• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varför är denna klocka inte värd pengarna?

JiiWe

Basic
Hej!

Jag är sugen på att köpa två typer av klockor. En klocka där det mekaniska urverket är fullt synligt och den andra ska vara en vit Glycine Airman Base 22 (den får dock vänta ett tag tills jag får råd).

Jag letade runt på nätet och hittade denna klocka där det mekaniska urverket syns (http://www.groupon.se/deals/special-two/gg-http-www-tufina-uhren-de-8/33336590) men fick förklarat för mig att den inte är värd pengarna. Om vi bortser från vad de påstår att den kostade i ord. pris och bara tittar på nuvarande pris är den fortfarande inte värd pengarna? Varför då? Går mekaniska klock-kopior sönder lätt? Gå för snabbt/långsamt?

Jag är väldigt tacksam för svar eftersom en liten del av mig fortfarande är sugen på att köpa den eftersom jag tycker klockan är snygg medan förnuftet säger att jag ska hålla mig borta från den.

Edit: Jag kom på att jag ska passa på och fråga en sak. Hur mycket bör man lägga ut när man köper en mekanisk klocka för att det ska vara något att ha?

Det är skit! Allt är dåligt.
Om du vill ha en sådan klocka kan du köpa en för 200kr på eBay. Same shit different name.

Är säkert inget fel på den, men det är garanterat mycket billig kvalitet baserat på kinesiskt urverk eller liknande. Du kan få tag för betydligt bättre kvalitet för de pengarna om du köper till exempel en Seiko eller en Orient. Dock troligen inte ett sk "skelettur" eftersom de inte är särskilt populära bland "riktiga" märken. Varför visa upp ett billigt urverk av låg kvalitet?

Andrahandsvärdet är 0, vilket väl också kan ge en indikation på prisvärdheten.

Det är skit! Allt är dåligt.
Om du vill ha en sådan klocka kan du köpa en för 200kr på eBay. Same shit different name.

Är säkert inget fel på den, men det är garanterat mycket billig kvalitet baserat på kinesiskt urverk eller liknande. Du kan få tag för betydligt bättre kvalitet för de pengarna om du köper till exempel en Seiko eller en Orient. Dock troligen inte ett sk "skelettur" eftersom de inte är särskilt populära bland "riktiga" märken. Varför visa upp ett billigt urverk av låg kvalitet?

Andrahandsvärdet är 0, vilket väl också kan ge en indikation på prisvärdheten.

Ok tackar för svaren! Jag håller mig borta från den!

Vilket pris bör man lägga sig på för att hitta en sjyst klocka med mekaniskt urverk som syns? Fredrikb du skriver att det inte är särskilt populärt med skelettur av riktiga märken, finns det nåt riktigt märke som gör såna vad du vet?

Vad fredrikb skrev ovan. Satsa på Glycinen istället. Ihopplockat hittepåbling och kansljeskrot kommer ändå aldrig tillfredsställa den klocktokiges oroliga själ. ;)

Ska läsa den.

Det här är samma klocka i princip:

http://www.ebay.co.uk/itm/Mens-Skel...tches_MensWatches_GL&var=&hash=item5ae54b6a89

Köp den ny för 100 kr inkl frakt i hela världen.

Hah! Då gör jag kanske så att jag letar rätt på nån billig klocka där urverket syns --> bär den ett tag --> blir trött på den efter några månader --> sparat ihop pengar till Glycine Airman --> lycklig en längre stund --> ?? (kanske man är fast i klockträsket då...) :)

Köp en Jaeger-LeCoultre Reverso Squelette ;)
Nämen skämt åsido, finns hur mycket av de där så kallade mushroombrandsen som helst. Ska du köpa en klocka, köp från en riktig tillverkare av klockor. Du kommer snart även att inse att mycket som folk som ej är intresserade av klockor gillar, eller vad folk tycker om som precis börjat utveckla ett intresse, det växer man, i alla fall oftast, ifrån. Bl. a. skelettur.

Välkommen till klocksnack :)

Välkommen till klocksnack :)
Tackar! Det blir intressant att se om klockintresset växer. Faktum är att jag är lite oroad för igår satt jag hela kvällen och sökte på klockor på nätet... Men jag måste erkänna att jag är nybörjare på klockor så jag vet i princip inget om dem. Vilken prisklass bör man lägga sig på för att få någorlunda kvalitét?

Tackar! Det blir intressant att se om klockintresset växer. Faktum är att jag är lite oroad för igår satt jag hela kvällen och sökte på klockor på nätet... Men jag måste erkänna att jag är nybörjare på klockor så jag vet i princip inget om dem. Vilken prisklass bör man lägga sig på för att få någorlunda kvalitét?

Om ditt klockintresse växer kommer det intresset att ruinera dig, som med många andra här ;)
Prisklass beror helt på vad du är redo att betala. Nu känner jag att du kanske ska köpa en vintage/billig modern automatare för att testa dig fram och se om mekaniska klockor är nånting för dig. Max 5k till att börja med?

Vilken prisklass bör man lägga sig på för att få någorlunda kvalitét?

Det beror ju helt och hållet på vad du är ute efter för typ av klocka. Men ett grundtips är att satsa på en klocka från en riktig klocktillverkare. Prismässigt hittar du, som redan nämnts, bra bang for the buck-dykare från Seiko och Orient runt tusenlappen. Sedan är det bara att klättra uppåt.

Sätt en budget, försök tratta ner ungefär vilken typ av klocka du vill ha och surfa runt, fråga och läs på så kommer du snabbare än du tror både ha en bra klocka på armen och vansinniga planer på ännu fler klockor till samlingen… :D

Oris Artilier Skeleton går att hitta för 10 lakan, vilket är långt över din budget jag vet men det är väl typ den billigaste skeleton klockan som är värdig att köpa!

Om du gillar skeleton har Oris en. Har för mig att det ligger ute en på Köp och Sälj.

Ojojoj, den var snygg!
Om ditt klockintresse växer kommer det intresset att ruinera dig, som med många andra här ;)
Prisklass beror helt på vad du är redo att betala. Nu känner jag att du kanske ska köpa en vintage/billig modern automatare för att testa dig fram och se om mekaniska klockor är nånting för dig. Max 5k till att börja med?

Ja, man tappar lätt proportionerna känner jag. För en dag sedan skulle en klocka för 10000:- kännas som en fullständig omöjlighet men nu håller jag på och funderar om jag ska köpa en Airman eller kanske Orisen ändå... Finns det nån stödlinje?...

Nä då, skämt åsido, egentligen vet jag inte om mekaniska klockor är det jag ska ha, det är mest för att jag velat se urverket för jag tycker det är läckert. Jag klarar mig nog lika bra på ett elektroniskt ur egentligen, bara klockan är snygg.

Ojojoj, den var snygg!

Ja, man tappar lätt proportionerna känner jag. För en dag sedan skulle en klocka för 10000:- kännas som en fullständig omöjlighet men nu håller jag på och funderar om jag ska köpa en Airman eller kanske Orisen ändå... Finns det nån stödlinje?...

Nä då, skämt åsido, egentligen vet jag inte om mekaniska klockor är det jag ska ha, det är mest för att jag velat se urverket för jag tycker det är läckert. Jag klarar mig nog lika bra på ett elektroniskt ur egentligen, bara klockan är snygg.
Såja, nu ska vi inte tappa hoppet. Funderat på en display-caseback?

Oris Artilier Skeleton går att hitta för 10 lakan, vilket är långt över din budget jag vet men det är väl typ den billigaste skeleton klockan som är värdig att köpa!

Den är jättesnygg.

Funderar nu på det här med mekaniska klockor, vad jag förstått behöver de underhållas mer men vad menar man då? Behöver man verkligen ta hand om klockan något särskilt?

