• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varning för Certina!

Alfsson

Basic
Köpte en Certina-klocka (herrur) hos Ditur.se i juli 2021.
Har haft min fars avlagda klockor och tänkte att det var på tiden att välja en klocka själv.
Klockan är automatisk och kostade drygt 9000 sek. Ett dumt val.
Efter ett halvår lade datumet av.
Skickade in klockan till Ditur på garantin.
När jag äntligen fick tillbaka den igen, så fungerade datumet igen.
Nu den 1:a april i år (ja, faktiskt), har datumet lagt av igen.
Jag ids inte skicka in den igen, trots att garanti är kvar (2 år).
Jag klarar mig utan datumet och det kommer väl ändå att lägga av igen.
Tycker att det är otroligt att på en så pass dyr klocka, inte datumet ska fungera. Inga andra klockor jag haft, har haft detta problem.
Aldrig mer en Certina-klocka!
/Alf

Bilagor

• 20230405_160721.jpg
    20230405_160721.jpg
    328.3 KB · Visningar: 17
Har haft min fars avlagda klockor och tänkte att det var på tiden att välja en klocka själv.
Tycker att det är otroligt att på en så pass dyr klocka, inte datumet ska fungera. Inga andra klockor jag haft, har haft detta problem.
/Alf
Detta säger väl inget om certina som märke.

Det gäller EN klocka som krånglar och säger inget om de resterande tusental som de producerar.

Du har fortfarande garanti så utnyttja den

/Alf
Ibland blir det fel,nyttja garantin igen

Detta säger väl inget om certina som märke.

Det gäller EN klocka som krånglar och säger inget om de resterande tusental som de producerar.

Du har fortfarande garanti så utnyttja den
Jag förstår att du är en Certina-fan.
Det är möjligt att det är ett så kallat måndagsexemplar eller så är konstruktionen dålig då datumet ligger där 6:an ligger (en bit ifrån kronan).
Nej. Jag har inte lust att vänta en månad igen tills jag får klockan tillbaka.
Det är ju dessutom troligast att datumet ånyo kommer att stanna om ett år eller så.
Det skapar bara ännu mer frustration.
Jag får bita i det sura äpplet. Jag kan ju ha lite roligt åt att datumet lade av den 1:a april.

Jag förstår att du är en Certina-fan.
Det är möjligt att det är ett så kallat måndagsexemplar eller så är konstruktionen dålig då datumet ligger där 6:an ligger (en bit ifrån kronan).
Nej. Jag har inte lust att vänta en månad igen tills jag får klockan tillbaka.
Det är ju dessutom troligast att datumet ånyo kommer att stanna om ett år eller så.
Det skapar bara ännu mer frustration.
Jag får bita i det sura äpplet. Jag kan ju ha lite roligt åt att datumet lade av den 1:a april.
Fan skulle jag kanske inte kalla mig men certina är ett kvalitativt märke, att just du har råkat ut för detta säger inte ett dugg om certina i övrigt.

Inte mycket att gnälla över om du inte vill åberopa garantin kan jag tycka.

Fan skulle jag kanske inte kalla mig men certina är ett kvalitativt märke, att just du har råkat ut för detta säger inte ett dugg om certina i övrigt.

Inte mycket att gnälla över om du inte vill åberopa garantin kan jag tycka.
Jag har förklarat att jag känner att det är nog med en "reparation" för samma fel.

Just datumkomplikationen verkar vara problematisk på denna modell. Jag har hört flera andra som haft bekymmer. Att varna för Certina som märke blir däremot bara dumt om det är syftet med tråden. Det är ett väl erkänt klockmärke som vanligtvis producerar kvalitetsklockor till ett vettigt pris.

Utnyttja garantin och låt dem fixa klockan åt dig. Det är därför den finns.

Vrider timvisaren bakåt till klockan åtta eller så. Vrider sedan framåt så timvisaren passerar tolv.
Ibland får man köra ett varv framåt först.
Finns kanske andra sätt?

Vrider timvisaren bakåt till klockan åtta eller så. Vrider sedan framåt så timvisaren passerar tolv.
Ibland får man köra ett varv framåt först.
Finns kanske andra sätt?
Har du tittat i instruktionsboken? Vågar nästan lova att det finns quickset av datum i det urverket. Lämna in på garantin. Här vinner du nog inga sympatier, tyvärr

Har du tittat i instruktionsboken? Vågar nästan lova att det finns quickset av datum i det urverket. Lämna in på garantin. Här vinner du nog inga sympatier, tyvärr
Fick ingen "instruktionsbok".
Kan kanske googla på det men datumet är ändå fast gissar jag.
Jag är inte mycket för sympatier.
Hade det inte inneburit att få vänta en månad igen, kanske jag lämnat in den igen, men kunde de bara fixa datumet tillfälligt förra gången så blir det väl samma sak igen!

Fick ingen "instruktionsbok".
Kan kanske googla på det men datumet är ändå fast gissar jag.
Jag är inte mycket för sympatier.
Hade det inte inneburit att få vänta en månad igen, kanske jag lämnat in den igen, men kunde de bara fixa datumet tillfälligt förra gången så blir det väl samma sak igen!
Så på ren princip tänker du nu behålla klockan utan fungerande datum för att du inte vill vänta på att swatch group fixar problemet?

Ett tips förresten i all välmening. Ta kontakt med Swatch Group Nordic direkt istället så slipper du mellanhanden.

Edit: här är instruktionen. På svenska. Från Certinas hemsida.
Screenshot_20230405-180045.png
Screenshot_20230405-180117.png

Tack för tipset.
Googlade och det gick faktiskt att ställa datumet genom att dra ut kronan ett snäpp och sedan vrida datumet fram eller bakåt.
Ska bli spännande att se om det hoppar fram i morgon igen.
Jag meddelar.

Så på ren princip tänker du nu behålla klockan utan fungerande datum för att du inte vill vänta på att swatch group fixar problemet?

Ett tips förresten i all välmening. Ta kontakt med Swatch Group Nordic direkt istället så slipper du mellanhanden.

Edit: här är instruktionen. På svenska. Från Certinas hemsida.
Screenshot_20230405-180045.png
Screenshot_20230405-180117.png
Tusen tack!

• Like
Reactions: NRE
Lite nyfiken på hur arg du hade blivit om du köpt en Panerai/Blancpain/JLC för 100 papp som det tar 3-6 månader att fixa. Mekanik kan gå sönder oavsett pris, bara att lämna in igen.
Jag är inte speciellt arg. Jag trodde att datumet skulle stanna igen efter den första "reparationen".
Jag fick rätt.
Varför går bara dyrare klockor sönder?
Har ett antal gamla klockor i skrivbordslådan som alla fungerar. Ville prova något nytt.
Det straffade sig...

Tillbaka
Topp