• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför stängs intressanta trådar?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Tror ägarna är hyfsat lyhörda och tar till sig av detta och som Leben skriver här ovanför så verkar det som de kommer revidera formuleringen Approved dealer.

Kan fatta att man vill ta bort snack om skattefiffel eftersom det är olagligt och man inte vill att det ska gå att hitta tips om det på siten.
Tror också det är den moraliska aspekten kring skattefiffel, därför repressalierna för säljaren blir så stränga nu.. :angel:
 

sirengatto

Panerai
2-Faktor
Tror också det är den moraliska aspekten kring skattefiffel, därför repressalierna för säljaren blir så stränga nu.. :angel:
better-call-saul-sasong-3.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ibland kanske man som postare ska utgå ifrån att man inte har hela bilden…

Konspirationsteorier tycker jag man kan lämna därhän eller hitta ett annat forum att besöka om man nu har så stora problem med hur forumet drivs.
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Ibland kanske man som postare ska utgå ifrån att man inte har hela bilden…

Konspirationsteorier tycker jag man kan lämna därhän eller hitta ett annat forum att besöka om man nu har så stora problem med hur forumet drivs.
Jag förstår inte. Är det inte ett problem att ett betalkonto utan övriga motkrav presenteras som en tillförlitlig affärspartner? Speciellt när det bevisats att så ej är fallet?
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Skulle vara intressant att veta hur väl @aosehus beskrivning av hur tydligt och gemensamt överens man var stämmer med @Bergsman s uppfattning? Stämmer aosehus beskrivning så blir det väldigt tydligt hur det gått till och ansvarsfördelningen blir tydlig.

Min historia: Köpte en Rolex från Canada för länge sedan. Den kom som "watchparts Value CAD 70.-". Inget jag bett om. När jag frågade säljaren så sa han att så gör han alltid för att köparen skall spara momsen och dom flesta vill ha det så. Hade aldrig förlorat en klocka under transport och trodde inte han skulle få några problem att få full ersättning av sitt försäkringsbolag om något skulle hända. Men det var väl 15 år sedan iofs. Inget nytt under solen.

Är det som han skrev är det ju ingen skugga fallen på han. Överlag känns det knepigt varför jag som köpare skulle godta en enkel frakt om det inte vore för att ev undvika moms (såvida inte säljaren väljer det själv). Oavsett tråkigt att någon beslöt sig ta paketet.

Själv hade jag nog åkt och hämtat klockan eller köpt närmre, får typ halv panik när posten ska hantera något över 4k i värde då det säkert lätt kan gå fel med så mkt paket i omlopp (även fast det sällan sker) även utan någon klåfingrig arbetare.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ibland kanske man som postare ska utgå ifrån att man inte har hela bilden…

Konspirationsteorier tycker jag man kan lämna därhän eller hitta ett annat forum att besöka om man nu har så stora problem med hur forumet drivs.

Rimligt att forumägarna klargör vad som gäller angående Approved Dealers med tanke på hur man själva markandsför den forumdelen.

Finns naturligtvis inget som säger att en Approved Dealer måste hålla det som står listat, men om det då visar sig att man bryter mot kodex bör man heller inte få titulera sig som sådan oavett om man betalar för sig.

Att hänvisa medlemmar till andra forum om galosherna inte passar när man efterfrågar transparens känns sådär för att uttrycka mig försiktigt 🌻

Skärmavbild 2021-06-12 kl. 22.37.07.png
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rimligt att forumägarna klargör vad som gäller angående Approved Dealers med tanke på hur man själva markandsför den forumdelen.

Finns naturligtvis inget som säger att en Approved Dealer måste hålla det som står listat, men om det då visar sig att man bryter mot kodex bör man heller inte få titulera sig som sådan oavett om man betalar för sig.

Att hänvisa medlemmar till andra forum om galosherna inte passar när man efterfrågar transparens känns sådär för att uttrycka mig försiktigt 🌻

Skärmavbild 2021-06-12 kl. 22.37.07.png
Du felciterar mig. KS kan inte ta ansvar för om köpare och säljare ändrar villkor från ”praxis”.
 

mao

Cartier
Varför rör det dig och @mao i ryggen vad som försiggår på KS om man får fråga, ni har väl redan ett eget forum?
Tja, kan bara svara för mig själv, men som klockentusiast rör det mig såklart hur Sveriges Största Klockforum hanterar sina "professionella" och "godkända" säljare. Även om jag är mer aktiv på andra håll, så spelar KS fortfarande en viktig roll, inte minst som marknadsplats, därav mitt intresse för den delen.

Däremot kan jag ju undra över ditt engagemang över mitt engagemang?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tråden i fråga ballade stundvis ur. Men väldigt intressant stundvis. Men spekulationer och annat om momsfiffel vilket knappast hör till frågan eller forumet.
Om det är den tråden du har i åtanke som du startade denna tråden ut efter.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Öh? KS marknadsför säljare som betalar för sig. Dessa säljare motiveras med tillförlitliga leveranser. Bör då inte KS säkerställa att så är fallet?

Om ditt svar är nej - bör åtminstone inte KS stänga av denna säljare då de inte kan säkerställa att deras krav tillfredsställs?
Kräva menar du? Hur ska det gå till menar du? Två privatpersoner gör upp affär och kommer överens om REK för en klocka som kostar 100’. Det är ju upp till dem, ska KS villkora fraktsätt?

SGN, Nymans mfl skickar med REK.
Vi vet inte heller hur detta kommer lösa sig.
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
Kräva menar du? Hur ska det gå till menar du? Två privatpersoner gör upp affär och kommer överens om REK för en klocka som kostar 100’. Det är ju upp till dem, ska KS villkora fraktsätt?

SGN, Nymans mfl skickar med REK.
Vi vet inte heller hur detta kommer lösa sig.
Fast för att vara approved dealer så är man en proffesionell handlare och inte en privatperson enligt informationen från KS i den forumdelen.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Kräva menar du? Hur ska det gå till menar du? Två privatpersoner gör upp affär och kommer överens om REK för en klocka som kostar 100’. Det är ju upp till dem, ska KS villkora fraktsätt?

SGN, Nymans mfl skickar med REK.
Vi vet inte heller hur detta kommer lösa sig.

KS behöver inte villkora någonting, men då bör man korrigera texten om vad Approved Dealers innebär. Det är faktiskt inte svårare än så.

Vi kan ta samma resonemang gällande garanti. Det står i specen att en av fördelarna med ApDe är garanti. Om det nu är något som kan förhandlas bort med din förklaring att det är en affär mellan två privatpersoner, varför skriver man då specifikt om garanti på sidan?
 

v0n

Patek
2-Faktor
Tja, kan bara svara för mig själv, men som klockentusiast rör det mig såklart hur Sveriges Största Klockforum hanterar sina "professionella" och "godkända" säljare. Även om jag är mer aktiv på andra håll, så spelar KS fortfarande en viktig roll, inte minst som marknadsplats, därav mitt intresse för den delen.

Däremot kan jag ju undra över ditt engagemang över mitt engagemang?
Vadå, vågar du inte stå för att ni driver ett konkurrerande forum? (med typ fem pers, men ändå).

Trist att se er kasta bittra pajer bara, trodde inte riktigt det var eran stil men låt inte mig störa✌🏼
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Instämmer med att den första tråden gick ”tits up”. Men med det sagt känns det som att det är två olika saker som diskuteras:
1. KS kan knappast ansvara för att ”approved dealers” agerar omoraliskt (detta är inte en pun mot den tidigare tråden).
- om det uppkommer är detta en fråga mellan KS och annonsören. Knappast något som alla behöver veta om.

2. Kriterier för en approved dealer.
- här behöver nog regelverket ses över eller kanske vad som gäller ifall en approved dealer avviker från vad som kan anses affärsmässigt eller bryter mot lagen.

I övrigt kanske en guide för vad som gäller som kund kan vara bra också. Ex att om man som kund ber om att ”få värdet nedskrivet” för att undvika momsen så är det anstiftan. På samma sätt så har man även som kund ett ansvar vid köpet. Men framförallt, vad två vuxna människor kommer överens om kan inte ligga på KS. Speciellt om regler och policy är tydligt.
end of rant ;)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp