jodå, har lämnat 3ggr för samma fel förr. Gör om och gör rätt… går an om man har nära tll AD. Förstår, är trist och tar tid.Jag har förklarat att jag känner att det är nog med en "reparation" för samma fel.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
jodå, har lämnat 3ggr för samma fel förr. Gör om och gör rätt… går an om man har nära tll AD. Förstår, är trist och tar tid.Jag har förklarat att jag känner att det är nog med en "reparation" för samma fel.
Riktigt första apriltroll ju.Rätt kul tråd![]()
På vissa äldre urverk gick det att göra så, men på den stora majoriteten av urverk förstör man datummekanismen om man gör så som du skriver.Vrider timvisaren bakåt till klockan åtta eller så. Vrider sedan framåt så timvisaren passerar tolv.
Ibland får man köra ett varv framåt först.
Finns kanske andra sätt?
Vill bara rapportera, att efter det att jag lyckades ställa datumet igen, så har datumet hoppat fram i natt.Tusen tack!
Bra. Gör som manualen säger att du ska göra. Din metod för att ställa datum är nog skadlig för urverket.Vill bara rapportera, att efter det att jag lyckades ställa datumet igen, så har datumet hoppat fram i natt.
Åtet igen, tack!
Det blir intressant att se hur länge detta varar.
Bra. Gör som manualen säger att du ska göra. Din metod för att ställa datum är nog skadlig för u
På vissa äldre urverk gick det att göra så, men på den stora majoriteten av urverk förstör man datummekanismen om man gör så som du skriver.
Jag tycker att det framgår tydligt i tråden att det hela handlar om handhavandeproblem, så jag föreslår att rubriken ändras till den fråga som egentligen borde ha ställts: ”Hur ställer man datum på klockan?” Eller: ”Kan någon hjälpa mig att hitta manualen till min Certina?”
Hela den här tråden får mig att tänka på smålänningen jag mötte i längdspåren. Jag hälsade och var på väg vidare, men han stoppade mig, spände ögonen i mig och fräste ”måste de köra med skoter i längdspåren?” ”Ja, jag åker ju skidor, så vad förväntar du dig för svar?” blev mitt svar. Bara någon dag senare mötte jag honom igen. Då fräste han ”var är nästa café?” Då svarade jag: ”Du är på fjället. Men det finns en stängd våffelstuga 15 km bort.” Varpå hans replik blev ”Hur fan ska man veta sånt?”
Hur kan det vara skadligt att vrida visarna på klockan?Bra. Gör som manualen säger att du ska göra. Din metod för att ställa datum är nog skadlig för urverket.
SVERKER!Alf köpte en Certinaklocka som upphörde att fungera efter bara några månader. Ska det vara så?! Är det rimligt det tycker du?!
![]()
Om det finns en quicksetfunktion för att ställa datum på en quartzklocka så inbillar jag mig att det är den vägen man ska gå men jag kan ha fel.Hur kan det vara skadligt att vrida visarna på klockan?
Det är en automatisk klocka och drar sig ca 2 sekunder/dygn.
Ibland måste man ställa klockan.
Har gjort så på alla mina ur genom åren. Är 67. De har inte tagit skada av detta.
Faktum är att jag aldrig förut lämnat in någon klocka för reparation.
Fast det kanske är som med bilar. Ju dyrare bil, desto fler reparationer.
För att många nyare klockor med quickset aktiverar en känslig process för datumväxling några timmar innan 00 till några timmar efter. Trixar du denna tid så drar du till slut nån tand på nåt kugghjul och datumet pajar.Hur kan det vara skadligt att vrida visarna på klockan?
Det är en automatisk klocka och drar sig ca 2 sekunder/dygn.
Ibland måste man ställa klockan.
Har gjort så på alla mina ur genom åren. Är 67. De har inte tagit skada av detta.
Faktum är att jag aldrig förut lämnat in någon klocka för reparation.
Fast det kanske är som med bilar. Ju dyrare bil, desto fler reparationer.
På vissa äldre urverk gick det att göra så, men på den stora majoriteten av urverk förstör man datummekanismen om man gör så som du skriver.
