• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varning ! Bedragare på Blocket

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tunan

Omega
Hej.
Blev igår utsatt för en bedragare samt utsatt för hot så jag tänkte dela med mig av händelsen för att varna för tillvägagångssättet.

Bedragaren kontaktar mig sent på kväll för att han vill köpa min Panerai ,som jag har till försäljning på blocket.
Han skulle köpa den till sin son som ska fylla år dagen efter och vill göra en snabb affär , helst redan på kvällen.
Jag anar oråd och meddelar honom att jag inte kan göra affärer klockan 23 på kvällen och att jag inte har klockan i hemmet.
Personen hör av sig igen dagen efter och vill göra den snabba affären och säger att han skall föra över pengar för klockan och ett taxibud.
Då det känns märkligt så upplyser jag honom om att jag inte kommer att skicka iväg någon klocka fören jag ser pengarna på kontot.
Han säger då att pengarna ska komma in på kontot innan 12 och att budet ska komma 12:30 , jag upplyser åter igen om att jag inte skickar fören pengarna syns på kontot.

Tiden går men varken taxi eller pengar kommer och han lovar gång på gång att pengarna ska komma in och att han har pratat med banken 4 gånger.
Jag anar då att det inte kommer bli något när klockan blivit 1300 och ingen dykt upp.

Då dyker plötsligt en taxi upp ute på vägen och bedragaren börjar skriva att jag ska skicka klockan och visar skärmdumpar på insättningen på Nordea .
jag vägrar att skicka eftersom att jag inte fått några pengar.
Då vänder han helt och hållet , börjar använda ett helt annat språk och börjar hota mig istället , att han skall komma hem till mig ikväll osv.

Jag skickar iväg taxin och då upphör all kontakt.

Dagen efter har mitt konto blivit spärrat , troligtvis för att de har försökt göra något med det.
Bedragaren utgav sig för att heta Karl (ibland Carl) Jag fick även hela namnet och ett personnummer på en Karl som bor på en adress i Stockholm och är 25år. Tänker inte lägga ut det här då jag misstänker att personen i fråga inte har något med händelsen att gör.

Mvh
Tuna
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Skön kille, bli förbannad för att du inte vill bli blåst. Vilken bubbla lever man i när det låter logiskt.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Vad hade taxichauffören för kännedom kring körningen/affärsuppgörelsen? Misstänker du att det var en kumpan eller till och med bedragaren själv som kom i taxin? Oavsett vilket borde det väl vara relativt lätt att ta reda på bedragarens identitet via taxibilen.

Tråkigt att du råkat ut för detta men det hela lät otroligt suspekt. Swishgränsen går enkelt att höja till 150k genom app eller internetbanken och det låter som ett solklart fall av försök till bedrägeri om personen försökt uppvisa falska banköverföringar istället.

Du gjorde helt rätt som vägrade att lämna ifrån dig klockan innan pengarna fanns på kontot men jag tror tyvärr att många är alldeles för godtrogna och jag är övertygad om att tillvägagångssättet i många fall fungerar.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Om man ska göra affärer på blocket så ska man ej lägga ut sitt telenummer, ange ej riktiga postnummer samt använda en dedikerad och ej din vanliga e-post....
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Trodde att du blev lurad, som många andra som har startat liknande inlägg. Bra att du vägrade släppa iväg klockan!
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Om (vilket man helst inte ska, om man inte har masochistiska drag) man ska göra affärer på blocket (vilket i bästa fall kommer resultera i att du har med en rejäl mängd galningar att göra, i sämsta fall att du blir rånad) så ska man ej lägga ut sitt telenummer (ALLTSÅ ALDRIG!), ange ej riktiga postnummer samt använda en dedikerad och ej din vanliga e-post....

Helt enig, adderade lite till din text. :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Nej eftersom det inte hjälper någonting då identiteten inte är bevisad och kommer bara leda till att tråden tas bort
Samt att det troligtvis är ett fall av kapad eller påhittad identitet, särskilt då personen verkar ha svårt att stava till sitt eget namn. Även om det finns många dumma brottslingar där ute är jag väldigt tveksam till att någon skulle använda sin riktiga identitet i kontakten med eventuella brottsoffer, därav mitt tips om taxibilen.

