar frackens armbandsurslöshet med smokingen.
Finns många som anser att klocka inte bör bäras till smoking heller. Smoking har man på sig på fest och då är det oartigt mot värden att kolla vad klockan är, dessutom så behöver man inte veta tiden när man bär smoking!
Jag säger att du ska skippa klockan, men om du måste bära en så kör på Omegan
 

aterstallare

Breitling
Finns många som anser att klocka inte bör bäras till smoking heller. Smoking har man på sig på fest och då är det oartigt mot värden att kolla vad klockan är, dessutom så behöver man inte veta tiden när man bär smoking!
Jag säger att du ska skippa klockan, men om du måste bära en så kör på Omegan
Dammigt värre.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Min uppfattning är att klocka till smoking lyckligtvis är fullt ok idag och i min bok snarare en stjärna i kanten om rätt val av ur gjorts. Idag är stilregeln att man inte bär armbandsur till frack (fickur fungerar dock utmärkt, då gärna ett mindre sk frackur.
Smokingen (Tuxedo, först kallad tailless dinner jacket) är ju en relativt ung företeelse från slutet av 1800-talet och slog igenom stort på 30-talet och har ju använts mer till party och natthäng jämfört med fracken som mer är en högtidsdräkt.
image.jpeg
image.jpeg

Rat pack

Själv har jag nyligen införskaffat för mig den perfekta smokingklockan. Nätt, ren, exklusiv, ädel metall, svart glansigt armband.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Bra artikel; http://www.gentlemansgazette.com/black-tie-watch/

Se även;
https://klocksnack.se/threads/klocka-till-smoking.48356/
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Citerar mig själv där jag citerat Ribbing i frågan gällande armbandsur och frack - vars relevans då faller ner till Smoking.
Klart att han ska ha ett fint ur till loge-möten!

Dock vill jag påpeka att vett & etiketts okrönte drottning, Magdalena Ribbing, har OK:at att ha armbandsur till frack.
Walle: Hej Magdalena! Finns det några vanliga fel som herrar gör när de bär frack? Jag har bara gjort burit frack vid ett tillfälle och kände mig fin men var rädd för att göra något misstag.
Magdalena Ribbing: Ovana frackbärare brukar ofta knäppa ihop frackrocken med hjälp av det flätade lilla band som kan passa i knapparna, en på var sida, innanför rocken framkanter. Detta band är enbart till för transportbruk, så att rocken inte glider av när man går-bilar-cyklar till och från festen. Annars ska frackrocken bäras öppen, utan band. En del etiketthysteriska personer anser att män inte får ha armbandsur till frack, men det är gammaldags trams anser jag, naturligtvis kan man ha armbandsur även till frack, om man inte råkar äga ett fickur av guld!

Och ett urklipp till:

Skärmavbild 2014-05-13 kl. 21.03.05.png
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Min uppfattning är att klocka till smoking lyckligtvis är fullt ok idag och i min bok snarare en stjärna i kanten om rätt val av ur gjorts. Idag är stilregeln att man inte bär armbandsur till frack (fickur fungerar dock utmärkt, då gärna ett mindre sk frackur.
Smokingen (Tuxedo, först kallad tailless dinner jacket) är ju en relativt ung företeelse från slutet av 1800-talet och slog igenom stort på 30-talet och har ju använts mer till party och natthäng jämfört med fracken som mer är en högtidsdräkt.
image.jpeg
image.jpeg

Rat pack

Själv har jag nyligen införskaffat för mig den perfekta smokingklockan. Nätt, ren, exklusiv, ädel metall, svart glansigt armband.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Bra artikel; http://www.gentlemansgazette.com/black-tie-watch/

Se även;
https://klocksnack.se/threads/klocka-till-smoking.48356/

Tack @Rozzy, klargörande som alltid!
Och så stilrent, klassisk snygg den är, den där AP'n.
 
Topp