• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Var på handleden sitter er klocka?

?

• över

Röster: 159 54.6%
  • Röster: 42 14.4%
  • Under

Röster: 45 15.5%
  • Brukar variera

Röster: 45 15.5%

• Totala väljare
    291
Jag förstår inte. Med en korrekt anpassad länk så sitter ju klockan bekvämt där den sitter. I alla fall om armen inte sväller under dagen. Då sitter den där den sitter men inte så bekvämt.

Tack! Jag hittar ut själv ...
Nej, kom tillbaka och förklara vad du menar :D

Nej, kom tillbaka och förklara vad du menar :D
Haha. Jo men grundplaceringen är ju precis ovanför knöl, som sagts ovan. Dock tenderar handleder att variera i omfång under dagen och med årstidsväxlingar. Därför anpassas länk med fördel så att klockan sitter något löst ovanför nämnda knöl (i riktning mot biceps) när rätt årstid och tidpunkt infaller. Den kan sedermera tillåtas glida ned över knölen, särskilt under förmiddagen. Anpassas länken felaktigt så att blodet får problem att under eftermiddag eller varmare årstid passera ned i handen så har man justerat länken fel. Typ. (Obs! Nu pratar vi inte nymodigheter som mikrojustering i spännet utan om riktiga klockor)

Jag brukar inte bry mig på denna typ av trådar och petitesser, men vad är problemet? Jösses, hur bärs en klocka, vad är det perfekta spelet mellan armband och armled? Precis som baken, det är tudelat i.m.h.o.
Vissa spänner klockan som satan och vissa har den slapp som satan, kanske som zlatan !? 🙃.
Personligen har jag ett spel/glapp som möjliggör både och om knölen 😉.

Jag brukar inte bry mig på denna typ av trådar och petitesser, men vad är problemet? Jösses, hur bärs en klocka, vad är det perfekta spelet mellan armband och armled? Precis som baken, det är tudelat i.m.h.o.
Vissa spänner klockan som satan och vissa har den slapp som satan, kanske som zlatan !? 🙃.
Personligen har jag ett spel/glapp som möjliggör både och om knölen 😉.
I baken? 🤔

Alltid innan/på knölen. Höger om knölen blir både obekvämt, opraktiskt och estetiskt fult.

Hur kan man vilja gå med kronan tryckandes mot handen konstant? Kan ju inte kännas rätt.

1620856229508.png

En gissande spaning - det verkar vara de som med högst röst proklamerar att klockan ska sitta ovanför knölen som samtidigt verkar ha störst problem med svällande handleder under dagen eller i värme.

Kan det ligga något i att handleden (eller snarare armen) sväller mer högre upp än långt ner?

Inte för att vara dryg men man brukar ibland härleda tudelade uppfattningar om saker och ting till baken/arslet för den är delad. Det är helt ok om du inte förstår. Om du inte förstår vad jag menar med knölen så får du googla eller nåt...
Dito. Ironi är svårt i text. Allt gott.

Ser helt normalt ut, nog mer du som inte är van. Men man kan inte begära mer än att folk tänker och testar.

Sämst ser det iofs ut när man har nättare ur löst längre ned på handleden. Dagens:
68afd00f-66d4-461b-b60c-2d9a6b20c0e7-jpeg.1762293
Fast det är ju rätt tufft ändå.
En 36mm datejust eller Daydate ska slänga lite 😉

Sen kan vi väl ta en titt på Idris Elba i "Luther" där han har nån vintage Omega (har jag för mig iaf) på 32,33mm på en sliten läderrem 👍👊🏻 😉

Här finns inga "ska", heller inga "bör".

Jag utgår från att vi diskuterar klocka på länk. Av de klockor jag träffat på genom åren har de som suttit någonstans mellan tight och loose sett ut att ha mått bäst. Klockan har då suttit på ett sådant sätt att den under dagens gång förflyttat sig fram och tillbaka från ovanför knöl till under knöl av sig självt. Det är även så jag bär mina egna klockor. En APROO på gummi anser jag dock, för bekvämlighetens skull, ”bör” sitta ovanför knölen och stanna där.

IMO, sportstål = avslappnad fit/intryck. Tänk Levis 501.

Ungefär så ja....

Senast ändrad:
Har man knölen från helvetet är det inte så mycket att fundera över.

pixlr_20210513080117782.jpg
Hmm kanske du har slagit huvudet på spiken här? Dvs har man en markant knöl så blir det bekvämt och enkelt att ha klockan långt från handen medan klockan lätt halkar fram om man har en mindre knöl och en placering högt upp då blir obekväm eftersom man får ha den väldigt tight för att den ska hållas kvar?

Tillbaka
Topp