• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vart är alla mindre klockor?

Clockzor

Omega
Hej!
Jag vet att det här har diskuterats i många forum men jag kan inte riktigt förstå varför de flesta klockor skall vara så stora. Jag kan förstå att 40-43 mm är en bra storlek för dykare och diverse andra sportklockor men för de mer klassiska modellerna? Har kollat runt på många av de stora husen som till exempel JLC, VA, Patek osv men de flesta av de lite mer "dressade" modellerna ligger också runt 40 mm. Jag tycker att den optimala storleken ligger mellan 34-37 mm men dessa är väldigt ovanliga. Jag kan komma på mig själv ibland när jag ser en klocka på nätet som jag tycker är ursnygg att jag blir besviken när jag tittar på specifikationerna och ser det ack så vanliga "40 mm". Vad var det som fick klockindustrin att börja öka storleken på sina modeller? Eller rättare sagt, vad var det som gjorde att folk ville ha större klockor?

Jag vet att många kommer tycka att jag låter som en gammal gubbe som inte vill inse att folk vill ha större klockor. Jag kan tänka mig att den stora massan kanske tycker om större modeller men hur många ur den stora massan köper en klocka för 100k?

Ta den här klockan som exempel. Hade suttit som ett smäck om den var 35-36 mm men nu råkar även den här vara 40 mm. Finns det något hopp för oss bakåtsträvare eller får vi helt enkelt gräva i auktioner efter vintage klockor om vi vill har klockor i ett mer klassiskt snitt i framtiden? Vad säger ni andra, är jag ensam i det här eller är det fler som delar mina tankar?
Jaeger-LeCoultre-Ultra-Thin-2014-watches-12.jpg

Bilen är tagen från A blog to watch.
 

mrviktors

Omega
2-Faktor
Instämmer! Köpte för någon månad sedan en Longines conquest heritage av Asplund här på forumet. Älskar den fullkomligt, framförallt storleken. Till vardags (beroende på yrke och klädsel) tillfredställer kanske inte de mindre storlekarna till fullo men tillsammans med en skjorta eller dylikt... Less is sometimes more!
 

Clockzor

Omega
Även om jag inte är den största fantasten när det gäller fyrkantiga klockor så gillar jag JLCs lite mindre reverso classique som lyckligtvis fortfarande finns i sortimentet. Synd bara att de inte gör lite mindre runda klockor också. Här kommer ett par bilder som är stulna från nätet.
Don-Draper-Reverso-watch.jpeg
jaeger_belle_2-867b4.jpg

Instämmer! Köpte för någon månad sedan en Longines conquest heritage av Asplund här på forumet. Älskar den fullkomligt, framförallt storleken. Till vardags (beroende på yrke och klädsel) tillfredställer kanske inte de mindre storlekarna till fullo men tillsammans med en skjorta eller dylikt... Less is sometimes more!

Jag tycker det kan vara riktigt coolt med en liten dressad klocka till casual kläder som jeans och T-shirt/piké ibland som vi ser på Don Draper högst upp. Många säger att man kan ha en submariner till allting men jag säger att det är tvärt om. Känner mig mer bekväm med ett dressat ur till T-shirt än vad jag gör med en sportklocka till finare klädsel.
 

Oew

Rolex
image.jpeg
Min dressare är 34mm och jag tycker den är riktigt bra! Värt att nämna att jag inte har någon klocka över 40mm. Slinker perfekt under krokodilmanschetterna
 

Tarkovski

Omega
Jag har också svårt för stora klockor, jag tror inte att jag har någon större än 40 mm. Jag är svag för dressare och gärna vintage.
 

Oew

Rolex
Kan dock tillägga att Blancpain tyvärr också ökat storleken på sina dressur till 38 och 40mm och vad som är ännu tråkigare enligt mig är att de nu är automat. Kanske bara är jag men jag tycker att ett dressur ska vara manuell!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej!
Jag vet att det här har diskuterats i många forum men jag kan inte riktigt förstå varför de flesta klockor skall vara så stora. Jag kan förstå att 40-43 mm är en bra storlek för dykare och diverse andra sportklockor men för de mer klassiska modellerna? Har kollat runt på många av de stora husen som till exempel JLC, VA, Patek osv men de flesta av de lite mer "dressade" modellerna ligger också runt 40 mm. Jag tycker att den optimala storleken ligger mellan 34-37 mm men dessa är väldigt ovanliga. Jag kan komma på mig själv ibland när jag ser en klocka på nätet som jag tycker är ursnygg att jag blir besviken när jag tittar på specifikationerna och ser det ack så vanliga "40 mm". Vad var det som fick klockindustrin att börja öka storleken på sina modeller? Eller rättare sagt, vad var det som gjorde att folk ville ha större klockor?

Jag vet att många kommer tycka att jag låter som en gammal gubbe som inte vill inse att folk vill ha större klockor. Jag kan tänka mig att den stora massan kanske tycker om större modeller men hur många ur den stora massan köper en klocka för 100k?

Ta den här klockan som exempel. Hade suttit som ett smäck om den var 35-36 mm men nu råkar även den här vara 40 mm. Finns det något hopp för oss bakåtsträvare eller får vi helt enkelt gräva i auktioner efter vintage klockor om vi vill har klockor i ett mer klassiskt snitt i framtiden? Vad säger ni andra, är jag ensam i det här eller är det fler som delar mina tankar?
Jaeger-LeCoultre-Ultra-Thin-2014-watches-12.jpg

Bilen är tagen från A blog to watch.
Vintage, har typ originalet och den är väl 33 mm.
 

Lowe92

Cartier
Håller med om att dressare ska vara under 38mm, många känns automatiskt sportigare annars och förlorar sin charm och funktion.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Håller med; det går utför! Strunt samma att olika människor har olika stora och olika formade handleder, eller olika preferenser vad gäller klockors storlek, litet ska det vara! Här några perfekta exempel på ultimat klockstorlek:

MINI2.jpg
MINI.jpg
 

Clockzor

Omega
Håller med; det går utför! Strunt samma att olika människor har olika stora och olika formade handleder, eller olika preferenser vad gäller klockors storlek, litet ska det vara! Här några perfekta exempel på ultimat klockstorlek:

MINI2.jpg
MINI.jpg
Jag förstår att folk har olika stora handleder men jag vet inte om folks handleder är så mycket större idag än för 40 år sedan. Istället för att var oseriös och posta första bästa bild som du hittade när du googlade "smallest watch" så kunde du ha bidragit något till diskussionen med att försöka besvara några av mina funderingar...
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Jag förstår att folk har olika stora handleder men jag vet inte om folks handleder är så mycket större idag än för 40 år sedan. Istället för att var oseriös och posta första bästa bild som du hittade när du googlade "smallest watch" så kunde du ha bidragit något till diskussionen med att försöka besvara några av mina funderingar...
Brukar i normalfallet vara synnerligen tålmodig och inte hänge mig åt inlägg av ovanstående ironiska karaktär, och ber att få ursäkta mig om den ironiska tonen väckte anstöt.
Dock har denna diskussion förekommit många gånger tidigare, och då liksom nu, tenderar TS inleda mycket subjektivt. På detta sätt gör man sig till måltavla. Ta klockan du postade bild på som exempel.. "Hade suttit som ett smäck om den var 35-36 mm men nu råkar även den här vara 40 mm." På mig skulle den där garanterat ha suttit som en smäck och varit alldeles lagom i storlek som dressare.
Det enkla svaret på din fråga torde vara så enkelt som att modet förändras med tiderna. Efterfrågan på dressare större än nämnda 34-37 mm finns uppenbarligen där då tillverkarna tillhandahåller just detta. Jag hade för egen del inte ens övervägt att sätta på mig en klocka på 34 mm, då det på just mina handleder i mitt tycke ser löjligt ut. På någon annans väsentligt smalare handled kan det se alldeles ypperligt ut..
 

Limpas

Cartier
Håller med men jag inkluderar även dykarna. Alldelles för få modeller i vettiga storlekar (=<40 mm). Jag vill inte ha en stekpanna på armen även om det skulle göra mig till en riktigt tuff man. Det blir bara klumpigt och... helt enkelt inte snyggt. När det gäller dressare så ser det oftast inte bra ut alls om de är 40 mm eller större, eftersom ingen vridring finns. Sedan finns det ju såklart en undre gräns också. 32-34 mm är minsta laget. Och till sist så beror det mycket på hur klockan är utformad också med barndhorn osv.
 
Topp