• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Val av VW Golf

Nedro

Silver
2-Faktor
Tänkte att jag lika gärna kunde be om lite input från Klocksnack, dvs ett samlat gäng med olika åsikter men i stort bra smak. ;)

Sitter och skall byta bil och har hamnat inom att det med största säkerhet blir en golf sportkombi (varför inte bara kombi?), det som jag nu sitter och lurar lite på är ifall man skall satsa på en GT eller en Alltrack samt vilka tillval som är mest kritiska.

Troligtvis just nu är Golf Alltrack
Motor: TDI 184hk (disel då jag kör 3200mil per år i snitt.)
Vxl: DSG 7 växlad
Drivning: 4motion (dvs Haldex)

Det som gör att jag lutar åt Alltracken framför GT är att standard utrustningen är högre och man kan få 4motion kombinerat med DSG, samt kraftigare motor.
Förstår inte redigt varför det inte går till GT, men så är det....
Övrigt krav ifrån mig är Ergo stolarna (190cm lång och sitter bättre i dem), pluspaketet lika så vilket just nu ingår hos alltrack.

Vad säger dock gänget skall man tänka om och satsa på GT, eller viktigare vilka tillägg är verkligen värda att göra?

Tänkte att jag lika gärna kunde be om lite input från Klocksnack, dvs ett samlat gäng med olika åsikter men i stort bra smak. ;)

Sitter och skall byta bil och har hamnat inom att det med största säkerhet blir en golf sportkombi (varför inte bara kombi?), det som jag nu sitter och lurar lite på är ifall man skall satsa på en GT eller en Alltrack samt vilka tillval som är mest kritiska.

Det som gör att jag lutar åt Alltracken framför GT är att standard utrustningen är högre och man kan få 4motion kombinerat med DSG, samt kraftigare motor.
Övrigt krav ifrån mig är Ergo stolarna (190cm lång och sitter bättre i dem), pluspaketet lika så vilket just nu ingår hos alltrack.

Vad säger dock gänget skall man tänka om och satsa på GT, eller viktigare vilka tillägg är verkligen värda att göra?
Behöver du förhöjd markfrigång?
Annars finns ju Passat som är bättre på allt.

GT finns inte med fyrhjulsdrift annat än manuell.

Ska du leasa eller köpa? Om du ska köpa som privatperson så är Alltrack Kampanjen på 1.8tsi för 249k oslagbar just nu. Slipper man diesel också...

Motsvarande spec som Golf Alltrack är nog i storleksordningen 80k dyrare. Annars håller jag med. Är tystare, rymligare och finns med fler motoralternativ tillsammans med automat+4Motion. Bra kampanjer nu också.

Sen finns ju RS6 och Panamera som är roligare än Passat.

Och personligen hade jag kört en Alltrack, enbart med tanke på att man får mer med i grundutrustningen. Har en själv. Grymt nöjd faktiskt. Ingen superrolig bil men jäkligt mycket pang för pengen.

Senast ändrad:
Sen finns ju RS6 och Panamera som är roligare än Passat.

Och personligen hade jag kört en Alltrack, enbart med tanke på att man får mer med i grundutrustningen. Har en själv. Grymt nöjd faktiskt. Ingen superrolig bil men jäkligt mycket pang för pengen.
Min poäng var inte att pissa på Golfen men just Alltrack känns som en bil som gör sig bättre lite större. Inte säker på att det något dyrare inköpet kostar mer över hela ägandet.
Sen tror jag att en snik-Passat kan leverera mer än en utrustad Golf för samma pengar, värt att kolla upp.
Men visst, Golfen är fin den med.

Den stora grejen med Alltrack i Golf-serien är ju att man kan kombinera 4motion+DSG. Finns inte i något annan annan trimline förutom R.

Insåg nu att jag behövde tillägga lite info efter era inlägg. Jag kommer att byta in min nuvarande privatägda BMW 116d e87, emot en -18 förmånsbil.
Varit väldigt nöjd med 1:an, bra soppa förbrukning samt skön styrkänsla. Däremot har man efter 3+ år med bilen insett att det ibland är lite väl litet bagage, samt avsaknad av pulver vid landsvägs omkörningar och bakhjulsdrift må vara skoj, men även resulterat i att man ibland nästan blivit stående. (Därav 4motion kravet)
Baksätet är inte direkt prioriterat då det bara är jag och tjejen å inga barn, däremot ibland skjutsar man vänner så är ju bra om det är större än 1:ans.

Har inte behov av att gå till en så stor/dyr bil som Passat iom avsaknaden av barn. Däremot så lite upp ifrån 1:an å då hamnar ju golf combi bra till.

Angående förhöjdmarkfrigång så är jag ute och flugfiskar ett par gånger av åren och då har det hänt att man slagit i bärarmar och sådant rätt rejält med min förra bil. Men det är inte prio utan mer att kunna få 4motion parat med en DSG, eftersom jag då anser man får mer nytta av moderna farthållare och sådant.

Nu svär jag i kyrkan, men har du kollat Skoda? Jag har haft en superb med extra allt som tjänstebil innan och den var en av de bästa bilar jag haft...... plockade ut en Volvo efter det vilket var den sämsta bilen jag haft och nu byter ut efter drygt 8 månader

Insåg nu att jag behövde tillägga lite info efter era inlägg. Jag kommer att byta in min nuvarande privatägda BMW 116d e87, emot en -18 förmånsbil.
Varit väldigt nöjd med 1:an, bra soppa förbrukning samt skön styrkänsla. Däremot har man efter 3+ år med bilen insett att det ibland är lite väl litet bagage, samt avsaknad av pulver vid landsvägs omkörningar och bakhjulsdrift må vara skoj, men även resulterat i att man ibland nästan blivit stående. (Därav 4motion kravet)
Baksätet är inte direkt prioriterat då det bara är jag och tjejen å inga barn, däremot ibland skjutsar man vänner så är ju bra om det är större än 1:ans.

Har inte behov av att gå till en så stor/dyr bil som Passat iom avsaknaden av barn. Däremot så lite upp ifrån 1:an å då hamnar ju golf combi bra till.

Angående förhöjdmarkfrigång så är jag ute och flugfiskar ett par gånger av åren och då har det hänt att man slagit i bärarmar och sådant rätt rejält med min förra bil. Men det är inte prio utan mer att kunna få 4motion parat med en DSG, eftersom jag då anser man får mer nytta av moderna farthållare och sådant.

Har du kollat seat leon xperience? Exakt samma bil men roligare styling samt med billigare service och försäkring. Dsg och fyrhjulsdrift.

Vilken typ av förmånsbil? Betalar du bara förmånsvärde eller även löneavdrag baserat på leasingkostnaden? Om det är den senare varianten (personalbil) så glöm Seat, det lägre andrahandsvärdet kommer göra den dyrare.

Skoda Superb är prisvärd men kostar återigen 80-100k mer beroende på utförande och den stora grejen med Superb är det enorma baksätesutrymmet. I bagaget är den mindre än Golf Alltrack...

Vilken typ av förmånsbil? Betalar du bara förmånsvärde eller även löneavdrag baserat på leasingkostnaden? Om det är den senare varianten (personalbil) så glöm Seat, det lägre andrahandsvärdet kommer göra den dyrare.

Skoda Superb är prisvärd men kostar återigen 80-100k mer beroende på utförande och den stora grejen med Superb är det enorma baksätesutrymmet. I bagaget är den mindre än Golf Alltrack...
Superb 660 liter, golf 600 liter i lastvolym så du har nog fel?

Det är en personalbil, dvs leasing kostnaden byts emot bruttolöne avdrag. Rent totalt verkar just VW och då särskillt golf prisvärd, troligtvis pga det höga andrahandsvärdet. Edit då det strular med Citat funktionen.

Om Vi då förutsätter en Golf Alltrack DSG 4motion, Vilka tillval är det som man inte bör förbise?

Om Vi då förutsätter en Golf Alltrack DSG 4motion, Vilka tillval är det som man inte bör förbise?
Dragpaket, parkeringsvärmare och gärna safe tech paketet. I övrigt bryr mig inte jag särskilt mycket.

Restvärdet är mycket bättre på paket än lösa tillval så även om du bara vill ha en grej i paketet så lönar det sig allltid ändå att välja paketet vid fleet leasing.

Om du häller vatten upp till taket ja. Om du lastar väskor är skillnaden omvänd.

VDO liter är ett kasst mått på verklig kapacitet.
Jo men det det är nog så man mäter eftersom det är de siffrorna som gäller?
Annars blir det svårt att någonsin jämföra två saker om man hela tiden ska vrida och vända på hur man ska mäta?

Jo men det det är nog så man mäter eftersom det är de siffrorna som gäller?
Annars blir det svårt att någonsin jämföra två saker om man hela tiden ska vrida och vända på hur man ska mäta?
Antingen är man teoretiker eller så bryr man sig hur mycket verkliga grejer man kan ta med sig. Vi verkar tillhöra olika grupper.

Vill man veta hur mycket löst vatten man i teorin kan hälla upp till taket i bagageutrymmet är VDO ett utmärkt mått.

Jag har kört en Alltrack några veckor som lånebil nu och den är riktigt trevlig! Mitt intryck är att den gör allt Passat gör, med reservation för att den är lite mindre i baksäte/bagage.

Dieselvärmare, och mer påkostade stolar om du uppskattar det är vettiga tillval. Annars är de ganska välutrustade från början. Kollegan som specade bilen ångrade att han inte beställde den större skärmen, men jag tror de bilar som levereras idag var större skärm än den vi har på företaget, som är levererad -16 om jag minns rätt.

Nackdelarna är väl att Servicen är hutlöst dyr, och kvaliteten är väl på typisk VW-nivå så jag skulle inte vilja äga en privat. Sen är DSG helt kasst jämfört med vanliga automater, men inte värre än att det går att leva med.