Jag tycker att det framgår tydligt i tråden att det hela handlar om handhavandeproblem, så jag föreslår att rubriken ändras till den fråga som egentligen borde ha ställts: ”Hur ställer man datum på klockan?” Eller: ”Kan någon hjälpa mig att hitta manualen till min Certina?”
Hela den här tråden får mig att tänka på smålänningen jag mötte i längdspåren. Jag hälsade och var på väg vidare, men han stoppade mig, spände ögonen i mig och fräste ”måste de köra med skoter i längdspåren?” ”Ja, jag åker ju skidor, så vad förväntar du dig för svar?” blev mitt svar. Bara någon dag senare mötte jag honom igen. Då fräste han ”var är nästa café?” Då svarade jag: ”Du är på fjället. Men det finns en stängd våffelstuga 15 km bort.” Varpå hans replik blev ”Hur fan ska man veta sånt?”
Bra. Gör som manualen säger att du ska göra. Din metod för att ställa datum är nog skadlig för urverket.
För att många nyare klockor med quickset aktiverar en känslig process för datumväxling några timmar innan 00 till några timmar efter. Trixar du denna tid så drar du till slut nån tand på nåt kugghjul och datumet pajar.
Du har mest troligt fuckat upp mekanismen genom att fippla med datumet fram och tillbaka via tim- och minutvisarna. Problemet verkar vara löst nu(?) när du använde quickset-funktionen vilket är det man ska göra.
Finns batteriklockor, dem är svårare att ta sönder.
Jag har ingen anledning att misstro dig. Du verkar veta vad det handlar om.För att många nyare klockor med quickset aktiverar en känslig process för datumväxling några timmar innan 00 till några timmar efter. Trixar du denna tid så drar du till slut nån tand på nåt kugghjul och datumet pajar.
Vet ni vad det här är?? Trasiga datumhjul från..ja ni gissa rätt..Certina! Dessutom ett av deras bättre verk 25-651/661 och ändå är så många datum stillastående! För dåligt, varning!Alf köpte en Certinaklocka som upphörde att fungera efter bara några månader. Ska det vara så?! Är det rimligt det tycker du?!
![]()
Där ser man...Vet ni vad det här är?? Trasiga datumhjul från..ja ni gissa rätt..Certina! Dessutom ett av deras bättre verk 25-651/661 och ändå är så många datum stillastående! För dåligt, varning!
![]()
Det finns väl ingen anledning att fortsätta diskussionen längre, men det är ännu en sak som jag inte gillar med min klocka.Där ser man...
Just denna kaliber är faktiskt känd för att den lilla fjädern på datumhjulet går av och det är den som puttar datumskivan frammåt. I övrigt ett otroligt robust och bra inhouse verk från Certina på 60-talet då de fortfarande gjorde sina egna högkvalitativa verk..med undantag för just denna lilla detalj men som ändå många gånger håller i 60-70 år eller längre.Där ser man...
Är detta ett kvalitetsverk från 60-talet som jag inhandlade år 2021.Just denna kaliber är faktiskt känd för att den lilla fjädern på datumhjulet går av och det är den som puttar datumskivan frammåt. I övrigt ett otroligt robust och bra inhouse verk från Certina på 60-talet då de fortfarande gjorde sina egna högkvalitativa verk..med undantag för just denna lilla detalj men som ändå många gånger håller i 60-70 år eller längre.
Det du har är ett ETA verk och de kan vara tröga som sirap att dra upp.Är detta ett kvalitetsverk från 60-talet som jag inhandlade år 2021.
Då får jag väl vara glad då!
Ja, jag har anat att "Big Date" alternativet vid 6:an inte är det bästa valet då det krävs lite mer mekanik för att detta ska fungera.Ditt verk verkar vara detta.
Det är ett bra verk från ETA. Däremot brukar dessa ”big date”-komplikationer vara halvkassa och extra känsliga pga fler kugghjul som lätt hakar i varandra. Både Breitling och Tag heuer har kört liknande ”big date” från ETA men av annan kaliber, med datumfunktioner som ofta går sönder.![]()
ETA caliber C07.651 » WatchBase
Full details and images of the ETA caliber C07.651, including a list of all watches using this movement.watchbase.com
Du får kolla i manualen vad som gäller för ditt verk när du inte får fibbla med datumet i samband med växling runt 00. Lite olika på olika verk.