Om det nu är så att chauffören är en helt vanlig, oskyldig chaffis som fått en körning så borde den som bokat körningen gå att spåra (eller åtminstone ett telefonnummer). Är personen istället insyltad borde det bli ännu enklare att spåra personen genom att ta reda på vem som står som ägare till bilen.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Skönt att det gick bra och detta är en anledning till att inte sälja där, sälja klockan här istället?
Antar att vissa inte vill sälja sina klockor här för att man ska klämma ut de sista kronorna på priset...
 

HSK

Patek
2-Faktor
Skönt att det gick bra och detta är en anledning till att inte sälja där, sälja klockan här istället?
Antar att vissa inte vill sälja sina klockor här för att man ska klämma ut de sista kronorna på priset...
Blocket är störst i Sverige och även om man tvingas utstå en hel drös med idioter brukar man till slut kunna hitta en seriös köpare. KS är ändå rätt smalt och man ser ibland vissa klockor prisbumpas ner till oförskämt låga priser men det är svårt att sälja en klocka oavsett hur lågt priset än är om kundunderlaget inte existerar...

Det är förmodligen inga problem att bli av med en Panerai här på KS men jag menar mer allmänt. Varför TS valt att använda sig av Blocket får denne själv besvara men gissningsvis för att kunna nå ut till så många potentiella köpare som möjligt?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vidrigt försök, finns säkert flera som nästan skulle fått panik och skickat iväg klockan med taxin. Snyggt hanterat av dig @Tunan

Vidare i diskussionen kring att KS skulle vara säkert så ska man vara minst lika försiktig här. Det är mer regel än undantag att man får en drös svar från nollpostare när man lägger upp annonser här.
 

rönnholm

Breitling
Tänk på att bara ta swish, inte överföring från annat konto. Ska det av någon anledning ske via konto så gör det tillsammans på banken.
 
Vidare i diskussionen kring att KS skulle vara säkert så ska man vara minst lika försiktig här. Det är mer regel än undantag att man får en drös svar från nollpostare när man lägger upp annonser här.
Så är det. Å andra sidan vill jag inflika med att jag har gjort affärer med nollpostare för summor runt 60k som har varit de mest smidiga, enkla och trevliga klockaffärer jag haft. Har dock alltid föranletts av ett grundligt kontrollerande av uppgifter, adress, ID-handling osv.
 

Hugii

Audemars
Tråkigt med kontot. Jag vägrar aldrig sälja eller ta emot handpenning på distans. Jag kan aldrig veta var pengarna kan komma ifrån.

Ni som ropar "polisanmäl".
Vem eller vad ska man polisanmäla?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Så är det. Å andra sidan vill jag inflika med att jag har gjort affärer med nollpostare för summor runt 60k som har varit de mest smidiga, enkla och trevliga klockaffärer jag haft. Har dock alltid föranletts av ett grundligt kontrollerande av uppgifter, adress, ID-handling osv.
Jag också, men jag har då haft samma säkerhetsåtgärder som jag hade haft om det varit en kontakt via blocket.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Tråkigt med kontot. Jag vägrar aldrig sälja eller ta emot handpenning på distans. Jag kan aldrig veta var pengarna kan komma ifrån.

Ni som ropar "polisanmäl".
Vem eller vad ska man polisanmäla?
GM för försök till bedrägeri? Blocket säger sig samarbeta med polis och deras uppgifter i kombination med det man själv kan gräva fram borde åtminstone tas emot seriöst och en anmälan upprättas även om det i många fall inte leder till åtal. Man ska dock alltid anmäla oavsett cha s till uppklarande då man annars bidrar till mörkertalet och det är som sagt även lättare att få till ett åtal om ett flertal personer anmäler för det här är nog inte en engångsföreteelse.

Gällande pengarnas ursprung så kan man omöjligt veta hur pass rena de är och det förekommer till och med trepartsbedrägerier där någon mottar en swishbetalning i samband med försäljning i tron om att man får betalt för en vara när man i själva verket medverkar till ett bedrägeri då avsändaren i sin tur tror sig betala för en beställd vara.

Helt säker kan man aldrig vara men det går att vidta försiktighetsåtgärder som att inleda konversationer anonymt, enbart ringa upp registrerade telefonnummer osv. samt i fallet med Swish vara uppmärksam på avsändarens namn och/eller be personen att skriva en passande rubrik på betalningen.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Och vem ska du anmäla (om du tror att det ska leda någonstans)?
Som sagt, Blocket har troligtvis både IP-adress, eventuellt kontaktuppgifter och förhoppningsvis även spårbart betalningsmedel såsom betalkort eller swishnummer om personen kan knytas till egna annonser. Om man även har registreringsnummer på bilen går det att ta reda på vem som står som ägare och gäller det en oskyldig chaufför från någon av de större bolagen kan man med stor sannolikhet spåra den som bokat upphämtningen i form av eventuellt namn, telefonnummer samt leversnsadress.

Men även om inga spår leder någonstans ska man alltid anmäla att man blivit utsatt för (försök till) ett brott, det krävs ingen känd identitet på GM för att upprätta en anmälan.
 

Hugii

Audemars
Som sagt, Blocket har troligtvis både IP-adress, eventuellt kontaktuppgifter och förhoppningsvis även spårbart betalningsmedel såsom betalkort eller swishnummer om personen kan knytas till egna annonser. Om man även har registreringsnummer på bilen går det att ta reda på vem som står som ägare och gäller det en oskyldig chaufför från någon av de större bolagen kan man med stor sannolikhet spåra den som bokat upphämtningen i form av eventuellt namn, telefonnummer samt leversnsadress.

Men även om inga spår leder någonstans ska man alltid anmäla att man blivit utsatt för (försök till) ett brott, det krävs ingen känd identitet på GM för att upprätta en anmälan.
Glömm ip.....Nästan överallt erbjudes gratis wifi, Sj, hotell, caffer och comviq kontantnummer delas ut gratis överallt....eller så kan man köpa ett ip-nr.
Även om du få träff på IP, hur ska du bevisa vem som satte vid dator (kanske 4 kompisar bor där).
Taxi kan beställas via växeln i valfritt namn. Kontantbetalning på plats vid leverans.

Men men.... polisen sitter rastlösa och vänta på såna här uppdrag. De har inga mord, våldtäkter, rån och misshandel på hög.
 

Azrak

Breitling
Råkade ut för liknande lurendrejeri.

Köparen angav sig vara en klockhandlare och tog mig till en gömd plats.
Väl på plats ser jag två yngre män med gömda ansikten, vände direkt utan att blinka.

Trodde det var över men 4 dagar senare gör dom inbrott hemma hos mig när mina föräldrar var hemma samt mina bröder.

Riktade vapen och hela köret, tror om jag varit hemma så hade något avfyrats... hemsk händelse.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Glömm ip.....Nästan överallt erbjudes gratis wifi, Sj, hotell, caffer och comviq kontantnummer delas ut gratis överallt....eller så kan man köpa ett ip-nr.
Även om du få träff på IP, hur ska du bevisa vem som satte vid dator (kanske 4 kompisar bor där).
Taxi kan beställas via växeln i valfritt namn. Kontantbetalning på plats vid leverans.

Men men.... polisen sitter rastlösa och vänta på såna här uppdrag. De har inga mord, våldtäkter, rån och misshandel på hög.
Ja, varför ska man bry sig om att anmäla några brott över huvud taget om GM inte tagits på bar gärning? :rolleyes:

Det är klart att det är möjligt att GM vidtagit åtgärder för att dölja sin identitet (eller inte, men det får vi aldrig veta om ingen anmälan görs) men menar du på fullaste allvar att TS inte bör anmäla eftersom du spekulerar i att det kanske inte finns några spår?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Råkade ut för liknande lurendrejeri.

Köparen angav sig vara en klockhandlare och tog mig till en gömd plats.
Väl på plats ser jag två yngre män med gömda ansikten, vände direkt utan att blinka.

Trodde det var över men 4 dagar senare gör dom inbrott hemma hos mig när mina föräldrar var hemma samt mina bröder.

Riktade vapen och hela köret, tror om jag varit hemma så hade något avfyrats... hemsk händelse.
Wow. Stack de bara för att du inte var hemma?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp