Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Apropå sliiitna exemplar var det ju någon som visade upp en minst sagt misshandlad 16613 för ett par veckor sen här på forumet.. Om jag inte minns fel var det personens svärfars daily wearer.. Någon som minns?
Gillar både storyn och klocka. Snart ska väl de andra få sina ärrHär kommer en bild på min Explorer som Jacob nämnde, svetsades fast på generatorn till en 1750 Bertone alfa... Se 14 resp 21 på ringen...
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Det är väl ingen hemlighet att det både finns teknik och vilja hos många säljare att renovera gamla vrak till praktexemplar?
Fast knappast på dessa svennebanan Rolex vi talar om.. Är inte riktigt lönsamt att lägga ner jobb på dessa.. Vad Rolex gör är extremt hållbara klockor vad det gäller verk, boetter, täthet osv. Allt sammanräknat innebär att du får en jeep som klarar det mesta utan att lämna större spår..
Om man räknar arbetstimmar och utrustning käns det som man ska upp till rätt dyra modeller .innan det är värt ett sådant ingrepp.Jo, det kan du ha rätt i. Men samtidigt så tycker jag att utbudet av vintage i mycket bra skick ökar ständigt, och där har nog gossarna som kan hantera en microsvets en del på sitt samvete. Egentligen så handlar det inte om åldern, utan hur mycket man tjänar på en renovering. Att Rolex skulle vara i en klass för sig, det har jag nog ganska svårt att se. Visst handlar det om en mycket bra kvalité, men det kan man säga om många tillverkare.
Om man räknar arbetstimmar och utrustning käns det som man ska upp till rätt dyra modeller .innan det är värt ett sådant ingrepp.
Jo, det kan du ha rätt i. Men samtidigt så tycker jag att utbudet av vintage i mycket bra skick ökar ständigt, och där har nog gossarna som kan hantera en microsvets en del på sitt samvete. Egentligen så handlar det inte om åldern, utan hur mycket man tjänar på en renovering. Att Rolex skulle vara i en klass för sig, det har jag nog ganska svårt att se. Visst handlar det om en mycket bra kvalité, men det kan man säga om många tillverkare.
Ganska exakt min tanke. Att serva en Rolex innebär för många att polering ingår som standard, till skillnad från hos många andra märken. Där polering är ett tillval.På samma vis finns det få, om något, annat fabrikat som har så polerade boetter som just Rolex på begagnatmarkanden.
På tal om hållbarhet så måste ju 80talisten s mm300 vara gjord i adamantium för den har ju inte ens hairlines på spännet efter flera års dagligt användande.
Jag kan meddela att den har fått en del repor där!På tal om hållbarhet så måste ju 80talisten s mm300 vara gjord i adamantium för den har ju inte ens hairlines på spännet efter flera års dagligt användande.
Aldrig använt gummi på den!Snarare gummi..
Min poäng var att användandet gör väldigt mycket för hur en klocka slits.
Spännet är en känd repmagnet.
Sällan man ser riktigt använda moderna sportur. Blev nästan lite glad i senaste Talking watches på Hodinkee där denna Aquanaut visades upp.
Instämmer såklart Spencer66. Det är väl en kombination av service, kvalitet och (under senare år) försiktigt användande. Det finns ju även billiga klockor där boetterna är helt ok. Det finns många GSar också från 60-talet som är i bra skick.
Som exempel kan jag nämna att jag har två 60-tals Omegor i samma modell som köptes samma dag. Den ena tillhörde min farfar som var försiktig med den (den är idag i kanonskick) den andra tillhörde min pappa och är idag i rätt kass skick. Pappa duschade alltid med klocka på och åtgärdade sällan lätt spruckna glas.
GS:ar från 60-talet i bra skick? Nu har jag faktiskt ingen aning om vad du pratar om....
Nej det är väl så. De flesta (inklusive mig) köper ju klockorna för att de är snygga och "andas" något speciellt. Om man sedan har ett behov av funktionerna på klockan (typ vid dykning) så kanske man väljer ett billigare alternativ att använda vid just dessa tillfällen. Då blir det ju inte så mycket slitage, tyvärr. Jag hade ju kunnat tänka mig att köpa en rätt så sliten och "rugged" Sub att ha när man är ute på havet och hobbydyker eller går runt på öar och liknande. Det drar man ju sig lite för när man har en i fint skick.När det gäller Submariner o Seadweller så används 99% av dom inte till det dom var tänkta till.
Folk använder sina verktygsur som delikata lövtunna guldur.
Jag har ganska ofta på mig 1675:an i jobbet.. Jobbar som cykelmekaniker.. Godkänt?
Det håller jag med dig om, jag tror inte ett dugg på dessa"safe queens" som är helt orörda i boett men med blekta insert och gulnade index. Där tror jag precis som du att de flesta är fixade. Bara något så löjligt som att påstå att boetten är orörd och så är ovansidan på luggarna fint matta och knappt utan spår av användande. Löjligt att tro att de inte fått en fin liten puts..