En vanlig sak är att när man har klockorna liggandes och de stannar, är att de stannar just under växlingen för att det drar lite mer kraft då. Sen börjar många fippla direkt med datumet vilket inte är en bra idé då verket isåfall stannat i ett mkt känsligt växlingsläge, och man drar lätt sönder nån tand. Bästa här är att dra klockans tid manuellt framåt och låta verket växla så man vet att man inte är nära 00 innam man börjar ändra datum med quickset. Och inte dra fram och tillbaka datumet som på vintage såklart.![]()
Känns bra att man kan stödja Baskien...Ditt verk verkar vara detta.
Det är ett bra verk från ETA. Däremot brukar dessa ”big date”-komplikationer vara halvkassa och extra känsliga pga fler kugghjul som lätt hakar i varandra. Både Breitling och Tag heuer har kört liknande ”big date” från ETA men av annan kaliber, med datumfunktioner som ofta går sönder.![]()
ETA caliber C07.651 » WatchBase
Full details and images of the ETA caliber C07.651, including a list of all watches using this movement.watchbase.com
Du får kolla i manualen vad som gäller för ditt verk när du inte får fibbla med datumet i samband med växling runt 00. Lite olika på olika verk.
En vanlig sak är att när man har klockorna liggandes och de stannar, är att de stannar just under växlingen för att det drar lite mer kraft då. Sen börjar många fippla direkt med datumet vilket inte är en bra idé då verket isåfall stannat i ett mkt känsligt växlingsläge, och man drar lätt sönder nån tand. Bästa här är att dra klockans tid manuellt framåt och låta verket växla så man vet att man inte är nära 00 innam man börjar ändra datum med quickset. Och inte dra fram och tillbaka datumet som på vintage såklart.![]()
Urverken är för ETA vad kokainet är för FARC.Känns bra att man kan stödja Baskien...
Jag har en DS-2 med 25-651 med trasigt timhjul, möjligen från stöt eller forcerande av visare när det hängt sig. Har du sett det tidigare? Flera tänder som gått av.Just denna kaliber är faktiskt känd för att den lilla fjädern på datumhjulet går av och det är den som puttar datumskivan frammåt. I övrigt ett otroligt robust och bra inhouse verk från Certina på 60-talet då de fortfarande gjorde sina egna högkvalitativa verk..med undantag för just denna lilla detalj men som ändå många gånger håller i 60-70 år eller längre.
Ja, det är jobbigt för oss som vill ha en kvalitetsklocka.Jag har en DS-2 med 25-651 med trasigt timhjul, möjligen från stöt eller forcerande av visare när det hängt sig. Har du sett det tidigare? Flera tänder som gått av.
Just denna modell har ju snabbställning av datum genom att dra tillbaka till kl. 22 och veva över midnatt. Urmakaren sa att hela verket måste tas isär, funderar på om nytt hjul räcker eller om man ska jaga donatorverk?
Ja. But timhjul bara. Behöver lyfta av visare och tavla men inte plocka ned verket. Se till att washern över timhjulet förhindrar att timhjulet hoppar upp och disconnectar för då kan det bli så.. den tabben har jag gjort några gånger när man litar på washern! @grodslukarenxJag har en DS-2 med 25-651 med trasigt timhjul, möjligen från stöt eller forcerande av visare när det hängt sig. Har du sett det tidigare? Flera tänder som gått av.
Just denna modell har ju snabbställning av datum genom att dra tillbaka till kl. 22 och veva över midnatt. Urmakaren sa att hela verket måste tas isär, funderar på om nytt hjul räcker eller om man ska jaga donatorverk?
Gissar spontant att urmakaren vill försäkra sig om att det inte ligger några lösa tänder och skramlar i verket. Det känns nog inte så kul att lämna garanti på ett jobb om man inte får göra det ordentligt.Ja. But timhjul bara. Behöver lyfta av visare och tavla men inte plocka ned verket. Se till att washern över timhjulet förhindrar att timhjulet hoppar upp och disconnectar för då kan det bli så.. den tabben har jag gjort några gånger när man litar på washern! @grodslukarenx![]()
Inte mer än vanligtVad fan är det som händer härhar ni alla rökt crack