• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varning! Alla Seagull 1963 med 42mm boett är FAKE!

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är rätt så svårt att få saker att hända på "legal väg" när det kommer till upphovsrätt i Kina... Lättast är nog för Seagull att försöka trycka till de som är stora leverentörer av fejk-klockorna i Europa/USA.

Fast är det i Kina eller i väst de misslyckats rättsligt?

Jag har en vag känsla av (observera att jag inte vet) att de, Tsinlien, inte riktigt har exklusiv rätt till reissuen. Därav min skepticism till att döma ut 42mm-varianten som fake.
 

leicaphile

Panerai
Jag säger inte att det inte stämmer. Men jag undrar varför de inte lyckats komma åt det på legal väg? Är det för att de inte har ensamrätt på reissuen?

Tsinlien representerar trots allt en part i målet i form av ett affärsintresse. Och läser man tråden på wus så verkar det inte vara så enkelt och solklart.

Förstår inte varför de INTE skulle ha ensamrätt på den, då det trots allt var de som byggde originalet på 60-talet. Men det kan visserligen vara mer komplicerat.
 
Fast är det i Kina eller i väst de misslyckats rättsligt?

Jag har en vag känsla av (observera att jag inte vet) att de, Tsinlien, inte riktigt har exklusiv rätt till reissuen. Därav min skepticism till att döma ut 42mm-varianten som fake.


Med respekt för att jag bara har Mr Chens version, men han representerar som sagt Tsinlien Seagull CO, vilka som jag uppfattar det samarbetar med Tianjin Seagull. Det här handlar inte om en konflikt mellan de två olika Kinesiska företagen utan om en konflikt med en fd anställd som fortsatt förse den Europeiska marknaden med Segull 1963, både den "äkta varan" och den "egentillverkade" 42mm-varianten. Den senare görs - vad jag kan förstå - inte av något Seagull affilierat företag utan av någon oidentifierad OEM-tillverkare. Men urverken (och antagligen visarna och urtavlans index) kommer från Tianjin Seagull. Frågan är om den personen/företaget har rätt att kalla 42mm-versionen med OEM-delar för "Seagull 1963"?
Tsinlien Seagull CO svarar tydligt nej på den frågan, och om Tianjin Seagull har en avvikande åsikt vet jag inte...

Hur som helst - Kina har inte domstolar som fungera på ett sätt som vi i väst förväntar oss, korruption är legio, i alla fall i lägre instanser. Ovanpå det så har de har en mycket otydligare lagstiftning, inte minst när det gäller upphovsrätt. Detta finns det otaliga exempel på.

Om Tsinlien Seagull CO vidtagit rättsliga åtgärder även i Europa vet jag inte, men då 42-mm varianten mest säljs via Ebay och olika forum och inte via etablerade butiker (som tex Watchunique) så är det nog svårt att stämma någon. Och när jag kollar på några av de webbutiker i USA som sålt 42mm-varianten så är den numera antingen borttagen eller restnoterad.

/Johan
 

Knight

Cartier
Sen på den här tråden, men glad att jag fann den. Var sugen på att klicka hem en 1963 men var lite osäker på vilken variant jag skulle välja. Helst av allt hade jag nog velat ha 37,5 mm, solid baksida och safirglas fram. Nu får det bli originalet!
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Vad får man ge för en "äkta" i bra skick typ?

Edit: Okej typ 1500 spänn, skulle kollat upp det innan jag frågade ;)
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Den svarta är rätt rolig. Klockan ser lite för snäll ut för pvd, men jag gillar den. :)
web-4.jpg
 

paradis

Audemars
Köpte min på Ebay , av företaget Poljot24.de som säger ,att han har också rätt att sälja dom .....????????
IMG_2945.JPG
 

Knight

Cartier
Som jag har förstått det så har en före detta anställd på Seagull proucerat frankens med diverse modifieringar som safir och större boetter, utan tillstånd från Seagull?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Köpte min på Ebay , av företaget Poljot24.de som säger ,att han har också rätt att sälja dom .....????????
IMG_2945.JPG
Nu när man vet om det så ser man ju tydligt att den är knas. Pushers som inte passar i boetten, saknad text på urtavlan, visare som inte når dit de ska mm, men innan vi blev påtalade detta så var det nog ingen som hade en tanke på att 42mm-versionen kunde vara fake. Din ser ju dock inte ut att vara 42mm-versionen(?).

Här är den 37,5mm jag hade.
 

paradis

Audemars
Nu när man vet om det så ser man ju tydligt att den är knas. Pushers som inte passar i boetten, saknad text på urtavlan, visare som inte når dit de ska mm, men innan vi blev påtalade detta så var det nog ingen som hade en tanke på att 42mm-versionen kunde vara fake. Din ser ju dock inte ut att vara 42mm-versionen(?).

Här är den 37,5mm jag hade.

Min var den mindre ock med plast glas Tycker fortfarande att det är en jätte fin Chronograh ,för den pengen.........ock bara en rad med text.
 
Jag gillar verkligen denna klocka men tycker 37mm är för litet. Har kollat och runt och känner att jag vill ha pandan i 42 mm med safir både fram och bak.
Vad säger ni? Kan jag köpa denna eller måste jag välja den lilla med plexi?
Kommer änglarna gråta i himlen och barn torteras om jag köper en FEJK!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag gillar verkligen denna klocka men tycker 37mm är för litet. Har kollat och runt och känner att jag vill ha pandan i 42 mm med safir både fram och bak.
Vad säger ni? Kan jag köpa denna eller måste jag välja den lilla med plexi?
Kommer änglarna gråta i himlen och barn torteras om jag köper en FEJK!


Upp till dig! Jag skulle nog stört mig på att veta att den inte var ok varje gång jag tittade på den...
Bättre att köpa någon annan seagull som har större boett.
 

dakl

Breitling
Finns det någon officiell info från seagull att läsa om detta? Har de nån officiell sida där man kan verifiera detta? Jag antar att seagull1963.com inte är deras site.
 

Glusch

Cartier
Snacka om att återuppliva en gammal tråd, men det är ju kanske bättre än att starta en ny. Sökte lite och kunde inte riktigt hitta bra info från Seagull själva. Vad jag däremot (kanske) lyckades skrapa fram är att det verkar som om att Watchunique är den enda (?) auktoriserade nätbaserade återförsäljaren av klockan i Europa (alltså säljer klockor som inte är grey market). Dock är det inget jag kan lova stämmer.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Bara så jag fattar den kostar runt 1500 i original så finns det fake som är billigare. Ska slå till på en äkta de e ju roligt, kolla jag har en äkta fiskmås, dessutom är de ju snygga !!
 

dakl

Breitling
Snacka om att återuppliva en gammal tråd, men det är ju kanske bättre än att starta en ny. Sökte lite och kunde inte riktigt hitta bra info från Seagull själva. Vad jag däremot (kanske) lyckades skrapa fram är att det verkar som om att Watchunique är den enda (?) auktoriserade nätbaserade återförsäljaren av klockan i Europa (alltså säljer klockor som inte är grey market). Dock är det inget jag kan lova stämmer.

Ja, jag tyckte det var värt med all info på ett ställe för att hjälpa andra framöver.

Det verkar som att folk säger att watchunique är den enda auktoriserade site i europa, men utan en officiell hemsida (för seagull alltså) som verifierar detta känns det lika väl som att det kan vara hörsägen... Särskilt när man som jag är ganska ny i fältet.

På watchunique verkar man kunna köpa 38mm för ca 1500, men ca 330 USD för 38 eller 42 mm på seagull1963.com (som enligt ryktet alltså inte är en officiell site).

Soppa galore...
 

månljus

Panerai
Ja, jag tyckte det var värt med all info på ett ställe för att hjälpa andra framöver.

Det verkar som att folk säger att watchunique är den enda auktoriserade site i europa, men utan en officiell hemsida (för seagull alltså) som verifierar detta känns det lika väl som att det kan vara hörsägen... Särskilt när man som jag är ganska ny i fältet.

På watchunique verkar man kunna köpa 38mm för ca 1500, men ca 330 USD för 38 eller 42 mm på seagull1963.com (som enligt ryktet alltså inte är en officiell site).

Soppa galore...
Som jag har förstått det, efter att ha läst på, så är watchunique den enda auktoriserade återförsäljaren i Europa. Jag köpte min Seagull 1963 där. Det fungerade bra. Angående ditt tidigare inlägg så hör det väl inte till vanligheterna att klockmärken skriver ut information om specifika kopior på deras webbplatser. Jag förstår inte riktigt vad du är efter. Jag skulle rekommendera dig att du testar att maila Seagull med de funderingar du har.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Återupplivar denna tråd. Är det en förfalskning jag sitter på (jag har 42mm-varianten)? Dvs säger någon text på urtavlan att denna är från Seagull? Eller kan jag räkna denna som en (på forumet lika avskydd som en kopia:D) homage?
Seagull 1963 140408.jpg
 
Topp