Ojojoj, den var snygg!

Satsa på Orisen, snygg och bra kvalitet, tänk på att lägger du 10000 på en klocka av bra kvalitet så förlorar du inte pengarna, du kan alltid sälja den för att få tillbaka större delen av pengarna.

Satsa på Orisen, snygg och bra kvalitet, tänk på att lägger du 10000 på en klocka av bra kvalitet så förlorar du inte pengarna, du kan alltid sälja den för att få tillbaka större delen av pengarna.

Haha! Har inte tänkt i de banorna! Självklart kan jag sälja den till ett någorlunda pris efter några års användande om den fortfarande är i bra skick :)

Men hur slits en mekanisk klocka? Blir den dålig så småningom eller kan den bara gå och gå och gå så att säga? Sen funderar jag på repor och så. Det är väl möjligt att man råkar repa glaset på en klocka även om det är väldigt bra kvalitét på det? Hur mycket tappar klockan i värde?

Den här köpte (och sålde) jag för ett tag sen. Bra kvalla för pengen och delvis "öppen". OrientStar som är ett steg upp i Orient segmentet. Ligger ju också under din budget. Sen är ju en Airman den absolut coolaste och jag hade nog lagt pengarna på en sån istället. Köper du en ny Airman har väl de flesta display caseback.

f363f158-aee5-4073-bf76-74f10771b25e_zps74f22e59.jpg

Helt klart en intressant klocka. Är det något som skiljer mellan den klockan och den här du tidigare sålde?

Verket, den ena har ett ETA 2824 och den andra Sellita SW200, det var därför jag ursprungligen köpte två.

I praktiken är skillnaden att den som är till salu nu, som är något nyare och likadan som en som du skulle kunna köpa i butik idag, har en något mer detaljerad skelettering.

Haha! Har inte tänkt i de banorna! Självklart kan jag sälja den till ett någorlunda pris efter några års användande om den fortfarande är i bra skick :)

Men hur slits en mekanisk klocka? Blir den dålig så småningom eller kan den bara gå och gå och gå så att säga? Sen funderar jag på repor och så. Det är väl möjligt att man råkar repa glaset på en klocka även om det är väldigt bra kvalitét på det? Hur mycket tappar klockan i värde?

Ja de slits, man ska låta en urmakare kolla på den vart 5e år iallafall. Fjädrar tappar sin styrka efter ett tag och kugghjul nöts ner m.m.

Safirglas är svårt att repa men lyckas du så är det bara att byta till ett nytt, brukar vara relativt billigt.

Begagnade använda klockor har alltid små repor så det får man ta, bara du inte smäller i den riktigt hårt så det blir djupa hack, då faller priset eftersom det inte går att polera bort

Man brukar säga att man bör låta en urmakare kolla klockan typ var femte år. Självklart blir de dåliga efter ett tag, tänk det som en bil. Vissa klockor kan gå och gå och gå, medans vissa urverk är känsligare.

Gillar du Airman, satsa på en sån! Det är en grym klocka.

Verket, den ena har ett ETA 2824 och den andra Sellita SW200, det var därför jag ursprungligen köpte två.

I praktiken är skillnaden att den som är till salu nu, som är något nyare och likadan som en som du skulle kunna köpa i butik idag, har en något mer detaljerad skelettering.

Ok, då förstår jag.

Ja de slits, man ska låta en urmakare kolla på den vart 5e år iallafall. Fjädrar tappar sin styrka efter ett tag och kugghjul nöts ner m.m.

Safirglas är svårt att repa men lyckas du så är det bara att byta till ett nytt, brukar vara relativt billigt.

Begagnade använda klockor har alltid små repor så det får man ta, bara du inte smäller i den riktigt hårt så det blir djupa hack, då faller priset eftersom det inte går att polera bort

Tackar för infon :)

Gillar du Airman, satsa på en sån! Det är en grym klocka.

Airman är ruggig! Cool klocka som tusan!

Tillbaka
Topp