Vi har en Tiguan i familjen, men Golfen är trevligare och bättre på allt. Funderar faktiskt på en sådan själv, som tjänstebil. Överlag en väldigt trevlig och kompetent bil.

Backkameran fälls bara fram när den används, så den är alltid ren, det är värt en hel del.

Jag har kört en Alltrack några veckor som lånebil nu och den är riktigt trevlig! Mitt intryck är att den gör allt Passat gör, med reservation för att den är lite mindre i baksäte/bagage.

Dieselvärmare, och mer påkostade stolar om du uppskattar det är vettiga tillval. Annars är de ganska välutrustade från början. Kollegan som specade bilen ångrade att han inte beställde den större skärmen, men jag tror de bilar som levereras idag var större skärm än den vi har på företaget, som är levererad -16 om jag minns rätt.

Nackdelarna är väl att Servicen är hutlöst dyr, och kvaliteten är väl på typisk VW-nivå så jag skulle inte vilja äga en privat. Sen är DSG helt kasst jämfört med vanliga automater, men inte värre än att det går att leva med.

Vi har en Tiguan i familjen, men Golfen är trevligare och bättre på allt. Funderar faktiskt på en sådan själv, som tjänstebil. Överlag en väldigt trevlig och kompetent bil.

Backkameran fälls bara fram när den används, så den är alltid ren, det är värt en hel del.

Okey tack för bra info, angående service och tyvärr kvalitet så skulle jag kanske inte heller köpa en. Men som förmånsbil är ju allt nytt och garantier osv.
Diselvärmare funderar jag kring, är ju självklart skönt men för min del med garage så blir inte behovet lika stort. Skall kolla lite hur det påverkar kostnaden dock för det lär ju ha ett ökat andrahandsvärde med det tillvalet, så går då kanske på ett ut.
Jo det stämmer iom modellår 2018 så har dem uppdaterat med ett större infotainment system till basen på typ 8 tum istället för tidigare 6tum, samt applecarplay osv ingår som standard.

Okey tack för bra info, angående service och tyvärr kvalitet så skulle jag kanske inte heller köpa en. Men som förmånsbil är ju allt nytt och garantier osv.
Diselvärmare funderar jag kring, är ju självklart skönt men för min del med garage så blir inte behovet lika stort. Skall kolla lite hur det påverkar kostnaden dock för det lär ju ha ett ökat andrahandsvärde med det tillvalet, så går då kanske på ett ut.
Jo det stämmer iom modellår 2018 så har dem uppdaterat med ett större infotainment system till basen på typ 8 tum istället för tidigare 6tum, samt applecarplay osv ingår som standard.
Skulle gissa att parkeringsvärmare kostar runt 150kr i månaden i leasingkostnad.
Står du i garage är det onekligen ett ganska bortkastat tillval.

Nu kommer jag och är av helt andra åsikter då du nämner att det bara är du och tjejen så undrar jag allvarligt varför du ska ha en kombi/familjebil??? Den dagen kommer säkert att komma då du måste ha kombi men nu när du inte behöver det varför i hela ... ska du välja det frivilligt???

Köp en cab eller något opraktiskt nu när du kan!!!

Golf Alltrack är i övrigt en riktigt fin bil så där har jag inget att säga. Men att lägga till ett av de dyraste tillbehören (bränslevärmare) när du själv troligen aldrig kommer använda det känns i min bok onödigt. Välj då hellre glastak om det finns och du kan ha det. Jag som är 197 hatar det då jag slår huvudet i kanten i alla MB kan jag inte ens sitta rak medhuvudet och. en A3 får jag sitta med huvudet bra vinklat..

Edit:
Välj till svart innertak. Så mycket snyggare än vitt/beiget!!

Senast ändrad:

Har inte VW tagit en dumt beslut och frångått sin fiffiga lösning för backkameran från infälld till att sitta oskyddad?
Iaf på den senaste Tiguanen.

Beror nog på modell, varken nya eller gamla Tiguan har den funktionen men nuvarande generation Golf Variant har "dold" kamera.
Golf, Polo, Arteon, Passat har dold kamera. Tiguan och Touareg har den korkade kameran. Det har enligt VW att göra med att handtaget (som är samma enhet som kameran) skulle hamna obekvämt högt upp på de modellerna.

Jag har nyligen gått från Passat 2017 till Tiguan 2018 och det är extremt irriterande med kameran såhär års. Men, när man spolar bakrutan så spolas även kameran och det fungerar faktiskt ganska bra men man behöver ju i princip spola varje gång man skall backa:shifty:

Innan dessa två hade jag en Golf GT 2014 vilken var en jättebra bil. Pluspaket, p-värmare och dragpaket är måsten enligt mig. Alltracken är trevlig så jag hade valt en sådan om jag var i din sits. :)

Tack för allas engagemang, har iallafall begärt att få en offert på en Alltrack TDI, plus & dragpaket, färddator färgdisplay samt keyless access.
Skall klura lite mer om det är något man saknar när man får reda på kostnaden för denna och sådär, svart innetak är ju läckert. =P

Tillbaka
Topp