• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vart är klockan uttagen?

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Det är den första fråga jag får när jag ska sälja en klocka. Ibland händer det att någon frågar om skicket och vilka tillbehör som finns men det är undantagsfall.

Vad i helevte har det för jävla betydelse var klockan är uttagen egentligen? Eller är det jag som är ute och cyklar då jag inte kunde bry mig mindre.

Det är den första fråga jag får när jag ska sälja en klocka. Ibland händer det att någon frågar om skicket och vilka tillbehör som finns men det är undantagsfall.

Vad i helevte har det för jävla betydelse var klockan är uttagen egentligen? Eller är det jag som är ute och cyklar då jag inte kunde bry mig mindre.
Får den frågan hela tiden och som du säger, oftare än betydligt väsentligare frågor kan jag tycka.

Brukar svara typ så här gällande Rolex:
Alla klockor är tillverkade på samma ställer i samma fabrik i samma land, därefter skickas den i väg till olika återförsäljare världen över och samtliga kommer med en internationell 5-årig garanti.

Jag får också den frågan då och då när jag har en annons ut. Så länge den är från AD med korrekt stämpel så kan jag inte se vad det spelar för roll.

Det är en ganska vanlig fråga, framförallt från nyare medlemmar här & på Blocket.

'Varför säljer du?' Är vanligt också.
'Är den utplockad i Japan? Jag kan fixa SubC för 35000 där ifrån, ingen vill köpa klockor från Japan eller Kina'. <- Av en medlem på forumet.

Sluta sälj Rolex gubbar.
Mig brukar de fråga: Vad har du för Swish-nr? :p

För en gångs skulle träffar du huvudet på spiken. Rolex drar till sig idioter som hästskit drar till sig flugor. Önskar att Rolex tappade halva sitt värde på tre år likt bilar. Då skulle bara de som är seriöst intresserade av klockor handlat och idioterna skulle köpt DW istället.

För en gångs skulle träffar du huvudet på spiken. Rolex drar till sig idioter som hästskit drar till sig flugor. Önskar att Rolex tappade halva sitt värde på tre år likt bilar. Då skulle bara de som är seriöst intresserade av klockor handlat och idioterna skulle köpt DW istället.
Grejen är väl att det typ bara Rolex som drar åt sig så mkt uppmärksamhet. Då får man idioterna på köpet.

Andra grejer, med vissa givna undantag, är otroligt trögt.

Tor det är lite som med bilar. Folk tror att importerade klockor har samma dåliga rykte som bilar helt enkelt. Att en svensksåld skulle innebära premium...

Jag fick svaret att min iPhone 6sPlus inte kan servas i Sverige på garanti pga den hade köpts utanför EU och EU verkstäder inte har delar att reparera utländska iPhoner. Nu vet vi att denna bullshit inte gäller Rolex med international garanti, men några kanske tror att det kan finnas problem om klockan uttogs i Japan eller liknande.

Att vända på myntet lite - "Okänd service historik, men håller tiden bra" är min absolut favorit.
En eufemism för "jag är snål och klockan borde har servats för 5 år sedan men det vill jag inte säga för att ingen vill köpa en klocka i behov av service".
Jag undrar om man litar på en bil säljare när den säger att bilen hade servats och kamrem byttes men ingen underlag finns. Kör man en sådan bil för ett par år och sedan säljer den med "ökänd service historik"? :hilarious:

Tor det är lite som med bilar. Folk tror att importerade klockor har samma dåliga rykte som bilar helt enkelt. Att en svensksåld skulle innebära premium...
Tror också det sitter i huvudet på folk att svensksålt alltid är bäst/säkrast och lite extra premium, då utlands säkert har massa illvilligt oljefolk som "skruvat" tillbaka kilometerräknaren ;) Och en svensk AD är ju seriös, alla andra KAN ju vara klåpare som säljer kopior osv osv osv...

Som sagt det är ju ur klocksynpunkt egentligen helt ointressant. Men det sitter i ryggraden på folk.

Hade en sub C som var uttagen i Italien och som var under garantin men behövde ruckas (klockan var 6 mån gammal i nyskick men gick +20 sek/dag)
Gick till Nymans och dem frågade vart den var uttagen och ville ha 2 k i fraktkostnad ned till Schweiz. Hade klockan varit köpt hos dem så hade inte det kostat något.
Visst finns det fördelar att klockan är uttagen i Sverige eller försökte Nymans göra en fuling?

Senast ändrad:
Hade en sub C som var uttagen i Italien och som var under garantin men behövde ruckas.
Gick till Nymans och dem frågade vart den var uttagen och ville ha 2 k i fraktkostnad ned till Schweiz. Hade klockan varit köpt hos dem så hade inte det kostat något.
Visst finns det fördelar att klockan är uttagen i Sverige eller försökte Nymans göra en fuling?
Det är precis det jag menar på med med mitt inlägg ovan gällande trygghet vid garanti. Jag fick själv liknande bemötande när jag ringde en AD gällande garanti och spelade novis.

Hade en sub C som var uttagen i Italien och som var under garantin men behövde ruckas.
Mjo det kan säkert ligga något i det iofs. Har hört rykten att vissa ADs är lite mindre tillmötesgående när klockan kommer från utlandet, vilket egentligen är helt befängt.

Är det ett garantifel så borde väl Rolex ta kostnaden om inte ADn tar den...

Tillbaka
Topp