• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför differentierat försäljningspris v s bytesvärde?

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Varannat bytesförslag man får är ju där någon tycker att sin klocka är värd nypris och vill att man ska lägga massvis mellan. I och med det förstår jag att en del höjer sitt bytesvärde för att möta bytesförslagens övervärderingar.

Ja, enligt principen att "två fel (kanske) kan bli ett rätt"… ;)
 

Alligatorn

Cartier
Om en klocka är värd 30k så är klockans värde 30k. Men du vill ha sålt den snabbt så du sätter ett köp pris på 25k för cash is king. Annars om du drar ner priset till 25k kommer någon tomte med sin klocka värd 30k och ska ha 5k mellanskillnad för du har satt priset på din till 25k.

En klocka är inte samma valuta som SEK.
Bara min åsikt. Blev lite svamligt men så verkar det vara här!
 

poormans

Rolex
Har ni inte sett barterkings man ska alltid tjäna minst dubbelt på varje byte å aldrig lägga cash imellan
 

niclashill

Cartier
Blev hänvisad till denna tråd för en förklaring varför man skriver bytesvärde.

Möts i denna tråd av att de allra flesta tycker bytesvärde är konstigt och ingen riktigt lyckas förklara varför man har det i en annons.

Kan någon förklara varför bytesvärde behövs om jag vill byta klocka y mot klocka x? Dvs lyckas med något ingen i denna tråd lyckas med.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Blev hänvisad till denna tråd för en förklaring varför man skriver bytesvärde.

Möts i denna tråd av att de allra flesta tycker bytesvärde är konstigt och ingen riktigt lyckas förklara varför man har det i en annons.

Kan någon förklara varför bytesvärde behövs om jag vill byta klocka y mot klocka x? Dvs lyckas med något ingen i denna tråd lyckas med.
Första svaret?
För att man är mindre sugen på att byta än att få kontanter och hoppas att någon kan tänka sig att betala överpris vid byte...

Håller med om att det är taffligt, bättre att diskutera mellanskillnad i PM.
 

niclashill

Cartier
Förstår ff inte, det är ett byte mellan två klockor rakt av, det är upp till bägge parter att värdera sina klockor.

Håller med postaren att det är väl enklare köra pm om det. Dessutom verkar det som om ingen vet hur man sätter bytesvärde - samma som vid sälj, några procent över eller många?

Det är långtifrån alla prylar i alla forum där det är bytesvärdeskrav men här är det lag. Förmodligen har jag missat något, förklara gärna bättre. Utifrån byte rakt av.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Förstår ff inte, det är ett byte mellan två klockor rakt av, det är upp till bägge parter att värdera sina klockor.

Håller med postaren att det är väl enklare köra pm om det. Dessutom verkar det som om ingen vet hur man sätter bytesvärde - samma som vid sälj, några procent över eller många?

Det är långtifrån alla prylar i alla forum där det är bytesvärdeskrav men här är det lag. Förmodligen har jag missat något, förklara gärna bättre. Utifrån byte rakt av.
Du undrar varför du måste ange ett bytesvärde? Inte det tråden handlar om men det är väl en utmärkt utgångspunkt för båda parter? Om ena parten grovt övervärderar sitt ur är det kanske inte ens lönt att höra av sig.
 

niclashill

Cartier
Du undrar varför du måste ange ett bytesvärde? Inte det tråden handlar om men det är väl en utmärkt utgångspunkt för båda parter? Om ena parten grovt övervärderar sitt ur är det kanske inte ens lönt att höra av sig.
Men vad då övervärderar. Jag vill byta klocka x mot klocka y. Inget emellan. Försäljning är inte aktuell.

Varför bytesvärde då?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Men vad då övervärderar. Jag vill byta klocka x mot klocka y. Inget emellan. Försäljning är inte aktuell.

Varför bytesvärde då?
Tillägg: skicket etc är upp till båda parterna att värdera, som alltid.
Trode ingen var så naiv/ bekväm att man värderar två begagnade ur exakt lika? Lär vara ytterst sällsynt så är lite av ett icke-problem? I vilket fall ser jag inte problemet att lägga 5 min på att hitta ett ungefärligt värde? Resten tar ni i pm.
 

niclashill

Cartier
Trode ingen var så naiv/ bekväm att man värderar två begagnade ur exakt lika? Lär vara ytterst sällsynt så är lite av ett icke-problem? I vilket fall ser jag inte problemet att lägga 5 min på att hitta ett ungefärligt värde? Resten tar ni i pm.
Om jag vill byta en klocka mot en annan - rakt av - vet jag värdet, precis som motparten. Annars ingen deal. Klockan är valutan.

Problemet är ju, förutom att det känns onödigt, är att alla verkar sätta bytesvärdet olika (vissa som säljpris, vissa betydligt över), så det blir ju snarare mer komplicerat. Om ingen vet hur man definierar bytesvärdet varför då använda det?

Säger inte att bytesvärde måste vara fel, säger bara att ingen hittills gett en bra förklaring till motsatsen :)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Insomnia..? ;)
Har på senare tid sett en typ av bra formuleringar s s" Byte mot rimligt värderat objekt kan vara aktuellt". Tycker det är snyggt; implicit undanber man sig hustling...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Om jag vill byta en klocka mot en annan - rakt av - vet jag värdet, precis som motparten. Annars ingen deal. Klockan är valutan.

Problemet är ju, förutom att det känns onödigt, är att alla verkar sätta bytesvärdet olika (vissa som säljpris, vissa betydligt över), så det blir ju snarare mer komplicerat. Om ingen vet hur man definierar bytesvärdet varför då använda det?

Säger inte att bytesvärde måste vara fel, säger bara att ingen hittills gett en bra förklaring till motsatsen :)
Nej klockan är inte valutan, den har ett marknadsvärde som uttrycks i kronor på en handelsplats. Du har fått bra förklaringar, bara du som lever i en annan värld.
 

differo

Cartier
Jag tänker direkt på vissa bilhandlare som annonserar ett försäljningspris och annat om man tänker byta in sin gamla bil (som också är större än om man handlar med 'kontanter'). Konstigt nog stör jag mig på dessa bilhandlare men kan acceptera att bytesvärde sätts lite högre här. Kanske att man kan diskutera med en annan KS:are, något som man misslyckas annars med bilhandlare:)
 

JB_XII

Rolex
Men vad då övervärderar. Jag vill byta klocka x mot klocka y. Inget emellan. Försäljning är inte aktuell.

Varför bytesvärde då?

Bytesvärde vid enbart byten kan tyckas onödigt eller märkligt.
Men det skulle ju kunna uppstå en situationen där du vill byta din Omega smp mot en Tudor BB t.ex (tog bara två klockor rätt av).

Jag har en Tudor BB som jag vill sälja/byta.
Jag vet ungefär vad jag vill ha för min klocka, men jag har inte en susning vad din är värd.
Men har du ett bytesvärde så kan jag se om det ligger ungefär på samma summa som mitt försäljningspris. Alternativt så kan jag se om det behövs pengar upp/ner.

Varför är det bra att detta är officiellt? Jo, för att om jag sätter ett för högt bytesvärde så kommer folket på forumet att reagera och då förebygger vi orättvisa byten för mindre kunniga.
 

niclashill

Cartier
Nej klockan är inte valutan, den har ett marknadsvärde som uttrycks i kronor på en handelsplats. Du har fått bra förklaringar, bara du som lever i en annan värld.
Tror du är mer ensam i din värld. Tips: läs tråden ovan, jag är inte ensam om att vara frågande.

Förutom det onödiga med bytesvärde när klockor byts rakt av så kan man ju inte ens enas om hur man sätter ett bytesvärde ("som säljpris men lite högre, kanske..."). Är man inte är överens om definitionen blir ekvationen fel.
 

niclashill

Cartier
Bytesvärde vid enbart byten kan tyckas onödigt eller märkligt.
Men det skulle ju kunna uppstå en situationen där du vill byta din Omega smp mot en Tudor BB t.ex (tog bara två klockor rätt av).

Jag har en Tudor BB som jag vill sälja/byta.
Jag vet ungefär vad jag vill ha för min klocka, men jag har inte en susning vad din är värd.
Men har du ett bytesvärde så kan jag se om det ligger ungefär på samma summa som mitt försäljningspris. Alternativt så kan jag se om det behövs pengar upp/ner.

Varför är det bra att detta är officiellt? Jo, för att om jag sätter ett för högt bytesvärde så kommer folket på forumet att reagera och då förebygger vi orättvisa byten för mindre kunniga.
Kan köpa det delvis. Men man borde veta värdet av sin egen klocka. Lite får man ändå kräva av parterna.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Är väl bara bra med ett riktvärde för vad man anser ens klocka är värd? Knappast att raka bytesaffärer faller på att den ene övervärderar sin klocka med 10-20%. Vill man byta rakt av så får man ju bara se till att över- eller undervärdera bytesklockan lika mycket.

Med ett riktvärde så får man snabbt en humm om vad bytesklockan är värd och man får också en indikation om hur säljaren ser på en potentiell affär.

What's the fuzz?
 
Jag har uret X som jag vill byta jämnt mot uret X. Då anser rimligen annonsören att värdet är likvärdigt. Men det går ju naturligtvis att krångla till en enkel affär alldeles något för djävligt också...
 
Topp